Sove ute?

Lilleostepopp

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberlykke 2019
Jeg skulle gjerne latt lillepia ligge ute og sove om dagen, men jeg synes det er så kaldt 
og ekkelt ute, så sitter bare å tenker på at hun fryser når hun ligger ute. Her i nord har det vært kuldegrader rundt -2 til -10. Synes dere det er kaldt eller ville dere lagt deres baby i vogna selv om det var så kaldt? Jeg har en god voksipose, så burde vel stole på den, men ser så ille ut når det til og med er frost utpå vognen. 

Jeg synes også ofte at det er vanskelig å vite hvor mye pia skal ha på seg av klær nå på denne årstiden. Når vi kjører bil så er det jo fryktelig kaldt først, men så blir det jo varmt etter 5 min. Da kan hun ikke ha utedress i bilen og blir et styr å kle av og på henne den i bilen om man bare skal et kort stykke. Når hun ligger i vogna har hun jo voksiposen, så hun trenger ikke så veldig mye klær da, men er også vanskelig å vite helt sikkert at det er varmt nok. da tar jeg vanligvis en heldekkende fleecedress på henne over vanlige klær, og så en tykk lue. Hvor mye har dere på babyene deres nå i vintertiden? 

Jeg har funnet ut at jeg bare må prøve meg frem. Jeg kjenner alltid på han i nakken, på hendene og bena når han har sovet ute for å kjenne om han var passe varm eller ikke. Etterhvert har jeg funnet ut hva som er nok klær.

Her ligger han i sportbagen i EasyGrow vognpose. Posen ligger på en lammeskinn og lite ullteppe. Han har som oftest på seg ullbody og ullstrømpebukse, lue, votter og en flies jakke. Er det kaldere har han også på seg mer på bena; ullbukse e.l. Noen ganger en hel ulldress utenpå body og strømpebukse. Det er lunt i vognen, men er jeg i tvil tar jeg på en buff så han ikke blir kald i halsen. 

Anbefalningen er vel at babyer/småbarn ikke skal sove ute om det er kaldere enn minus 10. Ta med vindforhold i betraktningen. 

Om vi skal kjøre lenge i bil har jeg litt mindre på eller noe som kan åpnes. Bruker mye fleecedress der jeg drar ned glidlåsen. Også har vi det heller litt mindre varmt i bilen (ofte 18 grader). Vi varmer alltid opp bilen før vi kjører om det er kaldt. 

Du får prøve deg frem. Noen babyer er jo varmere enn andre. 

Jeg lar vesla ligge ute med mindre det er veldig kaldt (10- og kaldere), da har hun på seg ullbody og strømpebukse, og somregel en tynn ulldress utenpå, og ei god og varm lue. Ligger i en "voksipose" som er hjemmelaget, som er veldig varm og god. Vogna er også veldig lun og god, har aldri opplevd at hun har blitt kald (bruker sportsdelen, hvis det har noe å si)..

Når vi er ute ellers, kjører bil osv. har hun på seg vanlige klær, ofte ull da også, da jeg er veldig glad i ull, og en god ulldress ytterst, som evt. kneppes opp i bilen, har en god lue på hodet, og stonz på beina.
Bruker denne denne dressen fra nøstebarn nå...

Bruker også ull innerst, ulldress eller en av fleece over, lue og votter.  Så ligger hun i en skinnpose. Har vogna stående på en lun plass og aldri kaldere en 10 minus. Aldri følt hun har vært kald ned i vogna.

Så sover hun mye bedre ute i vogna enn om hun sover inne!

Her sover han ute hver dag, men har heldigvis ikke vært så veldig kaldt i vinter(for det meste vært plussgrader). Når det blåser mye, står vognen i rommet under terrassen vår, der er det vindstille, men samtidig ute :-)
Siden han har eksem kan vi ikke bruke ull innerst (i kontakt med huden), men han holder veldig bra varmen med fleeceklær i vinterposen.

I bilen varierer det. Om vi skal kjøre langt så varmer vi gjerne bilen først, ellers bruker vi teppe til å regulere med..

Her har jeg hatt lillesnuppa ute inntil -16. Har da hatt på henne tre lag ull, ullue og tjukke votter. Pledd under voksiposen og så har hun en tykk og god voksipose da. Har regntrekket utpå vogna så reduseres sniktrekken. Her er det kaldt så store deler av året at skulle jeg fulgt anbefalingene måtte jeg holdt henne inne halve vinteren. Får henne ikke til å sove inne på dagtid. Men har ikke sett noe problem med det heller, hun har det lunt og godt nedi vogna si. Ikke vært kaldt i kinnene sine en gang. Har babycallen nedi vogna så jeg ser hvor kaldt det blir nedi der. Sover hun for lenge og jeg ser at temperaturen synker tar jeg henne inn.

Lillegutt sover ute, men ikke når det er kaldere enn -10. Det skal de heller ikke da lungeoverflaten dems ikke er stor nok til å varme opp kaldere luft.
Men han har på seg body/strømpebukse, dress av ullfleece og så i voksipose :) Alltid god og varm når han våkner!

har ikkje latt ho ligga ute når det har vert 5- og vind!! men om det er vindstille, er grensa mi max 10-!!

Neida, skjønner deg godt..er ganske så hønemor akkurat der eg og- dessuten stoler eg nesten ikkje på babycall heller, men ute skal ho ligga;)

Leelu skrev:
Virker som jeg er den verste hønemoren *flau*, lar ikke snuppa gå ut en gang i kaldere enn -5, dette pga denne artikkelen:

http://www.klikk.no/foreldre/article533377.ece

Og fordi hun har en tendens til å plutselig skrike, og da får hun kald luft i lungene, og senere hoste.

Flere hønemødre her...

Her går vi nesten tur hver dag med vogna,men ikke så kaldt som -10,der går grensen.Er det mildere triller jeg mens hun sover,håpløst la hu stå alene ute sove her fordi det er såå mange katter

Leelu skrev:
Virker som jeg er den verste hønemoren *flau*, lar ikke snuppa gå ut en gang i kaldere enn -5, dette pga denne artikkelen:

http://www.klikk.no/foreldre/article533377.ece

Og fordi hun har en tendens til å plutselig skrike, og da får hun kald luft i lungene, og senere hoste.

Synes den artikkelen var skrevet skikkelig rart da.. Veldig amatøraktig med bare en setning og så en overskrift, så en setning, så en overskrift osv x) Men har også lest andre steder at babyen ikke skal være ute i under -10 grader. Man må jo bare gjøre det som føles rett for en selv. Stole på magefølelsen. Er ikke alle slike artikler man skal stole fullt og helt på. :)

Lilleputten skrev:
Hehe, legg merke til en av overskriftene i artiklen: 

"Viktig melding til alle babyer: Hold dere inne" 

Ser ikke den overskriften du sikter til jeg, sett gjennom artikkelen 3 ganger nå uten å finne den. Jaja, alle gjør som de vil, personlig er jeg enig i legen som sier at "Iskald luft i lungene kan være svært farlig for små barn". Og som nevnt over velger jeg derfor ikke ta henne ut i kaldere enn - 5 fordi jeg ser hun kan sette i å skrike plutselig, og har selv erfart at det fører til hoste selv når det er rundt 0 grader.

Når hun blir eldre (til neste vinter) kommer hun til å måtte dra i barnehagen i inntil -10, men enn så lenge holder jeg meg til -5, så får alle andre gjøre som de vil. (Også derfor jeg nevner jeg er hønemor, fordi jeg ser jeg er den som holder meg til "strengest" temperatur grense.)

Leelu skrev:

Lilleputten skrev:

Ser ikke den overskriften du sikter til jeg, sett gjennom artikkelen 3 ganger nå uten å finne den. Jaja, alle gjør som de vil, personlig er jeg enig i legen som sier at "Iskald luft i lungene kan være svært farlig for små barn". Og som nevnt over velger jeg derfor ikke ta henne ut i kaldere enn - 5 fordi jeg ser hun kan sette i å skrike plutselig, og har selv erfart at det fører til hoste selv når det er rundt 0 grader.

Når hun blir eldre (til neste vinter) kommer hun til å måtte dra i barnehagen i inntil -10, men enn så lenge holder jeg meg til -5, så får alle andre gjøre som de vil. (Også derfor jeg nevner jeg er hønemor, fordi jeg ser jeg er den som holder meg til "strengest" temperatur grense.)

Fant du den ikke? Den står tydelig midt på siden med stoor skrift. Men jeg mente ikke å si mot det du mente om at babyen ikke skal sove ute i mange minusgrader. Var bare artikkelen jeg synes var litt rar  Det er nok bedre for babyene som bor i sør, for de får sovet mer ute om vinteren pga at det er mye varmere der. Men er nok slik at de som bor her oppe i nord, tøyer grensene litt når det kommer til soving ute i minusgrader, pga av at det er under 5 minus nesten hele tiden. 

Lilleputten skrev:

Leelu skrev:

Lilleputten skrev:

Fant du den ikke? Den står tydelig midt på siden med stoor skrift. Men jeg mente ikke å si mot det du mente om at babyen ikke skal sove ute i mange minusgrader. Var bare artikkelen jeg synes var litt rar  Det er nok bedre for babyene som bor i sør, for de får sovet mer ute om vinteren pga at det er mye varmere der. Men er nok slik at de som bor her oppe i nord, tøyer grensene litt når det kommer til soving ute i minusgrader, pga av at det er under 5 minus nesten hele tiden. 

Jepp ser den med at det ikke er helt det samme å overholde temperatur grenser i nord, vi har hatt en veldig mild vinter her i Oslo så det har liksom ikke vært noe problem å overholde.

Folk har vel litt forskjellig forhold til  vinter også, jeg har alltid vært av den typen som holder meg mest mulig inne ved peisen om vintern, du finner meg ikke ute på ski. Folk som selv er vandt til å være mye ute om vinteren har vel et annet forhold til kulde.

Ellers er jeg veldig tilhenger av at man ser på effektiv temperatur, -5 om det er vind ute kan være helt forferdelig mens på en vindstille dag kan -7 føles "varmt".

Back
Topp