Sove ute om vinter i barnehagen

millemarie

Forelsket i forumet
I dag fikk jeg spørsmål om det var greit at hun lå ute i 10-13 minusgrader, så sa de at alle de andre foreldrene i barnehagen sa drt var OK så da sa jeg det samme.

Men etter å ha googlet litt ble jeg i tvil.
Er jo luftfuktighet og vind som kan gjøre at det føles mye kaldere enn gradestokken.

Hva syntes dere om å sove ute i 10-13 minus for de minste barna?

Mine har alltid gjort det :) Lunt og godt i vogna, spesielt med en god pose. Tror de i bhg tar hensyn og passer godt på at barna ikke blir utsatt for vind å blir kalde.

Vi satte -15 som det kaldeste. Jeg har gått mange trilleturer i 10 minus. Enda kaldere også. Ikke noe problem.

Det er lunere i vogna enn det er uten. Så det blir på en annen måte. Har egentlig aldri blitt spurt om dette av bhg. Men hadde heller ikke sagt nei.

Det går helt fint.

Da mine var små, så la jeg et termometer på kanten i vogna ved hodeenden flere ganger.

Ble aldri så kaldt i vogna som utafor. Var godt innafor kuldegrensa. Og med nett foran, god pose, ulltøy og mellomlag av ull så blir det lunt og godt.

Dessuten setter man aldri vognene sånn at det blåser rett inn i dem heller.

Jeg har jobbet i bhg i snart 20 år, og barn har alltid sovet ute. Kanskje bortsett fra de verste periodene med kaldere enn 20 minus og veldig kald vind.

Det går helt fint at de sover ute i vogna nå. Som flere skriver er det lunere i vogna med god vinterpose. I barnehagen her spør de oss når det er kaldere enn -15. Sist vinter var det en periode her med -20 grader. Minstemann er ganske plaget av astma og da sa jeg ifra at jeg ønsket at hun sov inne. Utenom det har alle mine 3 sovet ute i barnehagen. Har også gått på trilleturer, men da gjerne tatt på regntrekk på de kaldeste dagene da blir det lunere i vogna.

Back
Topp