Sovepiller til gravide??

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Skal en tur til legen med knotten i morgen og tenkte å spørre etter noen sovepiller til meg.. jeg sliter veldig med søvnen pga rastløse bein og diverse annet.. så føler meg helt utslitt

Har prøvd magnesium osv mot beina, men hjelper ikke..

Så lurer på om det er noen som vet om det er noen typer sovemedikamenter gravide kan ta??

Det skal ekstremt mye til for at noen skal anbefale noe sovemedisin til en gravid. Men, som alternativ, finnes flere typer allergimedisiner som kan fungere for noen. Slet (og sliter) mye med søvn selv, og gikk på sovemedisner før jeg ble gravid. Hadde en lege og en psykiater som undersøkte MYE for å finne et alternativt medikament som kunne fungere for meg...

I utgangspunktet nei.. Slike medisiner er ikke anbefalt i svangerskap, men man vurderer alltid risikoen opp mot behovet for å ta medisinen.. Om du er helt utslitt og segneferdig av for lite søvn kan det være at legen vurderer det slik at risikoen  ved å ta medisinen er mindre enn følgene av for lite søvn....

Fuglen skrev:
Det skal ekstremt mye til for at noen skal anbefale noe sovemedisin til en gravid. Men, som alternativ, finnes flere typer allergimedisiner som kan fungere for noen. Slet (og sliter) mye med søvn selv, og gikk på sovemedisner før jeg ble gravid. Hadde en lege og en psykiater som undersøkte MYE for å finne et alternativt medikament som kunne fungere for meg...

ja det er jo forståelig.. Trenger noe som får musklene til å slappe av.. vet ikke om allergimed. gjør det. Har ikke noe erfaring med det.. Sliter med angst/depresjon også så dette med søvnmangel gjør hverdagen min ekstra tøff nå kjenner jeg.. =/

Pearl skrev:
I utgangspunktet nei.. Slike medisiner er ikke anbefalt i svangerskap, men man vurderer alltid risikoen opp mot behovet for å ta medisinen.. Om du er helt utslitt og segneferdig av for lite søvn kan det være at legen vurderer det slik at risikoen  ved å ta medisinen er mindre enn følgene av for lite søvn....

mm, har prøvd mye annet nå.. te, trening før leggetid, slappe av før leggetid, massasje av beina... jeg er jo kjempe trøtt.. er ikke det, men musklene vil ikke slappe av. Så uansett hvor trøtt jeg er så sovner jeg ikke og våkner veldig ofte..

Lykke til med det... Jeg hadde rastlløse bein fra uke 5 frem til fødsel i tilleg til ekstrem bekkenløsning og reflux allerede før jeg var gravid.Jeg fikk ingen ting. Sov kanskje 1-2 timer hver natt....

Qualitas skrev:

ja det er jo forståelig.. Trenger noe som får musklene til å slappe av.. vet ikke om allergimed. gjør det. Har ikke noe erfaring med det.. Sliter med angst/depresjon også så dette med søvnmangel gjør hverdagen min ekstra tøff nå kjenner jeg.. =/

Sliter med akkurat det samme selv, og vet hvor viktig søvn er. Men, når jeg vet at det kan være farlig for babyen om jeg tar sånne medikamenter, så er det umulig for meg å utsette den lille for det. Føler jeg.

Men, du kan jo forsøke allergimedisin? For noen så funker det faktisk i forhold til søvn. Man blir jo trøtt i hele kroppen - og kroppen slapper av. Den medisinen jeg fikk heter Poleramin.

Funket ikke for meg da :(

Jeg slet veldig med søvnen både før og under forrige svangerskap. Jeg måtte kutte alt av slike medisiner da jeg ble gravid.. Veldig slitsomt å ikke få sove altså, så jeg føler med deg. Hvis du sliter med angst/depresjon bør du oppsøke psykolog. Da kan du få hjelp med det du sliter med og kanskje søvnløsheten etterhvert vil avta?

jeg brukte vallergan hele svangerskapet sist...
brukt stillnoct frem til nå.
alle leger og jordmødre sier forskjellig... noen er i mot, andre sier det er ok.

mener det het Imovane det jeg fikk ved fødeavd da jeg begynte på uke 2 av 6 med rier..

Jeg fikk sovepiller av legen de 2 siste mnd av graviditeten med storesøster.
Husker ikke hva dem heter for øyeblikket, men det var i alle fall veldig viktig at jeg informerte føden om inntak av dem hvis jeg skulle havne i fødsel på natten. 
Ellers ble det skrevet ned med store bokstaver på helsekortet.
Ikke noe bra for barnet vil jeg tro, så hadde prøvd alt annet først.

Edit: zopiclone 5 mg heter dem jeg fikk.

du kan få Polaramin. Det gis mot svangerskapskløe, emn kan ha søvndyssende effekt. jeg har ganske heavy søvnproblemer, så funka ikke her, men gikk på "tyngre" sovemedisiner i utgangspunktet. hør med legen din om du kan prlve dem!

Lykkeliky skrev:
Jeg slet veldig med søvnen både før og under forrige svangerskap. Jeg måtte kutte alt av slike medisiner da jeg ble gravid.. Veldig slitsomt å ikke få sove altså, så jeg føler med deg. Hvis du sliter med angst/depresjon bør du oppsøke psykolog. Da kan du få hjelp med det du sliter med og kanskje søvnløsheten etterhvert vil avta?

går på antidepressive og går til psykolog jeg.. foreløbig hjelper det ikke.

Jeg slet også med rastløse bein i svangerskapet. Eneste som faktisk lindret "litt" var å kjøle dem ned. Fungerte veldig bra på vinteren for da labbet jeg bare rett ut i snøen, men med termin midt på sommeren, tydde jeg til kald dusj. Smurte også beina med fuktighetskrem som ikke trakk noe særlig inn i huden og dette hadde en kjølende effekt.
Håper virkelig du finner noe som hjelper for jeg husker godt hvor ile jeg syntes det var!

Back
Topp