Sove på magen?

Selmaen

Glad i forumet
Vet at jeg kanskje "banner i kirken nå", men er det flere som har lagt barnet på magen for å sove på natten? Gutten vår sover desidert best på magen, spesielt på morgensiden av natten. Får mer press på magen slik at han slipper ut mer luft... Uff, vet at det ikke er bra å legge de på magen, men det funker jo så bra innimellom. Flere som "synder"?

Jupp! Jeg har syndet :)
Men jeg tør ikke å la han sove på magen på natten, for han har en tendens til å forville seg under teppet/dyna... Men på dagtid, når hun hønemor har full kontroll :P

Nei, da hadde jeg aldri klart å sove selv...

Tror ikke jeg hadde fått henne til og såve på magen :-p

En gang sovnet sønnen min på magen, uten at jeg fikk det helt med meg. Men jeg fikk så dårlig samvittighet at det skal aldri skje igjen! Det er jo en viktig grunn til at de ikke skal sove på magen, med tanke på krybbedød. En viktig grunn til å la være spør du meg.

Han sover ikke på magen, men på siden. Sånn sett synder vi. Men han klarer ikke sovne på ryggen, og er det noe jeg ikke vil ha så er det en baby som er våken døgnet rundt. Men når han har sovet et par timer har han enten lagt seg på ryggen selv, eller så legger vi han på ryggen før vi legger oss. 

Niks!! Tenkte tanken et par ganger da han holdt på som verst med grining om kveldene pga luft i magen, men det ble med tanken.

Legger ho på sida når ho skal sove, etter nokon timar legg me ho på ryggen. Me legger ho stort sett mellom 7 og 8 om kvelden. Ho har nesten ikkje luft i magen lenger, ho promper og bæsjer til den store gullmedalje, i tillegg raper ho og gulper også i periodar når ho er for glupsk på dagen.

jeg har sikkert syndet på en masse ting og følger ikke boka, men sunn fornuft på enkelte ting. Men har faktisk ikke lagt henne noen gang på magen for å sove. Det hender hun ligger på siden og sover på dagen,og noen ganger veltet på magen, men da blir hun sint så jeg tror ikke at hun trives så godt med det.

Du sier ungen sover bedre, og det er nettopp derfor han ikke skal sove på magen. Babyer får dypere søvn av det, ergo er det større risiko for krybbedød. Da folk begynte å bli anbefalt å legge barna på ryggen om natten, sank antall krybbedøder drastisk.
Og det skal forøvrig bare en natt til for at det værste skjer, så at man kun lar ungen sove av og til på magen, har lite å si.

De fleste foreldre "synder" når det kommer til diverse ting. Men når det kommer til å la ungen sove på magen, når krybbedødstallene har en så klar og drastisk sammenheng i forhold til om ungen ligger på mage eller rygg, så synes jeg rett og slett at det er uansvarlig å skulle "synde" på det området. Er en grunn til at man får body fra sykehuset hvor det står "denne siden opp". Det er nemlig ganske viktig. ;)

Nei! Har faktisk ikkje tenkt tanken ein gong. Sjølv ikkje då han hylte som verst pga luft. Då eg tok videreutdanning, og me studerte kunnskapsbasert forskning, fekk me sjå grafen på antall dødsfall pga krybbedød før og Etter "denne side opp" vart innført. Grafen stupte nesten lodrett. Skremmande og tenke på kor mange dødsfall som kunne vært unngått om dette hadde vore oppdaga før. Eg kunne aldri ha lagt babyen min til å sove på magen, risikoen er for stor.

Back
Topp