Sove på ryggen?

Juice

Glad i forumet
Januarhula 2014
Jeg pleier vanligvis å sove på magen, men etter at jeg ble gravid så ble jeg vant med å sove på ryggen i stedet for på magen. Jeg har lest flere steder at man fra uke 20 helst ikke bør sove på ryggen. Spurte jordmora mi om det når jeg var hos ho på tirsdagen og ho sa jeg burde unngå det pga jeg kunne bli svimmel og blodgjennomstrømningen til morkaka kunne bli litt dårligere når jeg lå på ryggen.Har derfor prøvd så godt jeg kan å kun ligge på siden, men det er ikke så lett. Noen ganger når jeg våkner opp, så våkner jeg opp på ryggen. Føler meg ikke svimmel eller dårlig av å ligge på ryggen, men er redd det er ugunstig for barnet. Han begynner ofte å sparke når jeg ligger på ryggen (kanskje han prøver å si ifra at han ikke har det så bra?).
Er det flere som fremdeles sover på ryggen?

jeg sover på rygg, mage, og sidene..  synes det er like mye spark om jeg ligger på sidene eller på ryggen...

Hvis du hadde fått problemer av å ligge på ryggen, hadde du merket det. Det kalles vena cava og er utrolig ubehagelig, du blir svimmel og det er  akkurat som om du blir kvalt. Hvis ikke du føler noe av dette, så er blodgjennomstrømningen din fin

ligg som du vil så lenge du isje kjenne noe ubehag ;)

Hm, det har jeg aldri hørt. Sist kunne jeg bare ligge på ryggen den siste tiden. Før den lille i magen protesterte når jeg la meg på siden. Begynner å bli så nå også.  Ikke ofte jeg klarer å ligge på siden.

Jeg liker best å sovne når jeg ligger på siden (nå som jeg ikke kan ligge på magen lenger) - men jeg våkner stadig av at jeg ligger på ryggen... det som kan skje er at det blir veldig trykk og mor kan føle seg svimmel. Trodde ikke det var så farlig for fosteret, men?

Jeg har også tenkt at så lenge ikke jeg føler noe ubehag med å ligge på ryggen, så går det nok bra. Jordmor mente likevel at det ikke var gunstig å sove på ryggen for meg nå pga blodgjennomstrømningen til morkaken kunne bli dårligere da. Jeg har nokså lavt blodtrykk akkurat nå (undertrykket var 50) uten å føle meg svimmel, så kanskje det skal litt til for at jeg føler meg svimmel?

Men det er kanskje ikke så farlig at jeg sover litt på ryggen da :-) Skal prøve å bli vant med å sove på sidene, men om jeg våkner på ryggen så går det sikkert fint det også :-)

Har jeg aldri hørt om...
Jeg ligger akkurat sånn jeg kalrer for tiden.. Det blir jo mest på siden, for den lille liker ikke at jeg ligger på magen ;-)
Og på ryggen kan jeg ikke ligge lenge av gangen, for da låser bekkenet/hofta seg helt på venstresiden :-(

Eg har ikke kunnet sove på ryggen siden uke 8, for da besvimer eg rett og slett..var sånn sist gang også , og har hørt at det har noe med blodgjennomstrømming til morkaka å gjøre:) så her kan eg kun sove på sidene, er ikke alltid det er så behagelig heller..sliter veldig med søvn, og blir nok ikke bedre her før ungen er født.. Var akkuratt det samme sist svangerskap..

Jeg sover på siden for det meste, synes det er ubehagelig å ligge på ryggen
og umulig å ligge på magen..

Liker best å sove på siden, men våkner alltid på rygg nå om dagen. Merker ingen ubehag. Leste lenka over og må si at jeg visste ikke at det kan skade barnet ...

'ligger mest på magen , men sidene også .. går fint å ligge på ryggen også da, og har aldri hatt noe behag av det igjennom snart 4 sv.skap

Spurte jm om det jeg :-)
Så lenge jeg ikke følte noen plager ved å ligge på ryggen, så skulle det gå greit. Men ellers var visstnok det å ligge på høyreside det beste for babyen...
Noe med blodgjennomstrømming tror jeg :-p

Flaks at jeg sover best på høyresiden uansett da ;-)

Det står om det på jordmorsiri.no. Men må inndrømme at jeg ofte våkner på ryggen..for jeg får så fort vondt i bekkenet når jeg ligger på sidene. Men en pute imellom lårene hjelper litt.Sov faktisk litt på magen helt fram for 2-3 uker siden...

Back
Topp