Sove ute i vogn

Sparklefart

Forelsket i forumet
God kveld.. Eller, nærmere bestemt natt!

Jeg og lille er på besøk hos mamma, og jeg og mamma har i hele dag diskutert hvorvidt det er greit at minsten sover på verandaen. Mamma mener at det absolutt ikke er greit, mens jeg mener at det ikke er noe problem i det hele tatt.

Mamma bor i "høyblokka", midt i sentrum, i 4 etasje. Jeg har pakket inn minsten i en sparkedress, ulljakke, ullsokker, lue og ullvotter. Hun ligger under et kjempemykt, og tykt pledd, brettet i fire lag. Over hodet har jeg laget en slags slange av et pledd for å lage litt "tetthet" over hodet. Jeg har dekket til halve vogna med et pledd, sånn at det fortsatt kommer luft inn. Hele balkongen er dekket av glassvegger, utenom én side, som peker inn i en bakgård.

Jeg ligger rett innenfor døra til verandaen på sofaen, med døra åpen. Er det innafor at hun ligger der?

Hun sover så godt der ute :Heartpink
 
Hvor mange grader er det? Min baby hadde svetta i hjel med så mye klær på denne årstiden :p Men det kjenner du jo fort om det blir for varmt. Ville ikke dekka åpninga med pledd. Men utover det, null stress å la lille sove der :)

Er vel minus 10 grader som er det kaldeste det er anbefalt at de sover ute i.
 
Hvor mange grader er det? Min baby hadde svetta i hjel med så mye klær på denne årstiden :p Men det kjenner du jo fort om det blir for varmt. Ville ikke dekka åpninga med pledd. Men utover det, null stress å la lille sove der :)

Er vel minus 10 grader som er det kaldeste det er anbefalt at de sover ute i.

I følge babycallen så er det 17 grader i åpningen der hvor pleddet henger! Lille sover mye bedre og lengre når det er litt for varmt, og jeg vet at hun sier ifra om det skulle bli alt for varmt :hilarious: Det blåser veldig ute nå, så det var derfor jeg la over teppet på halve åpningen, men da kan jeg kanskje ta det vekk! Jeg blir vel kanskje litt hysterisk jeg også fordi mamma er det... Det smitter vel litt over :hilarious:
 
I følge babycallen så er det 17 grader i åpningen der hvor pleddet henger! Lille sover mye bedre og lengre når det er litt for varmt, og jeg vet at hun sier ifra om det skulle bli alt for varmt :hilarious: Det blåser veldig ute nå, så det var derfor jeg la over teppet på halve åpningen, men da kan jeg kanskje ta det vekk! Jeg blir vel kanskje litt hysterisk jeg også fordi mamma er det... Det smitter vel litt over :hilarious:

Ja hun sier nok i fra hvis det blir for varmt. Og du kjenner jo om hun er svett, så da går det jo an å ta av ett plagg eller to :)

Når det gjelder pleddet så er det litt skummelt i forhold til at det ikke kommer noen ny luft inn til babyen og luften blir brukt opp. Jeg tørr ikke å ha noe over åpningen, ikke halvveis heller, så jeg ville heller ha satt vogna slik at det ikke blåser rett inn i vogna.

Og ja man blir jo påvirka av de rundt. Men du er jo mammaen hennes og kjenner hun best. Og jeg skjønner ikke helt hva som er så ille med at hun sover i vogna ute.. Hva er det moren din mener at skal skje?
 
Går nok helt fint :)
 
Min sover ute hver dag. Sover best da. Mamma fortalte denne helga at da min søster ble født i september, så var «reglene» sånn at hun ikke skulle tas ut før etter jul, men siden broren min, som er et år eldre skulle til og fra barnehagen, så var det aldri noe alternativ å holde henne inne. Moren din har sikkert vært utsatt for samme opplæring, men tatt den mer på alvor.
 
Det går nok fint ja! Mine tre har også sovet ute på dagtid fra de var små:)
Forøvrig er min erfaring at det blir lunt og godt nedi vognbagen selv om det blåser (evt bare snu vognen litt), så bør ikke være nødvendig å dekke til:)
 
Mamma er nok litt "gammeldags" ja :hilarious: Og siden Lea har en alvorlig hjertefeil så vet jeg at hun passer litt ekstra på. Kanskje litt for mye til tider... Lille sov hvertfall kjempegodt i vogna i natt, og jeg fikk mange timer etterlengtet søvn :hello2
 
Heilt innafor. Brukar forøvrig myggnetting over når ungen søvn ute.
 
Hvorfor er det verre å sove i ei vogn som står stille enn i ei som trilles med? Syns hun det er skummelt med trilleturer også?
 
Heilt innafor. Brukar forøvrig myggnetting over når ungen søvn ute.
Vi bruker også bestandig myggnett - mye veps i «høst-svime» nå...
(Pluss katter i nabolaget her da, men det er det vel begrenset av på en balkong i 4.etg:hilarious:)
 
Mamma ble helt sjokkert da jeg sa lille har sovet i vogna på dagtid siden første dag hjemme. Det var visst skikkelig fyfy å gå ut med ungen før den var 2-3 mnd på den tiden. Har ikke jeg hørt noe om :p
 
Moren min er helt motsatt, hunn pusher vognsoving og syns det er så fint og bra. :) Vi lå mye ute i vogn, både vi som er født vinterstid og senvårs-barnet. :)

Hun syns nesten min sover for lite ute i vogn. :hilarious:
 
Jeg er veldig for utesoving og har hatt mine eldste og har Snorkfrøken mye ute i vogna på dagtid. De sover absolutt bedre i frisk luft er min erfaring, og det skiller dag og natt - ikke minst. Temperaturen regulerer man jo til. Her soves det ute i minusgrader også. Lag på lag er fint, og pustende materiale som skinn og ull som hjelper med temperaturregulering og isolering.
 
Jeg husker jeg kledde min i masse ull og la ham på ullteppe og skinnfell i voksipose i -16. Fulgte med på at hodet ikke virket kald. Etter en times tur ble han plukket opp og var våt av svette
 
Utesoving er tipp topp :) når de begynner i barnehage sover de fleste ute. I hvertfall der jeg bor. Så vi lar baby sove ute. Men pass på å ha myggnetting på så ikke insekt og lignende får tilgang :)
 
Er veldig for utesoving på dagtid :) Men om du har henne ute i vogna på natten (!? mulig jeg mistolker innlegget ditt altså) kan jeg skjønne din mors skepsis bedre.
 
Er veldig for utesoving på dagtid :) Men om du har henne ute i vogna på natten (!? mulig jeg mistolker innlegget ditt altså) kan jeg skjønne din mors skepsis bedre.

Jeg tro bare baby sover i vognen om natten også, men inne, siden de er på besøk og sikkert ikke har barneseng/vugge der de er.
 
Back
Topp