sove rot

Babypus 2006/2008

Forelsket i forumet
De to siste kveldene har det bare vært rot med sovingen her. Tror vi skal prøve å droppe den siste luren på ettermiddagen og heller legge lille litt tidligere. I går sovnet vi begge i dobbel-sengen. Vet ikke hvem som sloknet først. Men begynte legge rutinen rundt 20.30, kl 21.15 fikk samboer henne, for jeg var sliten. Vet jo at han ikke får henne til å sovne, men jeg fikk en kort pause. Tok over igjen 21.30. Og vi sovnet begge rundt 22.

Lille er flaske-baby og får siste servering rundt 20, og etterpå er det stell og natta.....

Noen som har noen gode triks for at hun skal sovne før? ( og gjerne fortsette med å sove igjennom natten)

Hei!
Har dessverre ikke så mange råd å komme med... her sovner vi ikke før 23 tiden, og det nytter ikke å holde henne våken fra kl.21 5-minutter'n hennes! da blir det bare sutring og hylgrining....  men skal vel egentlig ikke klage, siden hun da stort sett sover til 05 eller 07!

Lykke til! Jeg trenger noen tips selv så....

Vi begynte å legge Eskil litt tidligere for hver kveld. I utgangspunktet la han seg ca kl 23. Så la vi han halv elve et par kvelder, så 10 noen kvelder osv. Nå legger vi han halv 8 og der tror eg vi skal si oss fornøyd. [:)] Det stoppa lenge på 21, det var liksom en kneik å sovne tidligere enn det. Men til slutt gikk det også.
Han sover til morgenen, men i natt våkna han faktisk et par ganger og fikk smokken sin. Spørs om det nærmer seg grøt her...[:D]

ORIGINAL: Lisee

Vi begynte å legge Eskil litt tidligere for hver kveld. I utgangspunktet la han seg ca kl 23. Så la vi han halv elve et par kvelder, så 10 noen kvelder osv. Nå legger vi han halv 8 og der tror eg vi skal si oss fornøyd. [:)] Det stoppa lenge på 21, det var liksom en kneik å sovne tidligere enn det. Men til slutt gikk det også.
Han sover til morgenen, men i natt våkna han faktisk et par ganger og fikk smokken sin. Spørs om det nærmer seg grøt her...[:D]

Det har jeg prøvd og.... men det nytter ikke.... ender med hylgrining..... [8|]
Og hun har til og med fått grøt, men sover ikke noe tyngre med det....

ORIGINAL: Jordbæret

Det er sørenimeg ikke lett med disse små når de har bestemt seg for ting...[8D] Det er ikke vanskelig å vite hvem som er sjefen i huset nå i alle fall[:D]
Tror det der med søvnen løser seg når de blir litt eldre, jeg! Er det ikke ved 6 mnd det sies at søvnrytmen bør være inne?

Hmmm. Er ikke alltid like greit med disse små. Kanskje det blir likere dersom dere kutter ut den siste luren... Dersom hun blir veldig trøtt kan dere prøve å kle av henne, skifte på henne ol. Gjorde det i starten da vi skulle begynne å legge han tidligere. Det gikk helt fint. [:D]

Eg har også flaskebarn, og hadde også ei lita jente som ikkje ville sovne skikkelig før mellom 22 og 24.... Helsesøster sa at eg måtte regulere det om morgonen, altså stå tidligare opp. Det fungerte ikkje, for om morgonen var det heller ikkje styr på rutiner...
Har nesten alltid sidan fødselen byssa jenta i søvn, har vore mykje hyling og skriking om kveldane... Såg med gru på korleis dette skulle bli framover... Høyrer også med til historia mi at jenta mi har vore mykje plaga med luft som aldri blir borte... får ikkje sove før alt er borte... Så ein dag fant eg ut at eg måtte lage litt rutine på heile legge-sirkuset:
Så slik har vi det no, ikkje heilt ønskelig, men deilig med "fri" om kveldane. Jenta søv nesten ingenting om dagen (pga det med lufta.... blir snart gal av heile rapinga/gulpinga!), søv godt kun når eg triller tur. Blir ca 1,5-2,5 time til sammen for dagen med søvn. I halvsju tida begynner eg kveldsstellet, bader ho annankvar dag, så den dagen eg ikkje bader begynner eg litt seinare. Så lager eg graut som eg gir ho, og deretter får ho melk. Så tar det ca 1 time med raping og smågulping, og jenta er i seng. Stort sett mellom 20 og 20.30. Men idag slokna ho ved flaska kl 19.30, og har enno ikkje våkna!!!! Krysser fingrane for at lufta finn vegen ut på annan måte ikveld!!!!!
Men det eg har gjort vesentlig annaleis er at eg istadenfor å bysse ho i søvn (noko eg trudde ho ville), så legger eg ho i senga og gir ho smokken. Viss ho er fri for luft, så sovner ho momentant! Viss det er luft, så tar eg ho opp, stryker ho på ryggen, rapen kjem, og eg legger ho igjen.
Uff... vart langt dette, men kanskje du vart litt klokare, kanskje litt tips? [&:]

Vi slet virkelig med å få henne til å legge seg...men så begynte vi å leke/aktivisere henne litt fra kl.18 til 19 og så badet hun før vi gikk rett inn på rommet og spiste ei flaske velling. Da kunne det hende hun sovnet til maten,men som oftest ikke. Hun ble lagt i sengen uansett og jeg satt det til hun hadde sovnet. Hun ble ikke tatt opp uansett og skal si det var hylskrik de første dagene,men så en dag lå hun bare rolig i sengen og tittet på meg til hun sovnet.

Så ble det til at jeg la henne etter de faste rutinene og gikk ut av rommet. Da det var blitt en rutine,begynte vi å legge henne tidligere og nå sover hun fra kl.19/19.30 til kl.09.00 dagen etter[:D]

Men det var ett helvete i lang tid,men jeg gjorde det samme hver dag og var klar på at NÅ er det natten.

Så ikke gi opp. Nora ble en annen baby etter 4,5mnd og rutiner var på plass[;)]

Kjenner meg godt igjen i "lilletrilles" hverdag. Har det ganske likt her, hun sover ikke stort mer enn kanskje et par timer tilsammen på hele dagen. Blir jo litt sur og grinete av det, men det positive er at jeg får lagt henne rundt 20-20.30 tiden. Det er veldig deilig! Så sover hun til ca. 6-7, gir litt mat så sover hun til ca. 8. Vi får vel være fornøyde. Ellers har hun begynnt å rulle seg fra rygg til mage, kjempe stas!

Å droppe siste lur var ingen god ide. Hun var gretten, grinete og sur. Hun sovnet 19.30 -  våknet 23 for mat og våknet igjen 4.45 i dag. Etter mer mat og byssing til garth brooks sovnet hun i vognen nede, og jeg fikk meg en blund i stresslessen på stua.(stolte ikke på at hun kom til å sove lenge) 7. 30 våknet hun igjen, og da erklærte vi dag. Må i tenke boksen på ny, for jeg orker ikke å stå opp kl.4 om morgenen. (Samboer ligger å hoster hele natten i tillegg, så jeg alt annet enn uthvilt i dag kjenner jeg)

ORIGINAL: Babypus2006

Å droppe siste lur var ingen god ide. Hun var gretten, grinete og sur. Hun sovnet 19.30 -  våknet 23 for mat og våknet igjen 4.45 i dag. Etter mer mat og byssing til garth brooks sovnet hun i vognen nede, og jeg fikk meg en blund i stresslessen på stua.(stolte ikke på at hun kom til å sove lenge) 7. 30 våknet hun igjen, og da erklærte vi dag. Må i tenke boksen på ny, for jeg orker ikke å stå opp kl.4 om morgenen. (Samboer ligger å hoster hele natten i tillegg, så jeg alt annet enn uthvilt i dag kjenner jeg)

Å, slike dager er tunge! Du får legge deg sammen med Andrea når hun sover i dag![:)]

ORIGINAL: Jordbæret

Det er sørenimeg ikke lett med disse små når de har bestemt seg for ting...[8D] Det er ikke vanskelig å vite hvem som er sjefen i huset nå i alle fall[:D]
Tror det der med søvnen løser seg når de blir litt eldre, jeg! Er det ikke ved 6 mnd det sies at søvnrytmen bør være inne?

Jeg vet ikke når rutinene skal være inne.... men 6 mnd hadde vært deilig det!!!
Åja.. ny sjef er helt sikkert at det er her ja!!!! [:D]

Enig med deg i at det nok kommer av seg selv!

Back
Topp