Sove om natten med eller uten babynest?

Minimoriz

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Har dere tenkt til og la deres små såvel i babynestet om natten? Mener og ha lest et sted at det kan gi økt fare for krybbedød. Noen som vet om dette stemmer? Hadde egentlig tenkt at hun kunne sove i det om natta i sprinkelseng eller mellom oss, men ble plutselig usikker... :p
 
Har bare tenkt å rulle et helseteppe og legge rundt Kommer ikke til å tørre ha baby sovende i sengen da vår er så høy og sambo sover så tungt og kunne sikkert lagt armene sine over
 
Jeg har fått tips om å sove med babynest av en venninne som gjorde det med sine.
Hun hadde babynestet mellom seg og mannen, men liggende høyere i sengen enn de selv... Gikk fint for de, i hvertfall. Har ikke lest noe om krybbedød og babynest selv, enda :)
 
Jeg har ikke hørt noe om babynest og økt fare for krybbedød, men vet at samsoving er forbundet med det. Jeg mener det handler om at det blir for varmt for babien, men at så lenge den har egen dyne/teppe, skal det ikke være noe problem. Trodde nest bare var en fordel i den forbindelse, da det liksom lager en egen lite seng til lille i foreldrenes seng. Synes ofte forskningen kan være vanskelig å forholde seg til, da "økt sjanse for" ofte betyr at sjansen øker fra 0,00001% til 0,00002% osv. Pleier å prøve å sjekke opp hva slags forskning det er snakk om når det gjelder slike ting, blir litt gal av altså som er så "farlig". Vi skal jo være gode foreldre midt i alt også, og for min del innebærer det at jeg ikke kan forholde meg til alt dette "farlige", for da får jeg for lite og for dårlig søvn selv. Vi må f.eks flytte babien ut av soverommet vårt tidlig fordi jeg våkner av alle lydene heeele tiden. Det er vel anbefalt at de skal sove inne hos foreldrene frem til ett års alder. Innen den tid har i alle fall mor blitt sprø og psykotisk eller no' her i gården, så her blir det eget rom fra noen få uker. Bare som et eksempel:)
 
Last edited:
Jeg har også hørt at å sove med babynest om natten øker faren for krybbedød. Jeg ville uansett ikke lagt baby der om natten.
 
Her kommer baby til å ligge i egen seng fra dag 1 av.
Babynest kommer vi til å bruke på sofaen.
Krybbedød er mye omtalt.
Spebarn kan ikke regulere egen kropps temperatur så derfor kun i egen seng hos oss.
Jenta vår på 4 har aldri lagt i vår seng så ser på det med gode vaner fra dag 1 av som veldig positivt;)
 
Babynest om dagen, i bedside crib inntil vår seng om natta. Babyen ender da ofte opp i vår seng, tett inntil meg. Eldste sov sånn hele første året. Så lenge visse kriterier er oppfylt er samsoving bra, og gunstig ift krybbedød-fare.
 
Her kommer baby til å ligge i egen seng fra dag 1 av.
Babynest kommer vi til å bruke på sofaen.
Krybbedød er mye omtalt.
Spebarn kan ikke regulere egen kropps temperatur så derfor kun i egen seng hos oss.
Jenta vår på 4 har aldri lagt i vår seng så ser på det med gode vaner fra dag 1 av som veldig positivt;)

Akkurat det med kroppstemperatur er faktisk et argument FOR samsoving. Babyer med mye nærkontakt regulerer temperaturen bedre enn om de ligger alene. I tillegg er det gunstig å kjenne pustinga til foreldrene, og å ha små oppvåkninger som følge av bevegelser eller lyder i løpet av natta. Evolusjonært sett er vi skapt for samsoving, har gjort det i 99,9% av menneskets historie og det gjøres fortsatt i størstedelen av verden, det er bare vestlig kultur i nyere tid som har "bestemt" at babyer skal sove alene.

Mener ikke å si at det er feil å ikke samsove altså, det må hver familie avgjøre for seg selv og ikke alle får det til å funke bra. God søvn er viktig for alle. Men synes det er greit at ikke folk er redde for samsoving for grunner som ikke er sanne.
 
Vi skal ikke ha lille i sengen sammen med oss, men jeg vurderer å ha babynestet oppi sprinkelsenga, slik at det blir litt lunere...
 
Vi har omsider kjøpt et babynest. Ble revet med av et godt pristilbud, selvom jeg synes det virker litt tullete. Vi vil ta det litt som det kommer om vi velger å bruke den om natten eller ikke. Jeg vil i utgangspunktet ha henne mellom oss og tenker da at babynest kanskje er en god løsning. men om det føles helt feil eller utrygt legger vi henne i sprinkelsengen ved siden av vår seng. Jeg tror samsoving er sunt og vil prøve å få til det i begynnelsen. Etterhvert må hun over i egen seng. Men synes det er vanskelig å planlegge sånne ting. Man vet jo ikke hvordan babyen vil være og man vet heller ikke hva som vil føles mest riktig, hvertfall ikke med sitt første barn så her tar vi det litt som det kommer. Det er ingen forskning som viser at babynest kan føre til krybbedød så vidt jeg har skjønt. Men finnes skepsis for å ha kanter rundt den nyfødte tilfelle den havner på siden eller får ansiktet inn mot kanten og ikke pustet skikkelig. Og den skepsisen kan jeg jo forstå. Men jeg velger å stole på vår intuisjon om hva som er trygt og naturlig for vårt barn og vår samsoving når den tid kommer. Jeg tror de aller fleste foreldre er i stand til å skjønne hva som er best for akkurat dem. Men man kan aldri være 100prosent sikret for alt som kan gå galt her i livet uansett hvor mye man prøver.
 
Vi skal ha bebi i vår seng uten babynest. Han får egen plass med egen dyne. Jeg sover ikke så tungt og sambo sover generellt ikke på natta ettee flere år med nattskiftarbeid:p
 
Jeg har fått tips om å sove med babynest av en venninne som gjorde det med sine.
Hun hadde babynestet mellom seg og mannen, men liggende høyere i sengen enn de selv... Gikk fint for de, i hvertfall. Har ikke lest noe om krybbedød og babynest selv, enda :)

Jeg tenkte at kantene på nestet sørget for at vi ikke ruller verden den lille og at hun ikke ruller rundt selv også. :) Føles tryggere om hun har noe beskyttelse rundt seg siden jeg er så redd for å legge meg på henne.:eek:
 
Jeg har også hørt at å sove med babynest om natten øker faren for krybbedød. Jeg ville uansett ikke lagt baby der om natten.

Nei man blir jo litt skeptisk... Men da må jeg ha noe annet rundt henne hvis det blir samsoving. :p Er så redd for å rulle over henne...
 
Her kommer baby til å ligge i egen seng fra dag 1 av.
Babynest kommer vi til å bruke på sofaen.
Krybbedød er mye omtalt.
Spebarn kan ikke regulere egen kropps temperatur så derfor kun i egen seng hos oss.
Jenta vår på 4 har aldri lagt i vår seng så ser på det med gode vaner fra dag 1 av som veldig positivt;)

Jeg kan se den og har vært inne på tanken selv. :) Men vet jo aldri hvordan baby man får. :p Noen krever nærhet hele. tiden har jeg skjønt. Vi får.prøve oss litt frem og se hva som blir best for oss... :)

Babynest om dagen, i bedside crib inntil vår seng om natta. Babyen ender da ofte opp i vår seng, tett inntil meg. Eldste sov sånn hele første året. Så lenge visse kriterier er oppfylt er samsoving bra, og gunstig ift krybbedød-fare.

Vi har vugge istedenfor bedside crib så tenkte at jeg eventuelt kan sette den ved siden av senga vår. :) Men tenkte at hvis hun krevde ekstra nærhet om natten så hadde det vært en mulighet med nestet i senga. :)

Vi skal ikke ha lille i sengen sammen med oss, men jeg vurderer å ha babynestet oppi sprinkelsenga, slik at det blir litt lunere...
Vi har omsider kjøpt et babynest. Ble revet med av et godt pristilbud, selvom jeg synes det virker litt tullete. Vi vil ta det litt som det kommer om vi velger å bruke den om natten eller ikke. Jeg vil i utgangspunktet ha henne mellom oss og tenker da at babynest kanskje er en god løsning. men om det føles helt feil eller utrygt legger vi henne i sprinkelsengen ved siden av vår seng. Jeg tror samsoving er sunt og vil prøve å få til det i begynnelsen. Etterhvert må hun over i egen seng. Men synes det er vanskelig å planlegge sånne ting. Man vet jo ikke hvordan babyen vil være og man vet heller ikke hva som vil føles mest riktig, hvertfall ikke med sitt første barn så her tar vi det litt som det kommer. Det er ingen forskning som viser at babynest kan føre til krybbedød så vidt jeg har skjønt. Men finnes skepsis for å ha kanter rundt den nyfødte tilfelle den havner på siden eller får ansiktet inn mot kanten og ikke pustet skikkelig. Og den skepsisen kan jeg jo forstå. Men jeg velger å stole på vår intuisjon om hva som er trygt og naturlig for vårt barn og vår samsoving når den tid kommer. Jeg tror de aller fleste foreldre er i stand til å skjønne hva som er best for akkurat dem. Men man kan aldri være 100prosent sikret for alt som kan gå galt her i livet uansett hvor mye man prøver.

Den skepsisen gir mening synes jeg og... Synes nestet virker helt supert til dag soving på sofaen f.eks. sånn at babyen ikke kan rulle ned og falle på gulvet og sånn. :) Men da er jo der for å passe på og ser om det skjer noe. Er vel som du sier at man finner ut hva som passer for seg. :)
 
Minstemann sov i nest på dagtid, men turte aldri bruke det om natta da jeg synes han la ansiktet veldig inn i kantene på det, så brukte det bare når vi kunne følge med.

Vi tar av en side på sprinkelsenga og bruker den til bedside-crib. Har funket supert til begge guttene. Men det vil helt sikkert skje at jeg sovner med baby på puppen innimellom og da blir hun nå liggende sammen med meg til jeg våkner igjen! Var slik med minstemann også, men tok bestandig med dyna fra babysengen, så han lå aldri under min dyne f.eks..
 
Nei man blir jo litt skeptisk... Men da må jeg ha noe annet rundt henne hvis det blir samsoving. :p Er så redd for å rulle over henne...
Jeg samsov med begge mine. Jeg er ikke en urolig sover, så trengte ikke noe rundt barna. Det er jo mer å passe på at de ikke kveles av. De sov med eget teppe/dyne. Samsov til begge var 2 år og da de flyttet inn til eget rom var jeg knust. Haha! :p Den nærheten og kosestundene vi har hatt er helt fantastisk. ❤️ Er 100% for samsoving jeg :p Men vi har egen seng og moseskurv her likevel :)
 
Landsforeningen for krybbedød anbefaler ikke bruk av babynest til soving, men det er ut fra en føre var holdning. Det praktiske med babynest utgår for min del viss jeg ikke kan sove samtidig som baby bruker det...
 
Hadde tenkt å bruke det til soving både på dagtid og natt, men etter at det er kommet frem litt skepsis knyttet til dette og krybbedød tør jeg ikke på natten. Men jeg kommer til å ha det i sofaen på dagtid, da føler jeg han er mer skjermet:)
 
I egen seng. Hadde og vært på eget rom om vi hadde hatt et ledig. De to andre har sovet på eget rom fra dag 1 hjemme og det har fungert supert for oss. Babynest ser jeg ikke behov for. Sover i liten seng som mannen sin bestefar har laget eller i vognen på dag.
 
Back
Topp