Sove på rygg

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Etter å ha fått beskjed om at det er helt greit å ligge flatt på ryggen så lenge man ikke føler seg uvel, er dette noe jeg har gjort til nå. Har vondt i ryggen, så den beste stillingen for meg å sove har vært helt flatt i senga. I dag nevnte jeg dette for nok en jordmor som var tydelig på at dette ikke er anbefalt, selv om man føler seg fin. Nylige studier har vist økt intrauterin fosterdød hos mødre som legger seg flatt for å sove til natten. Ville bare neven det i tilfelle flere her har fått samme beskjed som meg tidligere; at det er greit så lenge man ikke føler seg uvel.

Så fra nå av må jeg forsøke å bygge opp med litt med puter, og krysse fingrene for at jeg får sove like godt som jeg har gjort til nå:)

Jeg sover på siden og bruker bbhugme gravidpute eller så har jeg en ekstra dyne som jeg pakker godt under magen og har i mellom bena. Samboer ligger på eget soverom siden jeg både er urolig og snorker. så har god plass dor meg selv i senga

Jeg har fått samme beskjed og sliter med å følge det. Har lest artikkelen om at det anbefales å ligge på venstre side, og at det er dokumentert med større risiko for fosterdød av å ligge på rygg. Er visst også viktig at det er på venstre og ikke på høyre.

Men som først nevnt synes jeg det er så vanskelig å følge rådet. Jeg får ikke roen når jeg ligger på venstre side. I det jeg glir inn i søvnen legger jeg meg over på ryggen. Har bb hug me pute mellom beina og under magen. Pakker en dyne i ryggen, men likevel sovner jeg ikke sånn. Føler skulderen og hoften stivner også.

Her sovner jeg på sida og våkner på ryggen, til tross for at det gir meg skikkelig vondt i korsryggen :p Er ikke så lett å styre, det der!

Men veldig fint med informasjon, sånn at en i hvert fall kan unngå å legge seg helt flatt på ryggen med vilje. Det er nok lurt å bygge opp med puter etc :)

Er helt avhengig av å veksle mellom begge sidene og ryggen i løpet av natta på grunn av smerter. Tenker at det går bra så lenge man ikke ligger så lenge i samme stilling av gangen :rolleyes:

Ligger på rygg med sofa pute og gravidpute under beina, ligger jeg på siden med pute mellom beina så låser bekkenet seg helt og jeg får ikke snudd meg eller gå ut av sengen uten at det gjør vondt. Men tror jeg skal bygge meg opp med enda flere puter etter å ha lest dette :wideyed:

Back
Topp