Sove på siden

mira1908

Blir kjent med forumet
Hei.
Datteren min på 5 uker er så urolig, kaver og fekter med armer, gråter og nekter å sove hvis hun ligger på ryggen.
Når hun får lov til å ligge på siden derimot blir hun rolig med en gang og sovner etter litt.

Jeg tør jo ikke å forlate hu når hun ligger sånn. Er så redd noe skal skje (Gud forby!) så da kan hun like gjerne være helt våken.
Noen som vet om hvorfor hun skal foretrekke å ligge på siden? Er det "normalt" for en så liten baby? Er det greit å la babyen ligge alene på siden?

Last edited:
Jeg lar han ligge på siden. Bygger opp litt på sidene av han, slik at han ikke triller over på magen.. Kanskje hun har vondt i magen, som blir verre når hun ligger på rygg?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min baby var sånn de første ukene. HS sa det var greit å la de ligge på siden om man gjorde som Zara85 sa... Bygger opp slik at det ikke er mulig å havne på magen.

Nå liker hun best å ligge på ryggen, så her gikk det over.

Snek plutselig her inne, jeg :D Min lå på siden og sov allerede på sykehuset, og var ingen som sa noe på det der ;) Fremdeles legger han seg over på siden for å sovne, og nå er han 7 måneder... Fikk beskjed om at det ikke gjorde noe, så lenge han hadde noe støtte foran så han ikke veltet over på magen :) Jeg ble egentlig veldig betrygget av at han lå sånn, i et slags stabilt sideleie, da han hadde mye slim i halsen første måndedene ;)

Hos oss så la jm han litt på siden alt på sykehuset.. Det pga at da kom evt fostervann han kunne svelget komme opp.. Så sånn i fht kvelning, sa hu så kunne vi bygge opp litt! Og her liker lille å ligge en del på siden når magen kniper, og da får han det :) går veldig fint!

Min lå på siden hele første tiden. Hun var bare 2050 gram ved fødsel, og klarte verken å rulle fremover eller bakover. Da hun ble litt større skle hun alltid over fra sideleie til ryggleie. Nå er hun 11 uker og 4 kg og jeg legger henne fremdeles på siden, men mer mot ryggen så det er lett å skli over til ryggleie.

Skyt meg, som legger babyen min på magen flere ganger i uka når hu sover på dagtid da! Da er det snakk om søvn, eller ikke søvn... Men jeg er jo alltid i nærheten da :)

Skyt meg, som legger babyen min på magen flere ganger i uka når hu sover på dagtid da! Da er det snakk om søvn, eller ikke søvn... Men jeg er jo alltid i nærheten da :)
Her får også lille ligge litt på magen å sove. Spes om han har mye ubehag! :) ellers sover han en del på magen på bringa ni, hs her sa det var greit :)

Når de sover på magen, er det på flatt underlag eller på dere! Hender mini ikke får sove så godt på dagtid siden han får litt melk i halsen når hAn ligger, er jo verdt et forsøk. Er jo ikke farlig når man følger med :)

Her ligger han enten siden av meg i sofaen eller på bringen min når han sover på magen :)

Min sover lengst og dypere på magen. Jeg lar han noen ganger sove slik på dagtid. Tok dette opp med hs og hun sa at søvn var viktig og vist vi følte det var greit så skulle vi fortsette med det.

Jenta mi sover nesten alltid på magen på dagtid. Stortsett i lekegrinda si, eller på brystet mitt. Jeg passer på, og er borte å sjekker at alt er greit regelmessig. Det er sånn hun sover best, og har mye bedre hviler da. På natten sover hun godt på ryggen. Det samme gjelder i vogna.

Jenta mi sover nesten alltid på magen på dagtid. Stortsett i lekegrinda si, eller på brystet mitt. Jeg passer på, og er borte å sjekker at alt er greit regelmessig. Det er sånn hun sover best, og har mye bedre hviler da. På natten sover hun godt på ryggen. Det samme gjelder i vogna.
Mi sover også på rygg eller siden (snur seg selv) på natt eller i vogn. Merkelig at det er greit da liksom...

Back
Topp