Sove så lenge de vil?

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Vekker dere barna eller sover de da de ønsker?
 
Tullemor får sove så lenge hun vil. Men i det siste har hun våknet kl 15.30 og da er hun ikke i seng før i halv 8 tiden. Men jeg syns det er greit hun er oppe til da. Ellers kommer må vi hjem så tidlig hvis vi er på besøk ol. fordi hun skal begynne å legge seg i halv 6 tiden.
 
Her har lillegutt alt ifra 2 til 3 hviler på dagtid. Alt etter hvor trøtt han er og hvor lange hviler han tar. Men vekker han rundt 16.30-17.00 for at vi skal kunne legge han rundt 19.30-20.00. Han sover ikke hele natten enda, våkner 2-3 ganger i løpet av en natt, men han trenger søvnen for å sove igjen på kvelden. (søvn avler søvn, helt klart) :bom
 
her sover hun fast to ganger pr dag, men her avler ikke søvn søvn for å si det slik. Hun sover maks tre timer på dagtid, og aldri lenger enn halv åtte på morgenen, hvis ikke er nettene fritt vilt.. Vi leker litt med tanken å prøve en lur, men er veldig usikre på om hun er klar enda :/ Flere som vil dele sine erfaringer?
 
Her sover han MYE. Gjorde ikke det før, men nå kan vi stå opp hall 9, kvil halv 11- til halv 1. Kvil igjen 3-4. Vekker han senest kvart over så han sovner til kvelden. Legger seg halv 7. Noen dager er det mer våkentid. Når det er slik som dette er han jo bare våken 7 timer på en dag...
 
Her sover han MYE. Gjorde ikke det før, men nå kan vi stå opp hall 9, kvil halv 11- til halv 1. Kvil igjen 3-4. Vekker han senest kvart over så han sovner til kvelden. Legger seg halv 7. Noen dager er det mer våkentid. Når det er slik som dette er han jo bare våken 7 timer på en dag...
Ja da får han hvilt godt! Har det skjedd noen forandringer i hverdagen for at søvnbehovet har blitt større ? Som barnehage elns? Dette med søvn er neimen ikke lett å finne rutiner på.
 
Ja da får han hvilt godt! Har det skjedd noen forandringer i hverdagen for at søvnbehovet har blitt større ? Som barnehage elns? Dette med søvn er neimen ikke lett å finne rutiner på.

Nei, jeg går hjemme med han. Og har egentlig ikke skjedd noe forandring. Det bare ble slik når han ble større. Ville selv ha lengre kviler når han var 9 mnd (tror jeg) så prøvde vi å ha litt rutine på det og plutselig kunne jeg si at han sover til faste tider. Syntes og det var vanskelig, tror egentlig at barnet må finne det ut selv (med litt tilrettelegging) ;) alle er jo forskjellige :) :)
 
her sover hun fast to ganger pr dag, men her avler ikke søvn søvn for å si det slik. Hun sover maks tre timer på dagtid, og aldri lenger enn halv åtte på morgenen, hvis ikke er nettene fritt vilt.. Vi leker litt med tanken å prøve en lur, men er veldig usikre på om hun er klar enda :/ Flere som vil dele sine erfaringer?

Her har hun sovet bare en lur i to mnd allerede og det fungerer bra :)

Hun våkner gjerne i 6- 6.30 tida, får litt pupp, og sover til 8-8.30 før hun står opp.

Hun tar da en lur i 12-tiden, og sover da til en gang mellom 13 og 15. Legger seg stortsett kl. 19 for kvelden :)

Holder godt ut og er ikke så veldig trøtt og sliten på kveldene egentlig :)
 
Vi hadde to dupper på dagen til rett før hun fylte et år. Hun sov max 30 min og virket fortsatt trøtt. Nå sovner hun 11-11.30 og sover 1- 2 timer. Hun er mer opplagt, og det er så mye lettere for meg å få gjort noe på dagtid. Kl 18 er hun helt ferdig og sovner med en gang så vi trenger aldri å vekke henne. Hun våkner fortsatt 2-3 ganger i løpet av natta, men det er mye mindre enn før og hun er i senga til ca 7.
 
står opp halv 7. sovner rundt halv 11 og sover da 1-3 timer. rundt kl 18 så vil han legge seg selv og legger vi han ikke da så sovner han. sover så lenge han vil og vekker han ikke.
 
Her har vi nettopp begynt med en lur til dagen, da sovner hun ca. 12 og sover til 13-14. Legger seg igjen klokka 18 og sover til 06. Skulle ønske hun hadde sovet litt lenger på morgenen, men skal ikke klage siden hun sover hele natta ;-)
 
Lillegutt sover en lur om dagen, og det har han gjort i 1-1,5 måned. Han våkner ca 07:30-08 og vil sove igjen 10-10:30 og sover da ca 1,5 time. Han legges ved 19-tiden. Han er trøtt på ettermiddagen rundt 14-15 men vi får ikke han til å sove..
 
Nå har vi forsøkt med en hvil, det fungerte IKKE :p Jaja, bra jeg bare har henne om dagen så kan jeg styre dagene etter hennes form :)
 
Vi må vekke henne om hun sover lengre enn til kl. 15, ellers så sovner hun aldri på kvelden igjen. Og jo senere hun legger seg, jo før står hun opp... Vi har som regel en dupp på dagen fra kl. 11 til 14-15. Men av og til trenger hun en ekstradupp :)
 
Back
Topp