Soveplass/samsoving

Lillelotte

Betatt av forumet
Septembermødre <3
Hei

Har dere tenkt noe på dette med sengeplass til babyen? Jeg hadde ikke tenkt på det, før vi var og besøkte familie i helgen med ei lita prinsesse på 3 mnd. De hadde en bedside crib, men hun sover stort sett i sengen sammen med mor og far, med ammepute mellom mor og far (han kan være litt urolig om natten) og det fungerer kjempefint for dem.

Så jeg leste litt om samsoving og forskningen på området siden jeg egentlig ikke hadde noen mening om saken, og skjønte at det er veldig mange fordeler med dette. Så vi kjøpte oss ny seng, en skikkelig seng der vi kan bevege oss selv om babyen evt ligger i sengen sammen med oss, uten at han/hun spretter rundt om. Også er den 20 cm større enn den forrige (GUD så godt vi sov i natt :) ) ( jensen nova max kontinental, anbefales på det varmeste!!!!)

Så nå vurderer jeg å kjøpe sprinkelseng fra IKEA som har (overraskende?) kommet best ut i test og koster ingenting. Den kan åpnes på ene siden og brukes som en bedside crib. Testene er gjort opp mot senger som koster hele 8000 kroner!

Her er argumentene for samsoving som appellerte til meg:

- Babyen våkner innimellom om natten, og er derfor mindre i den dypeste søvnen det kan være vanskelig å vekke den fra (pga bevegelse/lyder fra foreldrene)
- Reduserer faren for krybbedød med 50% (!!!)
- Lettere å sørge for at babyen har jevn pust, og man slipper å stå opp om natten for å sjekke om babyen puster (som jo mange mødre gjør)
- Lettere og roe babyen om natten, sover jevnere pga nærheten til mor eller far
- Kan amme uten at både mor og baby trenger å stå opp/våkne helt og derfor sover begge bedre igjennom natten

Forutsetningene er at foreldrene ikke har røykt under sv.skap eller røyker etterpå, ikke har drukket eller tatt sovemedisiner (tung søvn), forsvarlig soveplass (derfor ny seng pluss en bedside som skal bli babyens permanente soveplass et par år etter hvert) og generelt sunn fornuft. Jeg sover veeeeldig lett.

Har dere noen tanker rundt seng/bedside/soveløsning?

Sniker fra mai :) vi har den løsningen på vårt soverom. Har ei frøken født i 2012. Vi har igrunn aldri tatt bort senga, da den er ypperlig å ha når de eldre barna er såpass syke at vi gjerne vil ha de inne hos oss. Men vi har hatt annen seng til barnet når hun flyttet på eget rom rundt 1årsalderen.

Har ikke funnet noe ulemper, bare fordeler :)

Så smart med den ammeputen i mellom. . Jeg har tenkt at det er uaktuelt for oss å ha baby i sengen fordi pappaen sover så hardt.. Redd for at han skal slå ut med en arm.. med en sånn seng siden av, kan vrl baby kun sove på min side og ikke i midten av senga?!

Så smart med den ammeputen i mellom. . Jeg har tenkt at det er uaktuelt for oss å ha baby i sengen fordi pappaen sover så hardt.. Redd for at han skal slå ut med en arm.. med en sånn seng siden av, kan vrl baby kun sove på min side og ikke i midten av senga?!

Ja jeg tenker at mannen ligger på den ene siden, ammepute i mellom, så meg og baby ytterst siden han/hun da ligger inn mot bedside criben så det går ikke an å falle ut. Eller i selve criben også, vi må vel finne ut hva som funker. Tanken er at vi plasserer sengeb inntil veggen og dobbeltsengen i klem inntil sprinkelsengen igjen så det ikke blir noe mellomrom :)

Vi har alltid hatt babyen sovende i babybagen i sprinkelsenga di første månedene. Minstefrøkna sov ganske ofte på min side i dobbeltsenga i grunn, hun sov dårlig alene. Synes den sprinkelsenga fra Ikea hørtes genial ut!

Jeg hadde seng med senkbar side som ble fastmontert til senga vår og dermed fungerte som en bedside crib da fireåringen var liten. Lett å ta han over til meg når han skulle ha mat og lett å legge ham tilbake (jeg sover best når jeg får røre på meg og vil helst ha dyna helt opp til haka). I tillegg sov aldri lillegutt noe godt i storsenga, kunne sovne på puppen, men sov aldri lenge der, så han ble stort sett lagt tilbake i senga si... Men siden senga var montert i vår, lå han jo ikke langt fra meg da og jeg kunne bare strekke ut en hånd og stryke på ham om han ble urolig. Kommer til å gå for lignende løsning denne gangen også.... :-)

Vi skal ha vugge ved sida mi av senga. Tør ikke ha mini oppi senga sammen med oss, da sambo er VELDIG urolig om natta. Våkner flere ganger hver natt av at han ruller seg rundt og plutselig slår ei hånd i ansiktet på meg, og har også flere ganger våkna av at han legger seg OPPÅ meg.

Vi brukte ei fin stødig korg som fleire i slekta, inkl. meg brukte som baby. Den sov frøkna i til ho var ca tre mnd. Stod rett ved senga vår. Fungerte veldig fint, men vil ha korga heilt nærme meg den gongen her, ala bedside crib:) Sist stod korga på mannen si side av senga. Eg sovna før eg fekk frøkna tilbake i senga nokre gonger. Då sov ho ved sidan av meg, men kunne fort hamne under dyna. Ikkje kjekt. Fra ho va ca.3mnd sov ho i ei sånn spinkelseng frå IKEA. To høgder for bunnen, og side som kan taes av. No er ho snart tre år, og har brukt spinkelsenga som "stor jente-seng" nokre mnd. Bunnen på det laveste stille og sida er tatt vekk.

Vi brukte ei fin stødig korg som fleire i slekta, inkl. meg brukte som baby. Den sov frøkna i til ho var ca tre mnd. Stod rett ved senga vår. Fungerte veldig fint, men vil ha korga heilt nærme meg den gongen her, ala bedside crib:) Sist stod korga på mannen si side av senga. Eg sovna før eg fekk frøkna tilbake i senga nokre gonger. Då sov ho ved sidan av meg, men kunne fort hamne under dyna. Ikkje kjekt. Fra ho va ca.3mnd sov ho i ei sånn spinkelseng frå IKEA. To høgder for bunnen, og side som kan taes av. No er ho snart tre år, og har brukt spinkelsenga som "stor jente-seng" nokre mnd. Bunnen på det laveste stille og sida er tatt vekk.

Jeg trekker ikke dyna så veldig langt opp så vi får finne ut hvordan det går. Det har vært en super løsning for de jeg har snakket med som det har funket for (mye pga ammingen om natten også) men alle løsninger funker vel ikke for alle. Ja det er en sånn seng vi skal bruke :) Når den har vunnet tester så er det ikke grunn for min del til å kjøpe noe annet

Drog ikkje alltid dyna så langt opp eg heller, men eg syns det va så greit å ligge på sida mens eg amma på natta. Og viss eg da sovna så sklei ho liksom enda lenger ned og heilt ynder dyna :) Vi har ei veldig brei seng, så det eg gjorde etterkvart var å lage en kant på mi side av senga, og så tok eg med dyna til frøkna når eg skulle amme. Da kunne ho sove trygt ved sidan av meg under eiga dyne dei gongane eg ikkje la ho tilbake i korga. Det fins jo omtrent ingenting som er så fredfullt som å sove sammen med en liten baby, så gledar meg til å lage korga til som ei slags bedside crib OG ha knøttet i senga saman med meg :)

Drog ikkje alltid dyna så langt opp eg heller, men eg syns det va så greit å ligge på sida mens eg amma på natta. Og viss eg da sovna så sklei ho liksom enda lenger ned og heilt ynder dyna :) Vi har ei veldig brei seng, så det eg gjorde etterkvart var å lage en kant på mi side av senga, og så tok eg med dyna til frøkna når eg skulle amme. Da kunne ho sove trygt ved sidan av meg under eiga dyne dei gongane eg ikkje la ho tilbake i korga. Det fins jo omtrent ingenting som er så fredfullt som å sove sammen med en liten baby, så gledar meg til å lage korga til som ei slags bedside crib OG ha knøttet i senga saman med meg :)

Vi skal prøve med egen dyne ja, vår blir vel for vanskelig å kontrollere og alt for stor og tykk. Også skal han/hun ligge på utsiden av meg og inn mot criben på en måte sånn at samboeren ikke veiver borti selv om han er veldig rolig. Om det ikke går så blir det en liten seng ved siden av som du beskriver :) Men håper jo vi skal få det til som vi tenker når man hører alt det positive om å sove med babyen

Er det vanlig å ha babyen i senga noen netter, og ikke andre?

Sent from my iPad using BV Forum

Badsidecribb på oss også :)
Om babyen ligger i den eller i sengen sammen med oss er litt forskjellig, Nært blir det nå uansett!
Samsoving er herlig, både for foreldre og barn. Gjorde det også sånn med forrige barn. Litt i bedsidecribben og litt i vår seng, alt etter som hva som kjennes best og mest naturlig ut for oss der og da.

Det meste e vel vanlig tenke eg:) og ikkje bare ang. soveplass. Og det vanligaste av alt er vel at ingenting blir heilt som tenkt :)

Her blir det en sånn kurv greie på soverommet for å begynne med, så blir det sprinkelseng :)

Ikke samsoving her nei.

Jeg har veldig lyst på baby bay eller lignende. Jeg tror det er helt genialt for å komme gjennom den føste tiden når søvn blir mangelvare :)

Vi har en stor og god seng. Og guttene våre sov ofte i senga sammen med oss. Jeg hadde så lett for å sovne mens vi holdt på med amming på natta. Så det var ofte jeg sovna, med ungen godt plassert ved siden av. Sprinkelsenga stod alltid helt inntil, så jeg kunne løfte han over i sin seng, når jeg ville sove alene. Gikk helt greitt.
Blir ikke alltid som man tror med den sovingen..
1.mann var helt håpløs når det gjalt soving. Sov ikke ei hel natt før han var 2 år. Og han klarte rett å slett ikke å sove i sin egen seng. Så det ble til at han sov mest sammen med oss. Noe måtte vi jo gjøre for å få sove. Mens nr.2 har alltid vært ei sovedukke, og er det ennå. Lett å legge og sov hele natta fra han var ett halvt år. Sov sjelden i senga vår, men det var enkelte ganger. Så spent på hvordan nr.3 blir med sovingen.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Skjønner at det er vanskelig å vite hvordan babyen blir mtp. soving ja. Vi legger i alle fall opp til samsoving med en bedside også er det jo sprinkelsengen vi bruker uansett, sånn om det ikke skulle gå. GLEDER meg til å møte lillegull, er såååå lenge til september enda :)

Vi får låne en sånn bedside-crib (og der lærte jeg navnet :) ) av noen kjente. Syns den så genial ut da jeg så den hos dem. Og så kommer vi til å ha en kurv i stua til dagsoving i starten.

Vi får låne en sånn bedside-crib (og der lærte jeg navnet :) ) av noen kjente. Syns den så genial ut da jeg så den hos dem. Og så kommer vi til å ha en kurv i stua til dagsoving i starten.
Jeg har bestemt meg også for å ha kurv på dagen! Og på natta skal den ha egen seng, også skal vi ha en sånn babynest til de nettene vi vil ha bebisen med oss i senga :)

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp