Soveplass dagtid

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Har en liten "diskusjon" med mannen vedrørende mini sin soveplass på dagtid, og jeg synes begge har rett, men blir ikke enig med meg selv hva som er best/mest logisk.
Til nå har mini tatt dagduppene sine i stua, enten i krybba eller i nestet som ligger i sofaen. Jeg mener at dagduppene kan være der og ikke på soverommet, slik at han forbinder soverommet med "den lange søvnen" (at det er helt ok å våkne etter en time når det er i stua).
Mannen mener at alle dupper bør være på soverommet, slik at mini blir vant med å legges i senga si og at vi "går fra han" der. Og jeg er jo enig.. men vil samtidig at han skal skjønne forskjell på dag og natt ved at dagsoving skjer i dagslys og at lengre nattsoving skjer der det er mørkt. Mannen mener at mini er for liten til å forstå noen sammenheng overhodet [emoji12]
Hva tenker dere? Og hvordan gjør dere det?

Fra ca 3 mnd kan de skille mellom dag og natt. Jeg vet ikke hvor dere bør legge mini, men dagsoving bør skje i dagslys og nattesoving i mørket.

Enig med det Mordi (hahahha) sier :) her sover mini i stua på dagen og på soverommet på kvelden. Av samme grunn som at stua=dupp og soverom=sove lenge. :) Hvos mini skule ha sovet duppen sin på soveromet så hadde jeg hatt på lyset, siden fra de er ca 3mnd kan skille dag og natt :)

Storesøster sov kun i senga, og der var det aldri problemer med å skille. Hun kom jo inn i en rytme av seg selv, sov korte dupper når hun trengte det og tok natt når det var tid for det. Og vi bor jo i nord, så her er det i perioder lyst hele døgnet og andre perioder mørkt "hele" døgnet. Så jeg er ikke redd for bruk av seng på den måten i alle fall. :)

Lillebror har et par små dupper i senga (kanskje en ekstra dupp om morgenen, noen ganger tar mannen ham en stund og kommer tilbake med ham når han blir sulten igjen, så jeg også får sove litt mer, og da sovner han kanskje litt når han får mat, og av og til sover han lengre). Ellers går vi en liten tur neste gang han blir trøtt, da sover han oftest noen timer i gangen etterpå (våkner når han står ute, uvisst hvorfor). Senere på dagen pleier jeg å ta en lengre tur, for da sover han ikke hvis vogna stopper. Hvis det ikke er vær til det, prøver jeg å få ham til å sove i senga, men det blir som regel ikke noe særlig. Hjelper på med en liten siesta da, at vi ammer der inne og han dupper litt. For jeg får ham sjelden til å sove skikkelig ved bare å legge ham i vogna og trille frem og tilbake i gangen...

Helsesøster rådet oss til å la dagdupper være i lyset, men jeg har også lest at de burde sove mest mulig i sengen å lære seg å roe seg der. Har vurdert å la han sove oppe i sengen sin (er jo lyst der på dagen), men det blir i en annen etg så helt ærlig tror jeg ikke at jeg gidder. Jeg har derimot begynt å bruke bagdelen som seng på dagen. Lar han sovne der selv. Funker ganske bra og det er digg å ikke alltid ha han oppå seg + slippe å drasse nestet opp og ned.

Har gjort som deg med begge mine, og har også vært bevisst på at det skal være merkbar forskjell på dagdupp og natta :) Vi har gjort dette fra dag 1 og har hatt to jenter som tok natt klokka 1900 ved 7-8 uker :) Aldri har vi hatt våkenetter heller! Kanskje har vi bare vært ekstremt heldige, men jeg har troen på å ha faste, forutsigbare rutiner :)

De kan fint sove på soverommet på dagtid, bare skill mellom dag og natt ved at det er lyst på dagen og mørkt på natten [emoji2] Hvor de sover på dagtid spiller liten rolle, men nå begynner de jo å bli litt større og været varmere så de kan jo og ta en lur ute om en har mulighet til det [emoji4]

Her sover lillebror i senga si om dagen. Men har rullegardina åpen. Han skiller natt og dag uten problem [emoji4]

Har lest mye og hørt fra helsesøster at de bør ha et sovested om dagen og et annet om natten. Selvfølgelig om man sover samme sted, må man ha lys på dagen og mørkt om natten

Her e det litt tilfeldig.. Stortsett sover han i stua om dagen, men når sola skinner sterkt, så blir det så utrolig varmt i stua, så da evakuere vi til soverommet :)

Mini får ikke sove på soverommet på dagtid. Enten ute i vogna eller i babynestet på stua. Soverommet brukes bare om natta, det har fungert fint for oss. :p:p

Her sover mini i vogna ute på terrassen på dagtid (av og til på puppen (i stua):p). Han sover så utrolig mye bedre ute i frisk luft, også er det veldig praktisk, så blir vi ikke avhengige av å være hjemme for at han skal kunne få en god og lang dupp:) (storebror gjorde det samme)

Takk for svar alle sammen! Virker som vi er ganske enige [emoji4] Kommer da til å fortsette å ta dagsovingen i dagslys enten i nest, krybbe eller vogn. Så er senga forbeholdt nattsoving [emoji6] Senga hans er uansett i en annen etasje, så ville bare vært pes for meg å bære han fram og tilbake flere ganger i løpet av dagen. For ikke å snakke om at han mest sannsynlig hadde våknet på veien [emoji13]

Her sover hun enten i vogna ute eller i vugga i stua på dagtid å i senga si på natta

Aldri tenkt over at det må være lyst jeg, vi har lystette gardiner så her er det svart. Må åpne dem skjønner jeg. Men hvorfor er det viktig?

Aldri tenkt over at det må være lyst jeg, vi har lystette gardiner så her er det svart. Må åpne dem skjønner jeg. Men hvorfor er det viktig?

Det er jo ikke nødvendigvis viktig, bare en måte man evt kan skille mellom natt og dag på for barna. Som jeg skrev over, vi brukte senga fast til dagsoving også fra hun var 4 mnd og vi hadde søvntrent henne, aldri noe problem med å skille. Og her vi bor er det jo lyst hele natta om sommeren og mørkt "hele dagen" om vinteren. Så jeg tror mange av disse forhåndsreglene er litt unødvendige, men jaja, folk må jo få styre som de vil, skader jo neppe å ha annet sovested om dagen eller ha det lysere. Å ha det helt lyst vet jeg dog ikke om jeg ville gjort da, tenker man ikke slapper av like godt som når det er litt dusere belysning.

Her sover mini i vogna ute på terrassen på dagtid (av og til på puppen (i stua):p). Han sover så utrolig mye bedre ute i frisk luft, også er det veldig praktisk, så blir vi ikke avhengige av å være hjemme for at han skal kunne få en god og lang dupp:) (storebror gjorde det samme)
Akkurat det samme gjør vi :-) veldig lettvint og greit . Kjempefin rutine vi har innført. Han sover mange timer når han får ligge ute i vogna, etter flere dager/uke så sovner han av seg selv i vogna så trenger ikke trille i søvn heller :-)

Back
Topp