Sovemedisin til barn

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Noen som har erfaringer rundt dette?
Hvor gammelt var barnet og hvilken type brukte dere?
Send gjerne en PM om du ikke vil svare i tråden her.

Selv er jeg veldig skeptisk til dette, men vi har slitt med nattesøvnen bestandig, hun er snart to år nå. Etter å ha snakket med en familieterapaut ang. adferden hennes som jeg begynner å bli noe bekymret for kom vi inn på temaet søvn/ sovemedisiner. Og det ble luftet om hun muligens var ekstra krevende og vanskelig fordi hun ikke får nok/god nok søvn. Og da muligheten for å snakke med fastlegen om dette og evt. prøve noe i en kort periode for å se om det kan endre de dårlige søvnvanane. Og ja, vi har vært igjennom ALT for å snu døgnet/sove natten igjennom, uten noe hell. Dette er absolutt siste utvei for meg, men jeg er veldig skeptisk og vil gjerne høre andres erfaringer.

Vi har prøvd litt forskjellig til guttungen her. Men det meste ga han hangover og han var lite opplagt dagen derpå. Nå bruker han fast melantonin og har veldig god virkning av det. Det er et naturlig hormon i kroppen, som gutten min får forstyrret pga annen medisin.Denne gjør at han blir sønving etter en times tid og at søvnkvaliteten blir bedre.

Vi bruker vallargan no, men når ho blir tre år so ska vi gå over te melatonin. Ho er diagnosert med insomnia.

Vi forsøkte melatonin. Hun var nesten 3,5 år. Virkningen var veldig god de første nettene. Ingen merkbare bivirkninger, sovnet fort om kvelden, og sovnet også ganske fort igjen de gangene hun våknet om natten. Men virkningen forsvant desverre fort. 

Problemet her er at hun våkner ofte hver eneste natt, og våkner veldig tidlig om morgenen, så hun er sjelden uthvilt. Har et håp om at en kort periode med medisiner kanskje kan hjelpe henne inn i gode søvnrutiner, tror det bare er uvane at hun våkner egentlig.

Min datter var ca 10 mnd da vi prøvde Vallergan for første gang. Det har en flott effekt på henne. Hun blir søvnig, og sovner lett. Hun sover også tyngre om natten slik at hun sovner igjen hvis hun småvåkner. Tidligere var hun våken hvert 20. minutt natta gjennom. Det var først pga refluks som så ble medisinert. Så utviklet det seg til en uvane som vi ikke fikk til å snu, selv med hjelp fra hjemmekonsulent og familieteamet. Vi brukte Vallergan kun i korte perioder, med pauser imellom slik at medisinen ikke mistet effekten. Uvanen snudde seg ganske raskt. Vet at noen får hangover av Vallergan. Snuppa har aldri hatt det, eller noen andre bivirkninger.

Vi har hele tiden slitt med søvnen til minstemann. Og måtte ty til allergimedisin som hadde som bivirkning at han ble trett nok til å sovne. Da var han kun 5 mnd gammel. Og det anbefales ikke til så små barn/babyer, men vi hadde ingen valg. Han sov så og si aldri, og var våken hele natten gjennom. Vi brukte dette kun i en liten periode. Så har han vert bra leeeeenge. Nå er han begynt å tulle igjen. Og vi har hatt noen søvnløse netter i 3 uker. Vi vil prøve litt mere før vi velger å gi medisiner igjen. For vi ønsker jo at han skal klare å sovne selv. Men jeg begynner å bli mer og mer bekymret for om vi må ty til medisiner igjen. Vi skal på samtale med helsestasjonen først vertfall. Men kan det hjelpe så ta imot den hjelpen dere kan få. Ungene må ha søvn, og man må gjøre det som er best for ungene.

Vi er også i gang med å vurdere dette. Gutten vår på snart 20 mnd har alltid slitt med søvnen. Sovet svært lite og våknet 5-15 ganger hver natt siden han ble født. 
De siste ukene er det blitt enda verre igjen, og han bruker flere timer på å sovne når han legger seg for kvelden. Og fortsetter å våkne gjennom hele natten.
Vi har prøvd å kutte ned på dagsovingen, flyttet duppen til tidligere på dagen, kuttet ned til 1-1,5 time, lagt han tidligere, lagt han senere på kvelden men ingenting har hatt noen effekt. Begynner å bli rimelig sliten nå, og som gravid er jeg helt avhengig av søvn!! Og gutten er helt klart ikke uthvilt på dagtid stakkars,han sutrer og styrer dagen lang. Men vil liksom ikke sove...

Back
Topp