Sove på ryggen?

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Hva tenker dere om det å sove på ryggen? Fornuften sier at vi vil merke på kroppen om det ikke er greit, og så lenge kroppen er tilfreds med det så må det gå fint eller?

Jeg sliter så utrolig med å sove på natten.. Vet ikke om det er de gigantiske puppene, men jeg føler at det presser på lungene og luftrøret, jeg får puste men det er noe med den følelsen. Jeg prøver alle mulige stillinger både med og uten gravidputa. Den beste natten jeg har hatt var da jeg tilfeldigvis endte opp på ryggen, hadde god støtte med to puter bak og brukte gravidputa på sida slik at lungene ble fri på en måte? De som jobber innen helse vet kanskje hva som menes med Thoraxleie, det var akkurat slik jeg endte opp med å sove. Kan nevne at den beste posisjonen er i sofaen hvor jeg kan ha en mellomting mellom sittende og liggende.

Med andre ord er jeg lei av å være våken hele natten fordi jeg leter etter en posisjon jeg føler jeg kan puste i, og jeg får heller ikke sove i thoraxleie når jeg ikke blir helt enig med meg selv om det er greit å ligge slik eller ikke..

Hva tenker dere om det å sove på ryggen? Fornuften sier at vi vil merke på kroppen om det ikke er greit, og så lenge kroppen er tilfreds med det så må det gå fint eller?

Jeg sliter så utrolig med å sove på natten.. Vet ikke om det er de gigantiske puppene, men jeg føler at det presser på lungene og luftrøret, jeg får puste men det er noe med den følelsen. Jeg prøver alle mulige stillinger både med og uten gravidputa. Den beste natten jeg har hatt var da jeg tilfeldigvis endte opp på ryggen, hadde god støtte med to puter bak og brukte gravidputa på sida slik at lungene ble fri på en måte? De som jobber innen helse vet kanskje hva som menes med Thoraxleie, det var akkurat slik jeg endte opp med å sove. Kan nevne at den beste posisjonen er i sofaen hvor jeg kan ha en mellomting mellom sittende og liggende.

Med andre ord er jeg lei av å være våken hele natten fordi jeg leter etter en posisjon jeg føler jeg kan puste i, og jeg får heller ikke sove i thoraxleie når jeg ikke blir helt enig med meg selv om det er greit å ligge slik eller ikke..
Sniker
Det som er skummelt med å sove på ryggen er vel det økte trykket på vena cava(?) Som jeg har forstått det blir du garantert veldig uvell for det er til noe fare for baby :) noen kan jo ligge på magen hele svangerskapet uten at det er ubehagelig også :rolleyes:

Jeg ligger på ryggen om natta, og har ikke merket noe ubehag av det enda. Sovner på siden men havner alltid over på ryggen i løpet av natta. Kan ikke styre det i søvne uansett, er ikke bekymra :)

Signerer de over :) sov slik at du får mest og best mulig søvn. Du merker om det blir feil :)

Sover også masse på ryggen.. pleier å legge meg på venstre siden pga halsbrann, men våkner stort sett opp på ryggen :rolleyes:

Jeg klarer ikke sove på ryggen, merker alltid at baby beveger seg og syns det er ubehagelig. Jeg sover på magen og på siden

Jeg sover på ryggen, merker ikke noe ubehag:) så lenge jeg ikke gjør det så fortsetter jeg med det:)

Klarer du sove på magen fortsatt? Her har magen vært for stor en god stund nå
Ja, så lenge jeg ligger med bena litt spredt og en pute på siden går det veldig fint å ligge på magen, selv om magen er stor :hilarious: Venter nr 4 :oops:

Våkner noen gang på magen. Det får jeg angst av. Har sånn bbhug me så den hjelper. Ev kan du prøve å få litt høyde under hode. Det kan hjelpe på brystpress som du nevner. Typisk å heve "hjertebrettet" på sykehjem hos gamle som opplever ubehag :)

Visste ikke at det het thorax leie. Men om det føles bedre kan det jo ikke være noe stress å sove lutt med forhøyet hodedel tenker nå jeg :)

Merket det der med vena cava i mine forrige svangerskap, men kun da om jeg lå helt flatt og hardt. Holdt på å besvime hos jordmor, og måtte legge meg på siden. I senga er det ikke noe problem å ligge på rygg. Har alltid hatt problemer med søvn i de tidligere svangerskapene, enten pga urolige legger eller halsbrann. Nå har ikke det kicket inn helt enda, men pleier egentlig alltid sove på magen, og det går jo ikke nå. Mest puppene som er problemet. Nå ender jeg som regel opp på siden med litt av dyna mellom beina :happy:

Takk for mange gode svar ❤️ jeg endte opp med å legge meg på ryggen bare for å få noen timer på øyet, og da kan jeg fortsette med det med god samvittighet.

Back
Topp