Sove på dagtid

SMH92

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg har e* på 5 mnd. nå som helt siden h*n var 6 uker har ollet mye med sovingen. Vi er en god uke inne i Ferber-metoden på kvelden, og merker stor forskjell på kveld/natt.

Men hovedproblemet er egentlig på dagtid. H*n trenger ufattelig mye hjelp og støtte til å sovne, og må aller helst sovne i armene før h*n kan plasseres over i en Moonboon. Før hver hvil er det mye gråting og kaving før søvnen slår inn.. Vi ser etter typiske tegn på at h*n er trøtt, og har prøvd både å ta barnet «tidlig» for å unngå øvertrøtthet og «sent» for å se om barnet sovner raskere når h*n er stuptrøtt. Soving i vogn går greit så lenge vi er ute å går, men våkner med en gang vi kommer hjem og vognen stopper.

Så jeg lurer egentlig bare på om det er noen som har gode tips til hvordan vi kan få h*n til å sove enten i vognen eller sengen sin på dagtid?

Hilsen mamma som er veldig sliten i armene av å bære og bysse, og i hodet av gråting og kaving..
 
Kanskje ikke det du vil høre, men jeg synes det høres helt normalt ut. Mange barn trenger mye støtte for å sovne, og babyen din er fortsatt veldig liten. Kanskje du har litt høye forventninger til hvor mye struktur en 5 mnd gammel baby har på døgnet? Det er stor forskjell fra baby til baby. Jeg synes personlig det høres veldig brutalt og veldig tidlig ut å kjøre skrikekur på en så liten baby, men her vet jeg at det finnes ulike meninger. Har dere prøvd å innføre mer faste soverutiner på dagtid også? Det kan visst hjelpe å gjøre strukturen dagene mest mulig forutsigbar.
 
Hva med å teste en sånn vognrister (sleepytroll o.l) og se om baby sover bedre når vogna stopper? Vi hadde en periode når mini her våknet med en gang vogna stoppet, og vurderte det, men han begynte å sove bedre igjen heldigvis. Her jeg bor kan man i hvert fall leie en på Finn en uke for 200 els, verdt å prøve kanskje? :)
 
Høres helt normalt ut..små trenger mye kroppskontakt.. selv om det kan bli litt for mye for oss mødre til tider. Det handler vell også om overlevelse fra naturens side.. søvnen faller på plass med tiden.. min eldste var også veldig avhengig av meg for å sove. Sov i vogn til den stoppet. Sov korte lurer.. begynte å sove sammenhengende i vogn først når han begynte i barnehagen.. Han sov greit på natten, men dagene var slitsomme. Han ville bare ha nærhet og pupp
 
yngste min sov omtrent bare i bæresjal i 7 mnd på dagtid. Det var slitsomt men det var det hun trengte. Gikk over så fort hun ikke hadde nærhetsbehovet lenger og trengte ikke å øve på at hun skulle sove for seg selv. Det bare plutselig gikk :)
Jeg er helt mot skrikekur, men isåfall må man vente til de er fordi de verste periodene med utvikling i søvnmønsteret hvor det er helt normalt at de behøver mye søvnstøtte (det er rundt 12-18 mnd litt ulikt fra barn til barn). Og som regel burde man vel heller tenke at en «kur» som skal gi raske resultater er laget for oss voksne, men ikke høyde for at barna behøver langsommere progresjon for å trenge mindre søvnstøtte.
Min eldste er 5 år, vi var på rommet med han i over 3 år. Da var han klar for å sovne alene. Har brukt mye tid på legging, men fra 2,5 år når han sluttet med soving på dagtid så begynte leggingen kun å ta 5-10 min. Og etter dette har han sovet godt hele natta. Ikke noe styr med legginga nå.
Den minste strevde jeg med søvn på dag til hun var rundt 15 mnd og på natt rundt 20 mnd. Det er ikke egebtlig noe unormalt lenge :)
Hun våkner fortsatt hver natt, men vi får noen gode netter innimellom og jeg vet at det vil gå se til senest innen et par år :)
 
Bæresjal/sele er også et godt alternativ, når mini kavet og ikke fant roen når han var mindre så tok jeg gjerne på sjal/sele så han roet seg og kanskje sovnet. Det avlaster i hvert fall armene, jeg pleide å ha den på gjennom duppen, men du kan jo også forsøke å overføre til moonboon/ seng.
 
Kanskje ikke det du vil høre, men jeg synes det høres helt normalt ut. Mange barn trenger mye støtte for å sovne, og babyen din er fortsatt veldig liten. Kanskje du har litt høye forventninger til hvor mye struktur en 5 mnd gammel baby har på døgnet? Det er stor forskjell fra baby til baby. Jeg synes personlig det høres veldig brutalt og veldig tidlig ut å kjøre skrikekur på en så liten baby, men her vet jeg at det finnes ulike meninger. Har dere prøvd å innføre mer faste soverutiner på dagtid også? Det kan visst hjelpe å gjøre strukturen dagene mest mulig forutsigbar.

Jeg er fullt klar over at det er veldig delte meninger om Ferber-metoden, men her har vi snakket med både lede og helsestasjon, og tilpasset metoden til oss og barnet vårt :) Vi har en fast kveldsrutine og har gått inn med korte jevne mellomrom for å vise at vi er der og si god natt :) Vi har også babycall med kamera slik at vi kan følge med. Metoden har fungert kjempefint for oss, og de siste par nettene har h*n sovnet innen 10 minutt uten noe som helst gråt. Jeg har full forståelse for at metoden ikke er for alle, men den kan heldigvis tilpasses for de som ønsker å prøve den.

Vi har prøvd med faste rutiner på dagtid også, men hvilene er fortsatt veldig i hytt og pine. Noen dager er det gode å lange hviler, mens andre dager er det nesten ingen søvn iløpet av dagen. Det som er hovedproblemet for oss er hvor mye h*n gråter og kaver før h*n endelig sovner på dagtid (da holder vi h*n og bysser og bærer til h*n endelig sovner). Skulle bare så gjerne ønske at vi fikk til at h*n sov i vognen når gåturen er over. Så der er egentlig det jeg trenger litt tips til.
 
Hva med å teste en sånn vognrister (sleepytroll o.l) og se om baby sover bedre når vogna stopper? Vi hadde en periode når mini her våknet med en gang vogna stoppet, og vurderte det, men han begynte å sove bedre igjen heldigvis. Her jeg bor kan man i hvert fall leie en på Finn en uke for 200 els, verdt å prøve kanskje? :)
Ååååh det har jeg ikke tenkt på engang! Tusen takk for tips
 
Bæresjal/sele er også et godt alternativ, når mini kavet og ikke fant roen når han var mindre så tok jeg gjerne på sjal/sele så han roet seg og kanskje sovnet. Det avlaster i hvert fall armene, jeg pleide å ha den på gjennom duppen, men du kan jo også forsøke å overføre til moonboon/ seng.
Jeg har bæresjal også, men det er h*n ikke så veldig begeistret for. Kanskje det bare er en vanesak og vi må øve oss litt mer med sjalet Vi har Moonboon, men h*n har begynt å snu seg og skal eeegentlig ikke bruke den mer da. Vi bruker den fortsatt, men da sitter vi ved siden av og følger med hele tiden.

H*n sover godt når vi får lagt h*n oppi Moonboonen, problemet er bare hvor mye gråt og kaving det er før barnet sovner.. Vi kan ikke bare legge barnet ned for å sove, men som noen påpekte her oppe så er h*n ikke så gammel enda, så vi må kanskje bare smøre oss med enda litt mer tålmodighet
 
yngste min sov omtrent bare i bæresjal i 7 mnd på dagtid. Det var slitsomt men det var det hun trengte. Gikk over så fort hun ikke hadde nærhetsbehovet lenger og trengte ikke å øve på at hun skulle sove for seg selv. Det bare plutselig gikk :)
Jeg er helt mot skrikekur, men isåfall må man vente til de er fordi de verste periodene med utvikling i søvnmønsteret hvor det er helt normalt at de behøver mye søvnstøtte (det er rundt 12-18 mnd litt ulikt fra barn til barn). Og som regel burde man vel heller tenke at en «kur» som skal gi raske resultater er laget for oss voksne, men ikke høyde for at barna behøver langsommere progresjon for å trenge mindre søvnstøtte.
Min eldste er 5 år, vi var på rommet med han i over 3 år. Da var han klar for å sovne alene. Har brukt mye tid på legging, men fra 2,5 år når han sluttet med soving på dagtid så begynte leggingen kun å ta 5-10 min. Og etter dette har han sovet godt hele natta. Ikke noe styr med legginga nå.
Den minste strevde jeg med søvn på dag til hun var rundt 15 mnd og på natt rundt 20 mnd. Det er ikke egebtlig noe unormalt lenge :)
Hun våkner fortsatt hver natt, men vi får noen gode netter innimellom og jeg vet at det vil gå se til senest innen et par år :)
Jeg håper vi finner litt mer ut av sovingen på dagtid snart, men jeg tror jeg får prøve å bruke sjalet litt mer! Har også fått tips om vogn-gynger :)

Ferber-metoden har fungert kjempefint for oss! Heldigvis kan den tilpasses hver enkelt familie. Her har vi hatt fast kveldsrutine, og har gått inn med korte jevne mellomrom. Det har tatt en uke og de siste par kveldene har barnet sovnet av seg selv iløpet av 10 minutter, uten noe som helst gråting. Så for oss fungerte det kjempebra! :)

Vi har også snakket med både lege og helsestasjon, som støttet oss i å prøve denne metoden, og ja, vi var bittelitt tidlig ute, men de pleide å si til familier at de trygt kunne prøve denne metoden fra barnet er 6 mnd gammelt. Det står også på NHI sine nettsider.
 
Ferber metoden. :confused:
Jeg er fullt klar over at det er delte meningen om denne metoden. Heldigvis kan den tilpasses og justeres, og den fungerte kjempebra for oss :) Vi begynte med faste kveldsrutiner, og gikk innom rommet med korte jevne mellomrom. De siste par nettene har h*n sovnet uten gråting og iløpet av 10 minutter :)
 
Back
Topp