Sove med lue

Blistex

Forelsket i forumet
Jeg ble fortalt av en 3-barnsmor at nyfødte alltid skal ha på lue, og de skal sove med lue selv om de sover inne. Dette pga varmetap fra hodet. Jeg har aldri hørt om dette før, men nå er jeg jo førstegangsfødende... Vet jo at de skal ha på lue når de er ute, eller i litt kjølige omgivelser, men syntes dette hørtes litt rart ut...

Lurer bare på om dette stemmer?

Gutten min har aldri sovet med lue inne, hvis ikke det har vært noe spesielt!

Når jeg lå på barsel så tok vi på han en søt lue, men fikk beskjed av barnepleierne om å ta den av igjen, for han trengte vell ikke lue inne.. Hmm..

De tok på babyen vår lue og sånn omslagsskjorte da hun var nyfødt (hehe, husker ikke helt hvordan det foregikk, men i allefall har hun sånn sykehuslue på på de aller første bildene når hun ligger på magen min, etter hun var veid og slikt, og jeg tror ikke JEG ville ha tenkt på å ta på noe slikt...)

Men etter de par-tre første dagene, brukte vi ikke lue inne lenger. Hun lå jo ofte på skinn, og vi sparte ikke på strømmen den vinteren. :)

hehe den var ny. Aldri hørt om

Jeg har hørt at babyer ikke skal ha ha lue på inne, og særlig ikke når de sover, pga. fare for overoppheting og krybbedød. Det var vanlig å ha lue på nyfødte tidligere, men dette har man gått bort i fra.

de skal ikke ha lue inne med unntak av første døgnet.....I amerikanske serier derimot er det vanlig å ha på lue på nyfødte inne, kanskje der hun har det ifra

Min datter hadde lue etter hun ble født, dette pga hun hadde mye hår og var bløt i håret. Ellers så bare kjente jeg etter på om hun var kald. Det er riktig at de har mye varmetap gjennom hodet.

Jeg også er førstegangs, og lurer litt på det. Greit med lue på sykehuset og når h*n er ute i kulda, men når vi er hjemme i huset vårt trenger h*n nok ikke lue. Vi har varmepumpe som holder huset i 20+ grader :) Uansett må vi kjenne etter om h*n er varm eller kald :)

Det er bare tull såvidt jeg vet... Er mer redd for overoppheting enn at babyen skal bli kald inne.

Vi brukte ikke lue inne, hverken her hjemme eller på klinikken. Passer heller på at h*n har god temperatur generelt. 

Dunn skrev:
Vi brukte ikke lue inne, hverken her hjemme eller på klinikken. Passer heller på at h*n har god temperatur generelt. 

Samme her..

Da tror jeg at jeg følger råd herfra. Intuisjonen min sier jo at dersom de har fin temperatur (i nakken), så er det greit, og er man ute eller i kalde omgivelser så bruker man lue.

Jeg vet at de tok på sønnen min en lue rett etter fødselen. Men tror denne ble tatt av etter noen timer. Kanskje det også var for å tørke håret, slik noen andre nevner? Det er jo rett at de har varmetap gjennom hode... Men kan ikke forstå at de skal ha lue inne, der det er varme. Men vet at de helst skal bruke lue ute hele første året :)

TYror vi fikk med en sånn pamflett fra barsel avd at de fraråder bruk av lue blant andre inneklimaråd. 
Det er imidlertid også motbevist at man har mest varmetap fra hodet. Jeg brukte kun lue på gutten min når vi var ute. Han er et vårbarn og da er det jo mye frisk vind.
Når det ble sommer brukte jeg for sikkerhetsskyld en tynn bomullslue for å beskytte de små ørene <3 

nyfødte bør ha på lue de første timene fordi håret som regel er vått og de har stort varmetap fra hodet. Men utover det skal de ikke ha på lue inne. Kun hvis det er kaldt inne da.

Leste akkurat i dag at det ikke anbefales at barn har lue på seg inne pga faren for krybbedød...Dettestod i en anneonse for denne siden opp.Hvorfor de gjør det på enkelte sykehus vet jeg ikke..

Back
Topp