Sove på venstre side?

MariaR83

Gift med forumet
Mange som sier det er så veldig bra å sove på venstre side når en går høygravid?? Skjønner ikke dette jeg, for når jeg ligger på venstre side så er lilleprinsen hyperaktiv og spreller som en gal, og da får jeg iallefall ikke sove! Noen som vet hvorfor det skal være så bra å sove på venstre side? Tror kanskje det hadde noe med hvordan barnet i maget ligger i forhold til indre organer/ hovedpulsåre eller noe sånt??
Bare lurer jeg! [8D]
 
Har hørt det er bedre for blodomløpet vårt og blodtilførselen til babyen.
Men har også hørt at det ikke gjør noe å sove på høyre side, men ikke er bra å ligge for lenge  på ryggen.. Selv kaster ( les: ruller)  jeg meg fra side til side tusen ganger i løpet av natten.[8D]

Fant dette på barnimagen.no:
" Sov på venstre side
Dersom du ikke allerede gjør det, venn deg til å sove på venstre side i løpet av første trimester. Denne stillingen letter blod- og næringstilførslene til livmor og foster, sies det, og hjelper nyrene å udskille avfallsstoffer. Venner du deg til denne stillingen tidlig i svangerskapet, blir det enklere å sove slik når magen begynner å bli så stor at det blir umulig å sove på rygg eller mage"
 
Når jeg var innlagt ville de ha meg til å ligge på venstre side hele tiden, men jeg spurte aldri hvorfor[8|] og når jeg fikk romvenninne på høyre side da, så ble jo ikke det fulgt[:D][8D] Men jeg ligger best på venstresiden faktisk, så om natta ligger jeg venstrevendt, selv om babyen beveger seg mer da.. Men jeg har aldri tenkt på at noe er bedre enn annet, for jeg gjør det som er mest behagelig for meg[:)]
 
trudde d var høyre side som skulle være best å ligge på.før så var venstre god sida, men nå så er det faktisk høyre.syns det er vanskligere å ligge på venstre side.mindre komfirtabelt.merker at det skal bli utrolig godt å få kroppen for seg selv snart nå.
 
 
ORIGINAL: Christine03

Har hørt det er bedre for blodomløpet vårt og blodtilførselen til babyen.
Men har også hørt at det ikke gjør noe å sove på høyre side, men ikke er bra å ligge for lenge  på ryggen.. Selv kaster ( les: ruller)  jeg meg fra side til side tusen ganger i løpet av natten.[8D]

Fant dette på barnimagen.no:
" Sov på venstre side
Dersom du ikke allerede gjør det, venn deg til å sove på venstre side i løpet av første trimester. Denne stillingen letter blod- og næringstilførslene til livmor og foster, sies det, og hjelper nyrene å udskille avfallsstoffer. Venner du deg til denne stillingen tidlig i svangerskapet, blir det enklere å sove slik når magen begynner å bli så stor at det blir umulig å sove på rygg eller mage"


Har alltid likt best å sove på høyre side jeg...hehe Rart de ikke informerer om sånt tidlig i svangerskapet, jeg snur meg sikkert tusen ganger i løpet av natten og [;)] Og å sove på ryggen kan jeg bare glemme, da går det to minutter så blir jeg svimmel, kvalm og puster veldig veldig tungt!
 
Kan ikke tenke meg det er så nøye, for hverken lege eller jordmor har nevnt det for meg.
Kun på sykehuset de snakker om det...
Ja, hadde ALDRI klart å sove på ryggen eller èn side hele natten![8D]
 
Nei da ville de vel ha prentet det inn for lenge siden tenker jeg [8D] Jaja..ikke mange ukene igjen nå til vi alle kan sove på både ryggen og magen!! Gleder meg til det [;)]
 
før lå jeg alltid på venstresida, men nå når jeg er høygravid så ligger jeg plutselig BARE på høyresida ;o
 
Sover mest på venstre side jeg da,vente meg til det tidlig i svangerskapet,så det hender jeg våkner helt øm i venstre side. Men de siste dagene har jeg faktsik våkna på ryggen,blir like overrasket hver gang for jeg pleier ALDRI å sove på ryggen egentlig...
 
Åå,ja, sove på magen igjen! *drømme*. Men da er det vel melkesprengte pupper som setter en stopper for det[8D] Hehe..
 
Jeg sover for det meste på venstre side ja.. (men også på høyre side).. 
Her er det jeg har blitt fortalt og lest om sovestilling: [:)] 

Hvilken sovestilling bør jeg velge?
Velg en sovestilling som du er konfertabel med. Mageleie begrenser seg selv når magen vokser. Flatt ryggleie anbefaler man ikke, pga ”vena cava syndrom”. Man har en stor blodåre i ryggen, som ved ryggleie i høygravid tilstand avklemmes. Den gravide vil da bli svimmel, og barnet får redusert blodtilførsel.

Sov på venstre side
Dersom du ikke allerede gjør det, venn deg til å sove på venstre side i løpet av første trimester. Denne stillingen letter blod- og næringstilførslene til livmor og foster, sies det, og hjelper nyrene å udskille avfallsstoffer. Venner du deg til denne stillingen tidlig i svangerskapet, blir det enklere å sove slik når magen begynner å bli så stor at det blir umulig å sove på rygg eller mage
 
[:)][:)]
 
jeg må ligge på venstre side for ikke å forværre halsbrannen jeg! så fort jeg legger meg på høyre side så blir den så ille at jeg ikke får sove.
 
jeg begynner å få så vondt i hofta av å bare ligge på venstre side nå at jeg gleder meg til å kunne ligge i litt andre stillinger igjen! ikke minst på magen!! hehe
 
Jeg spurte ei jordmor om dette, og hun sa at venstresiden er best fordi det gir optimal blodtilførsel til morkaka og til mor - men det er heller INGENTING galt med å ligge på høyre side dersom det føles best. I tillegg blir mor svimmel før morkaka får såpass mye mindre blod at ungen merker det.

De vil forsøke å legge deg på venstre side om du skal ta keisersnitt, men elles vil de ikke "tvinge" deg til det på sykehuset etc dersom du synes det er ubehagelig (her kan det selvsagt være spesifikke grunner til å fortelle enkelte at de absolutt bør gjøre det likevel).

Det er ikke så mye som skal til, selv ligger jeg med en liten pute under høyre hofte/rumpe, og det er nok. Ligger jeg flatt på ryggen, blir jeg litt svimmel etterhvert. Ikke driver jeg og kaster meg rundt i senga lenger heller, så leger jeg meg til å venstresida, våkner jeg før jeg snur meg andre vegen. Strandet hval er vel en grei beskrivelse :-)
 
Jeg sover like godt på både rygg, venstre og høyre side. Tror man skal lytte til kroppen sin, den sier fort ifra dersom man gjør noe galt. Så for dere som blir svimmel av å ligge på rygg så er jo det et tydelig signal fra kroppen om at det bør dere ikke gjøre, og da vil jeg tro at selv i søvne så regulerer man dette av seg selv. Så har ikke stressa med dette med å kun sove på venstre side. Sover akkurat sånn som det passer meg. [:D]
 
Å ligge på venstresiden hjelper på halsbrannen litt, men ellers er det faktisk best for hjertet og deg å ligge litt høyt med overkroppen når man er høygravid. 
 
Back
Topp