Sove-og matplan

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Hvordan er dagsrytmen for deres barn på 7 mnd? Når og hva spiser de, og hvor mange/lange dupper? Her gikk det tregt med introduserende av fast føde, men nå får hun det to ganger daglig - til lunsj og middag. Dagen her ser sånn ut:

06.30-07.00: Våkner
07.30-08.00: Mme - 170-230 ml
08.30/09.00-10.15: 1. dupp. Varierer litt hvor lenge hun sover
10.30-11.00: Brødskive eller bananlapper. Spiser ikke veldig mye så hun får mme før neste dupp. Alt fra 140-200 ml
12.00-12.45-13.15: 2. dupp. Varierer når hun sovner og når hun våkner
14.00-14.30: Mme - 140-200 ml
15.45/16.15-16.45: 3. dupp: Varierer litt når hun sovner, men sover ca 30 min og til senest 16.45
17.00-17.30: Avokadomos
18.30/18.45: Mme - 200-230 ml
Legges når hun har drukket opp flaska. Får én flaske på natta, drikker 140-200 ml

Hun spiser ikke så veldig mye de måltidene hun får fast føde, men drikker en del mme i løpet av døgnet. Bør vi redusere mengden mme?

Jeg ville ikke stressa med fast føde hvertfall. Synes det høres greit i rute ut mtp alder :)
Mine har fått fast føde fra 6mnd, og rundt 7mnd har de fortsatt bare holdt på med smaking og ikke spising av store porsjoner. Ammet mye Ila dagen og med begge to sikkert 3-8 amminger fra de la seg til morgenen dagen etter. Dupper og sånn husker jeg ikke så detaljert, så der får noen som er i rett fase heller svare. Men de har sovet veldig ulikt på dag, og ikke kjempelange dupper som regel. Yngste sov bare 30 min om gangen i den alderen, den eldste var mer på 1-1,5 time :)

Men for fast føde, så ikke stress. Melk kan fint være hovednæringskilde hele det første året og de fleste barn regulerer seg til stadig mer fast føde av seg selv.

Husk at food before one is just for fun :D Melk skal være hovednæringen frem til 1 år, og man behøver ikke stresse med om de spiser mye eller lite før det. Jeg har kjørt babymos med et barn og blw med et annet, og kommer til å gjøre blw i februar når tredjemann blir 6-7 måneder. Mellomste var svært lite interessert i mat før etter han ble 1 år, lite som gikk ned. Han smakte litt, og lekte mest. Helt vanlig! Det viktigste er at man ikke presser de eller prøver å lure i de mat. Det vil si ikke putte noe i munnen dems mens de gaper for noe annet, ikke distrahere med skjerm osv. Eneste de trenger på denne alderen er å bli kjent med den nye maten, og lære seg å kjenne på kroppens signaler om sult og metthet. La de kjenne, ta på, smake og leke med maten, slik at det blir noe trygt og positivt for de. Og variasjon hvis du vil forebygge et kresent barn (så langt det lar seg gjøre:wacky:).

Duppene høres normalt ut, og variasjonen på hvor ofte og lenge de sover er helt enorm. Så der må du nesten bare se an barnet ditt. Er hun fornøyd og opplagt mellom duppene, og ikke sliter med innsovning til kvelden og etter oppvåkninger på natta er det nok helt fint for henne. Er hun ikke opplagt eller mye trøtt/grinete på dagtid og/eller sliter med søvn/innsovning så kan det hende dagdupper på justeres noe. Se etter trøtthetsignaler som gjesping, gni seg i øynene osv så kommer man en lang vei allerede der :)

Back
Topp