Sove på eget rom

Sneipen18

Blir kjent med forumet
Når skal den lille inn på eget rom?
Hvordan var det med evt. søsken, var det en vanskelig overgang?
 
Når hun er over 1 år... blir nok på vårt rom helt til vi ser at hun hadde sovet bedre på sitt eget eller hvis hun begynner å nærme seg 2 år. Liker tryggheten med å ha hun nærme og det er praktisk om natta.
 
Storesøster fikk eget rom da hun var 7 mnd. Da slutta jeg å nattamme da hun var 6 mnd. Innen hun var 8 mnd sov hun hele natta, så må vel si det gikk veldig bra! Skal sies vi var desperate, etter veldig dårlige netter første 6 mnd. Denne gangen går det bedre, så kan hende lillebror får vente lenger :) Pluss at mammaen ikke er helt klar for at lille babyen skal være lenger enn ei hånd unna ;-)
 
Når skal den lille inn på eget rom?
Hvordan var det med evt. søsken, var det en vanskelig overgang?

Jeg syntes det er praktisk og trygt for barnet å ha det sovende i samme rom en stund. Storesøster sov ikke ordentlig på eget rom før hun var 3 år. Det var så smooth overgang som det kunne fått blitt, vi hadde pusset opp rom til henne og det var bare stas å sove der. Nå er hun 5 og jeg tror omtrent aldri hun har hatt mareritt eller kommet inn til meg de siste 2 årene. Hun sover veldig godt, heldigvis.

Før hun fylte 3 var det litt verre. Ikke noe problemer, men hun hadde i perioder behov for å sove med oss og det fikk hun lov til. I perioder sov hun også fint i sprinkelsenga som stod på et lite rom som var tilknyttet hovedsoverom. Da hadde vi døra oppe og det var lett å hente henne inn om det var noe. Kanskje ikke alle som orker å holde på sånn, men for min del var det helt problemfritt og stort sett bare koselig.

Psykologen (og familieterapaut) hedvig montgomery anbefaler sterkt at barn sover i samme rom som foreldrene til de er minst ett år (eller var det ett og et halvt? Jeg husker ikke). Hun skriver også at barn faktisk ikke har ordentlig døgnrytme før de er rundt 4 år.

Jeg har aldri skjønt greia om å skulle få barna inn på eget rom tidligst mulig, men meg om det. Det er så utrolig mange forskjellige meninger rundt dette og jeg tror hver og en må finne sin egen oppskrift. Hvis barnet sover natten igjen spiller det kanskje ikke så stor trille hvor de sover, men mange gjør jo ikke det. Og om de gjør det så kan det brått forandre seg og gå i bølger, med gode og dårlige perioder. Jeg må si det er sprekt av de som flyr fra rom til rom natta igjennom, det hadde jeg aldri ville utsatt meg selv for. Syntes det er slitsomt nok å bevege meg 1m ut av senga midt på natta :dead:
 
Vi driver og pusser opp og når vi er ferdige skal frøkna på eget rom. Vi forstyrrer henne på natta og har mange unødvendige oppvåkninger pga det. Hun våkner når vi legger oss, om jeg er oppe på do, når faren står opp (kl fire) :p I tillegg er jeg gravid igjen(med termin i juni) og ingen av soverommene er store nok for fire så tror det er greit hun er vant med eget rom før neste kommer :)
 
Vi tenker å prøve med eget rom etter jul en gang. Soverommet er vegg i vegg med vårt. Kunne gjerne sovet på vårt rom mye lenger, men hun har en far som beveger seg noe så ekstremt i søvne, rasler med dyna og snorker, så hun blir vekket ganske ofte av han. Men hun ammer fortsatt så ofte på natten at jeg ikke orker ta henne på eget rom helt enda. Men tenker når hun er 8 mnd og sikkert spiser en del mer fast føde, at det går an å trappe ned på nattamming og legge på eget rom samtidig.
 
Vi tenker å prøve med eget rom etter jul en gang. Soverommet er vegg i vegg med vårt. Kunne gjerne sovet på vårt rom mye lenger, men hun har en far som beveger seg noe så ekstremt i søvne, rasler med dyna og snorker, så hun blir vekket ganske ofte av han. Men hun ammer fortsatt så ofte på natten at jeg ikke orker ta henne på eget rom helt enda. Men tenker når hun er 8 mnd og sikkert spiser en del mer fast føde, at det går an å trappe ned på nattamming og legge på eget rom samtidig.

Samboern her snur seg også mye i søvne og lager mye lyd, så mini sover veldig urolig og lett om de sover i samme rom. Vi har i forrige uke ordnet seng på rommet hans. 90 bred enkeltseng, som mini og jeg sover på. Og han (og jeg) sover sååå godt. Blir ikke forstyrret av barnefaren mer. Vi kan fint amme på natt uten for mye styr siden vi er i samme seng. Ammer som regel 2-3 ganger i løpet av 12 nattetimer for mini. Og vi begge har det så trygt og godt i samme seng. Jeg hadde tenkt en stund på å få han på eget rom så han ikke blir forstyrret og sover urolig. Men i og med jeg ammer mye og synes det er styr og skulle stå opp for å amme, gi smokk osv, så var det bare å flytte meg også. Så jo for meg å ha han på våres rom og samsover til hvertfall 1 år. Men da samsover vi heller på hans rom.
 
Back
Topp