Sovebaby

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Babyen er nå 1 uke gammel og har ett enormt sovehjerte. Vekker man baby om man merker de har bæsjebleie eller det er 3-4 timer siden de sist spiste for eksempel?
Hvor mye skal man "bestemme" over barnets rytme?
 
Her må jeg vekke henne. Hver 2. time på dagtid og hver 3, om nettene. Nå legger hun riktigok ikke på seg som hun skal da.
Bæsjebleie har jeg pleid å vekke barna for å ta :) Jeg ville nok ha prøvd å legge til/mate om det gikk mer enn 3-4 timer i mellom, men om man faktisk må gjøre det er jeg usikker på :shy:
Sover babyen like godt gjennom hele døgnet, eller er han/hun mer våken/spiser oftere i perioder av dagen? :)
 
Her må jeg vekke henne. Hver 2. time på dagtid og hver 3, om nettene. Nå legger hun riktigok ikke på seg som hun skal da.
Bæsjebleie har jeg pleid å vekke barna for å ta :) Jeg ville nok ha prøvd å legge til/mate om det gikk mer enn 3 timer i mellom, men om man faktisk må gjøre det er jeg usikker på :shy:
Ja, for vil ikke at hun skal ligge med skitten bleie :( Hun ligger fint på seg, men vet ikke hvor ofte jeg må vekke henne for at hun må få i seg mat eller om hun regulerer det selv.
 
Jeg vekket aldri storebror for å gi han mat, han våknet selv 2 ggr på natta til å begynne med for å få mat, og ga ellers uttrykk for at han var sulten, og det gjør jentene også. De klarer fint å si ifra når det er tid for både mat, kos og skift. [emoji4] så jeg har aldri brydd meg om å vekke baby for å gi mat. Om de derimot hadde slitt med å legge på seg så hadde situasjonen vært helt annerledes.
 
Jeg vekker hvis jeg må skifte bæsjebleie (dvs ungen våkner på stellebordet). Første måtte jeg vekke hver tredje time for mat de første to ukene pga antydning til gulsot og slapp. Denne sier godt fra selv. Men hender jeg kobler han på i søvne så han spiser for å få henta i bhg i tide ;)
 
Her vekker jeg hver 2,5-3 time, for mat. Fått beskkjed om det siden han er så liten og er noe gul. Legger nå bra på seg :)
 
Jeg vekket frøkna hver 3 time i nesten en uke etter vi kom hjem fra sykehuset. Så var jeg på helsestasjonen med henne og der syns de hun så bra ut, vektøkning, og sa at så lenge hun spiste godt, tisset og bæsjet så trengte jeg ikke vekke henne. Hun her er så sta, så hun våkner å sier ifra når hun er sulten og når hun har gjort i bleia
 
Jeg skifter så fort jeg merker at han har bæsjet, men jeg lar han bestemme når det er tid for mat selv [emoji4] prøver jeg å mate når han ikke er våken så sovner han etter 2 minutter selvom jeg har vekt han [emoji85] storesøster var lik, tok litt tid å få inn rutiner ettersom baby fikk bestemme selv men til å takke for så hadde jeg en baby som sov gjennom natta omtrent fra natt nr 2 [emoji4]
Lillebror var prematur så har måtte vekke han for mat frem til nå, nå har vi bikket 3 kg og han får bestemme selv nå [emoji4]
 
Vi vekket hver tredje time da han både var gul og liten. Brukte en time på hvert måltid pluss pumping. Bestemte oss for hver fjerde time da vi kom hjem og da rakk han våkne til litt og matingen tok kortere tid. Han fikk opp i vekt og var ikke gul lenger etter en uke hjemme.

Nå forsøker jeg gå over til kun bryst mwn trenger litt tid da han ikke orker så mye ved brystet så enn så lenge må han få flaske I tillegg. Og vi er fremdeles på ca hver fjerde time, men litt opp og ned. Noen ganger sier han ifra etter tre timer og andre ganger går det fem. Ikke helt lett det der.
 
Om baby ikke legger fint på seg og ikke trenger å vekkes for måltid, så ville jeg latt den fare. Men bleier med bæsj ville jeg ha fjernet når jeg merket det. Det må svi og være veldig ubehagelig å ligge med lenge. De kan jo få sår og utslett av det også.. Vanligvis vil vel en sovebaby sovne ganske raskt igjen etter et blaiebytte likevel. Kanskje får du lettet litt på brystet også etter et lite skift?
 
Med første så la han på seg fint, så jeg trengte ikke vekke han for måltid fra han var en uke av. Det gjorde vel også at jeg fikk tilbake mensen etter kun 11 uker :p han hang på puppen på dagtid da, men det var bare koselig. Og han våknet en gang på natt. Så håper vi får samme greie nå :) angående bæsjebleie så skiftet jeg med nattlys i senga i håp om at han skulle sove seg gjennom det. Av og til gikk det, av og til ikke. :p
 
Du trenger ikke å vekke hvis vekt er fin. Men vær obs på at fullamming _kan_ være vanskelig å få
til hvis man stopper med amming på natt. Da vi fikk mellomste så leste jeg at bæsjebleier ikke trengte å skiftes på natta om baby kun får morsmelk, og etter min erfaring så stemte det bra.

(Altså, jeg skifta bleiene når jeg fikk med meg at det var noe i de, hadde ikke klart å la være. Men hendte ganske ofte at jeg ikke fikk det med meg, og hun var aldri antydning til sår da).
 
Jeg vekket min sovebaby for måltider de første ukene. Etter to timer hvis hun bare spiste av en pupp, etter tre-fire timer hvis hun tok begge. Lot det gå 4-5 timer mellom første og andre måltid på natta. Nå er hun en måned gammel og over tre kilo, og våkner selv. Hvis det går for mange timer så vekker jeg fortsatt.
 
Jeg måtte mate han hver 3 time til han rundet 3 kg pga lav fødselsvekt. Var heldigvis ikke ofte jeg måtte vekke han da :) Men nå som han er over 3 kg så styrer han det selv.
Jeg lar han ikke ligge med bæsj i bleia. Oppdager jeg at det er bæsj tar jeg det med en gang selv om han sover :)
 
Back
Topp