Sove på rygg

Grisaiboka

Glad i forumet
I en app, stod det at jeg nå bør unngå å sove på ryggen. "Mår du ligger på ryggen øker presset på organer og blodårer som ligger "bak" fosteret.

Hva tror dere? Jeg synes det er mest behaglig å sove på ryggen, er det meningen at jeg må unngå det? jeg ligger jo også på ryggen når jeg ligger på sofaen...

Mener jeg leste et sted her inne at det ikke er før senere i sv.skapet, at fosteret er for lite til å presse hardt på noe enda? Hm, kanskje man kan kjenne litt på det selv? :) var ikke så veldig hjelpsomt svar, noen andre vet kanskje bedre ;)

Er ikke farlig å sove på ryggen. Men vil nok kjenne deg blir ubehagelig når man får stor mage.

Gravid mens termin 15.11.13
Jentegull 10.10.09

Takk!
Da fortsetter jeg å sove på rygg! :-)

Etterhvert når magen blir stor og tung vil den presse på hovedvenen som fører blod fra beina tilbake til hjertet, og da blir du svimmel og uvel når du ligger på ryggen - du vil ikke være i tvil når det skjer :) Kalles for vena cava syndromet.
Da jeg var på OUL i forrige svangerskap opplevde jeg dette blant annet mot slutten av undersøkelsen - men holdt ut i det lengste for ville jo ikke at vi skulle slutte å titte ;)

Det er ikke sikkert det skjer. Skjedde ikke meg, sov på ryggen til den natta jeg fødte. Var den eneste komfortable stillingen. :)

Samme som de andre sier her, jeg er en ryggsover og merker det i kroppen hvis jeg har sovet lenge på ryggen. Det blir ubehagelig, men når man er lengre på vei og babyen er større, da merker man det godt. MEN det tar vel ikke skade på barnet? Det er mor som blir svimmel o.l ikke sant?

jeg vet ikke jeg, ble så forvirret av den appen at jeg nesten bare har liggi på siden idag. ;-) Men blir ryggen når jeg skal sove ;-)

Back
Topp