Sovemiljø

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Hvordan har dere det der babyen sover?
Sover hen i samme seng som dere eller egen seng?
Hva kler dere hen i? Pysj, body, bare bleia med teppe/dyne over?

Vet sovetemperstur er anbefalt 18 grader, men vårt rom ligger på 20-23... vi er redd det blir for kaldt med vindu åpent, og vi er redd baby blir for varm med pysj, dyne og den temp vi har.

Vil gjerne høre hvordan dere har løst det:happy:
 
Baby har på pysj, og ligger gjerne med pledd OG dyne når temperaturen er kald.. i foreldresengen.
Men, baby ble så kald på fingre og hodet, så.. jeg hentet heller en ovn, og kunne da fjerne pleddet. Da ble det pysj og dyne.
Kjenn i nakken på babyen, så kjenner du fort om hen er for varm. :)
Sikker på at det var bare 14-15 grader før jeg hentet ovnen... nå ble det plutselig sikkert 20. :p
 
Er anbefalt soveromstemp 18(!) grader??

Eg og sambo har vindu åpent året rundt og tipper det er knappe 10 grader der på vinteren når vi legger oss:hilarious:(vi har innglasset balkong med litt åpning utenfor soverommet, så er ikke direkte ut i friluft fra vinduet, skal sies). Ingen av oss får til å sove med vindu lukket og når det er varmt og tett. Hadde planer om å pakke bebi godt inn og at hun er på motsatt side av vindu sammen med meg. Hva gjør/gjorde eskimobebiser liksom hvis 18 er normen? Skjønner at minusgrader er bad, men hjeeelp, dette har jeg ikke tenkt på:hungover::hilarious:
 
Er anbefalt soveromstemp 18(!) grader??

Eg og sambo har vindu åpent året rundt og tipper det er knappe 10 grader der på vinteren når vi legger oss:hilarious:(vi har innglasset balkong med litt åpning utenfor soverommet, så er ikke direkte ut i friluft fra vinduet, skal sies). Ingen av oss får til å sove med vindu lukket og når det er varmt og tett. Hadde planer om å pakke bebi godt inn og at hun er på motsatt side av vindu sammen med meg. Hva gjør/gjorde eskimobebiser liksom hvis 18 er normen? Skjønner at minusgrader er bad, men hjeeelp, dette har jeg ikke tenkt på:hungover::hilarious:

Babyer kan sove ute i ned til -10 grader :p (i vogn, med god bekledning)
Man får det nok til å funke på et vis, men tror jeg ville gått til innkjøp av noe tynne votter og luer, i så fall. :)
 
Babyer kan sove ute i ned til -10 grader :p (i vogn, med god bekledning)
Man får det nok til å funke på et vis, men tror jeg ville gått til innkjøp av noe tynne votter og luer, i så fall. :)

TAKK! Det var betryggende å høre<3 Håper vi finner en god løsning<3
 
Hvordan har dere det der babyen sover?
Sover hen i samme seng som dere eller egen seng?
Hva kler dere hen i? Pysj, body, bare bleia med teppe/dyne over?

Vet sovetemperstur er anbefalt 18 grader, men vårt rom ligger på 20-23... vi er redd det blir for kaldt med vindu åpent, og vi er redd baby blir for varm med pysj, dyne og den temp vi har.

Vil gjerne høre hvordan dere har løst det:happy:

Her har vi "løst" det med at baby sover på stua som er vegg i vegg med soverommet vårt.

Vi hører henne godt, men på den måten slipper hun trekken fra vinduene. Hun sover per nå med body/nattdrakt og helårs dyne. Antar vi må se på tynne votter/lue til de verste vinterdagene samt et pledd over dyna.

Vi bor i blokk uten noe form for ventilasjon, og er vant med å ha vinduene på soverommet opp 24/7 hele året.

Planen er at hun får eget rom når hun blir rundt året.
 
Sniker.
Her ligger han i babynest i bedside crib. Legger han som regel over i senga vår etter amming i 4-5 tiden.
Vi har en panelovn som står på 18 grader. Soverommet er i underetasjen (ikke kjeller), så er alltid litt kjøligere der enn resten av huset.
Han sover i pysj med vanlig dundyne over seg. Men kjenner at han blir litt kald på hendene og bollekinnene, så kanskje han bør ha noen tynne votter når det nå begynner å bli kaldere.
Han har eget rom og skal over dit etterhvert, men han er jo bare 8 uker gammel så det er en stund til enda :Heartblue
 
Last edited:
TAKK! Det var betryggende å høre<3 Håper vi finner en god løsning<3

Kjøp ullfrottepysj fra nøstebarn om du vil ha det så kaldt, og min baby sov oppå et ullteppe i starten. Da slipper man å skifte hele senga ved uhell og det varmer ganske mye. Men, man skal jo amme og ha brystene litt ute, så kan hende dere bare må ha det litt varmere. Vi har det varmere på soverommet når babyene er små, frem til 5-6 mnd. Liker å ha det kaaaaldt på soverommet, men liker å bli vekket av baby som våkner fordi den er kald heller haha. Dere kommer til å finne ut av det når babyen kommer, og evt sove med litt varmere rom en periode :) jeg kan ha kaldere rom om vi samsover, for da får baby mer varme fra meg via felles madrass
 
Kjøp ullfrottepysj fra nøstebarn om du vil ha det så kaldt, og min baby sov oppå et ullteppe i starten. Da slipper man å skifte hele senga ved uhell og det varmer ganske mye. Men, man skal jo amme og ha brystene litt ute, så kan hende dere bare må ha det litt varmere. Vi har det varmere på soverommet når babyene er små, frem til 5-6 mnd. Liker å ha det kaaaaldt på soverommet, men liker å bli vekket av baby som våkner fordi den er kald heller haha. Dere kommer til å finne ut av det når babyen kommer, og evt sove med litt varmere rom en periode :) jeg kan ha kaldere rom om vi samsover, for da får baby mer varme fra meg via felles madrass

Tusen takk for gode tips!
Hvilken str bør man gå for som første sove ullfrottepysj? Send gjerne link om du har gode tips!:) Takk<3
 
Sover med pysj, klin inntil puppen og uten dyne (min dyne ligger rundt kroppen til baby, men aldri over). Ligger slik at jeg lukter på hodet hennes (jeg sover på siden). Aner ikke temp på soverommet, men det er ihvertfall ikke for varmt. Ingen vinduer åpne, men alle innvendige dører er åpne i 2 etg

Vi har barn som er varme av seg.
 
Vi slet med dette i noen dager før vi fant en god løsning for oss og baby. Hun sover nå i bomullspysj, oppå et saueskinn i en bedside crib ved siden av vår seng. Var beskymret for kvelningsfare med skinnet i starten, men i følge jordmor er det så luftig at selv om hun skulle få nesen nedi så går det fint. Hun var ikke fornøyd med å bare bli lagt rett på madrassen, da den ble for kald når hun skulle legges over mens hun sov. Tuller henne så løst inn i et merino babyull teppe og legger liten helårsdundyne over. Vi bruker ikke ovn på rommet nå, lufter godt på dagtid og lar bare døren stå åpen ut til gangen så varmen fra resten av leiligheten varmer opp rommet. Funker bra for oss i alle fall, vi sover godt alle tre!
 
Tusen takk for gode tips!
Hvilken str bør man gå for som første sove ullfrottepysj? Send gjerne link om du har gode tips!:) Takk<3

Jeg har hatt disse og de er romslige i størrelse så 56 er nok passe en god stund. Ville valgt det heller enn mindre for de vokser som regel ganske mye de første 6 ukene. Men får du en baby på 4kg som legger mye på seg kunne sikkert 62 også funke. Det er så vanskelig å si :p men disse får du solgt på Finn eller du kan se etter en brukt der også. Om dere har det veldig kaldt kan man evt ha body under pysjen i starten :) nøstebarn sine ullklær sitter veldig tett og godt i halsen ig rundt håndledd så derfor kan klærne være for store og likevel varme godt.
https://nostebarn.no/pysjamas-med-fot-ullfrotte
 
Vi har sprinkelsengen stående inntil vår seng, men hittil har han sovet mer i vår seng enn i den, da det er vanskelig å få lagt han der. I går prøvde jeg i tre timer før jeg gav opp og la han ved siden av meg. Der ligger han med body og bukse under sin egen dyne.
 
Back
Topp