Sove lenger. Tips?

Regiakakao

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Her har lille babyfrøken begynt å bare sove 30min om gangen på dagen. I tillegg våkner hun etter 30-45 min om natta. HELE natta. Jeg er utslitt. Hun er lett å få til å sovne igjen, men jeg trenger mer sammenhengende søvn!

I morges våknet hun i 6.30 tiden. Da ba jeg samboeren ta henne frem til han skulle på jobb. Men da jeg fikk henne i åtte-tiden og la henne til liggende sovnet hun fort og sov i to timer. Har hun blitt avhengig av å være på meg for å sove? Er det ikke rart om dette begynner først nå, når hun er blitt fire måneder? Hun pleier å sove i bedside-criben ved siden av meg og det gikk helt fint frem til litt over en uke siden.

Hun sovner aldri av seg selv, hun blir rett og slett sint om hun begynner å nærme seg søvnen. Hun må vugges eller ammes i søvn.

Vi har justert leggetiden hennes fra ca midnatt til syv-ish. Dette har vi gjort over en periode på litt over en måned. Tips til å få henne til å sove lenger om gangen, eller noen som har vært borti lignende?

Det kan være en fase hun går gjennom, det skjer jo veldig mye akkurat nå. Det er vanlig at søvnmønsteret endrer seg i perioder når det er mange endringer hos de små.
Min sovner kun ved puppen, men kan sovne i vogna alene. De siste to nettene har hun våknet 2-3 ganger om natta for mat, som er uvanlig. Men hun sliter med kløende gommer, så er nok mest kos og trygghet for vår del.

Det er mye du kan prøve, så stol på magefølelsen din.
Sovner hun i vogna kan du gå en tur og la henne ligge der når du kommer hjem. Svøping kan hjelpe.
Det kan også være det hjelper med litt fast føde, hvis hun ber om mat hver gang hun våkner på natta. Be om råd fra hs.
Og det siste, som jeg ikke er så fan av men som kan fungere, er å ikke plukke henne opp med en gang når hun våkner. Se an lydene hun lager og kjenn litt på din egen gråteterskel. For meg har det hjulpet litt at lillemor er nr 2, så jeg hører om det er matlyd eller ikke. Hvis det ikke er matlyder lar jeg henne ligge til hun gråter, jeg har bestemt meg for at hun må lære å ligge litt alene. Vi er jo i samme rom, men så lenge det er rolig pludring lar vi henne ligge.

Lykke til! :)

Vi har det på samme måte på dagen. Hun tar til nød 3 dupper av 30 min. Og er stuptrøtt slik at leggetid nå er 18.30. Hu har pleid å sove godt om natta men nå våkner hun mye oftere. Lurer på om hun trenger mer mat om kvelden.. skal prøve å introdusere grøt..

Lykke til fra oss

Me har og det slik.. eg misstenker at det kan ha noko med at me har starta med ein del smaksprøver, at ho søv meir urolig pga. Urolig mage.. starta med smaksprøver? (Mi er 5 mnd btw)

Vi har opplevd det samme... Gikk fra ca to måltider iløpet av natta til å være våken nesten hver time. Jeg fikk råd fra hs om å begynne å gi grøt, men etter å ha lest litt, vært i kontakt med ammehjelpen og kjent på egen magefølelse valgte vi heller å stå i det og amme hver gang han bad om det... Kanskje handler det om utviklingssprang. Som det er sagt ovenfor her er det mye som skjer i kroppen på de små nå. I følge ammehjelpen kan det å gi fast føde tidlig kanskje gjøre ting værre da de små kan få mer magetrøbbel osv... Dette er likevel individuelt både hvor mye mulighet man har for å være oppe på natta og eventuelt sove om dagen og hva som kjennes riktig for den enkelte... Jeg har ikke så mye råd og komme med, men kan si så mye som at etter intens nattamming en periode har lille nå begynt å sove lengre strekk igjen :)

Jeg gir henne bare mat om det har gått over to timer siden sist. I natt for eks bysset jeg henne tre ganger og matet henne to ganger mellom 23 og 06. Hun sov ikke noe lenger etter mat. Hs sa det var bra jeg ikke ga mat hver gang. Men kan jo være hun egentlig vil ha mat. Men hun sovner fort ved byssing, så ser for meg at hun hadde fortsatt med gråt om hun virkelig var sulten.

Greit å vite at det ikke bare er henne. Helt normal babyoppførsel altså.

Ikke like hyppige oppvåkninger her, heldigvis. Men vi har gått fra en amming mellom kl 23-6/7, til tre, fire den siste uka. Lurene på dagtid har også blitt kortere, men har vel kommet en ekstra lur på ettermiddagen. Snart 4 måneder. Merker hun utvikler seg mye og lærer nye ting hele tiden, så regner med det er derfor :)

Her også sover hun veldig korte dupper på dagen. Aldri mer enn 20-30min nå. Heldigvis ca 2t om natta i slengen, men vi hadde en periode med hyppig oppvåkning på natta rett før 3mnd. (Ho er 3,5mnd nå, født den 29.) Men det ble bedre av seg selv, er bare veldig tungt når d står på!
Men opplever det samme som deg, at ho sover lengre når vi sover i lag i senga, men jeg har ho der kun fra 6-tida på morran, ho har egen vugge resten av natta.. Har dessverre ingen tips, skulle gjerne hatt noen selv.. har prøvd å gå tur men funker ikke det heller, sover ikke noe særlig lenger :/

Jane var litt sånn for noen uker siden. Mye som skjer, i tillegg så har ho fått to tenner da...

Her ligger han å sover så fort eg legger han vekk på dagtid så vaknar han. Sover korta dupper. Var inom helsestasjon idag og helsesøster sa att de er i en fase nå de prøver uttrykka seg og mye skjer før de.
På netter er det ikkje problem.

Jeg gir henne bare mat om det har gått over to timer siden sist. I natt for eks bysset jeg henne tre ganger og matet henne to ganger mellom 23 og 06. Hun sov ikke noe lenger etter mat. Hs sa det var bra jeg ikke ga mat hver gang. Men kan jo være hun egentlig vil ha mat. Men hun sovner fort ved byssing, så ser for meg at hun hadde fortsatt med gråt om hun virkelig var sulten.

Hvorfor mente hs det var bra du ikke gav mat hver gang, sa hun noe om det? Jeg forsøker å gi smokke og bysse litt først om det ikke er veldig lenge siden han spiste... Merker raskt om det er nok eller om han vil ha pupp da :)

Samme her, eller ikke på langt nær så ille, men ikke våknet på natta siden før 8 uker gammel - nå plutselig våken 1-2 ganger!
Er nok bare en periode da mye skjer akkurat nå, gommene klør og skjer masse med utvikling. Håper jeg!! Satser på at det normaliserer seg igjen etter en uke eller to:)

Hvorfor mente hs det var bra du ikke gav mat hver gang, sa hun noe om det? Jeg forsøker å gi smokke og bysse litt først om det ikke er veldig lenge siden han spiste... Merker raskt om det er nok eller om han vil ha pupp da :)
Nei, hun sa ikke hvorfor. Men har lest at det ikke en nødvendig. For da kan babyen få til vane å spise oftere på natta. Men vi gjør samme her. Om hun fremdeles gråter etter litt byssing så blir det mat. Men hun sov bedre i natt. Våknet fire ganger fra hun la seg kl 19. Våknet 7.30 og var klar for å starte dagen. Har håp om at det blir bedre framover når rutinene fester seg.

Jeg har nok ingen gode tips men har samme problemet selv. Her sover hun kun 30 minutt i slengen og våknet da ikke heeelt opplagt kan man si så hun er smågrinete hele dagen. Det som stortsett funker her er å ta henne med på tur å bære henne :P

Men på natten sover hun 7 timer sammenhengende, mat også 2-3 timer til så skal vel ikke klage :)

Her har lille babyfrøken begynt å bare sove 30min om gangen på dagen. I tillegg våkner hun etter 30-45 min om natta. HELE natta. Jeg er utslitt. Hun er lett å få til å sovne igjen, men jeg trenger mer sammenhengende søvn!

I morges våknet hun i 6.30 tiden. Da ba jeg samboeren ta henne frem til han skulle på jobb. Men da jeg fikk henne i åtte-tiden og la henne til liggende sovnet hun fort og sov i to timer. Har hun blitt avhengig av å være på meg for å sove? Er det ikke rart om dette begynner først nå, når hun er blitt fire måneder? Hun pleier å sove i bedside-criben ved siden av meg og det gikk helt fint frem til litt over en uke siden.

Hun sovner aldri av seg selv, hun blir rett og slett sint om hun begynner å nærme seg søvnen. Hun må vugges eller ammes i søvn.

Vi har justert leggetiden hennes fra ca midnatt til syv-ish. Dette har vi gjort over en periode på litt over en måned. Tips til å få henne til å sove lenger om gangen, eller noen som har vært borti lignende?

Lille her hadde det sann for 1 måneds tid siden, han var våken hver eneste time natta gjennom! Holdt på å bli sprø! Heldigvis var det ferie så sambo tok over på morgenen sann at jeg fikk sovet ut! Min eneste trøst er at det går over! Tar bare litt tid uheldigvis. Tror det ga seg etter 3 - 4 uker. Vi endte med å ha han på eget rom og det hjalp til slutt! Han våknet av oss hele tiden når han sov i bed side criben på rommet vårt. Bare vi snudde oss eller hosta så våkna han! Hold ut det går over :)

Lille her hadde det sann for 1 måneds tid siden, han var våken hver eneste time natta gjennom! Holdt på å bli sprø! Heldigvis var det ferie så sambo tok over på morgenen sann at jeg fikk sovet ut! Min eneste trøst er at det går over! Tar bare litt tid uheldigvis. Tror det ga seg etter 3 - 4 uker. Vi endte med å ha han på eget rom og det hjalp til slutt! Han våknet av oss hele tiden når han sov i bed side criben på rommet vårt. Bare vi snudde oss eller hosta så våkna han! Hold ut det går over :)

Det er verdt en tanke. Må prøve å være litt obs og prøve å finne ut hva hun våkner av. Fryktelig stress å ha henne i et annet rom nå, tror jeg. Blir myye løping frem og tilbake. Syns det er langt bare til bedside criben-_-

Det er verdt en tanke. Må prøve å være litt obs og prøve å finne ut hva hun våkner av. Fryktelig stress å ha henne i et annet rom nå, tror jeg. Blir myye løping frem og tilbake. Syns det er langt bare til bedside criben-_-

Huff ja ble en del løping, men nå er det 2 ganger med amming fra kl 19.30 til kl 06.00 ca. Gjør som du føler er riktig for deg :) Så går det nok over til slutt. De utvikler seg i et super rakst tempo nå så er nok bare det :)

Men om hun driver og øker så vil det kanskje være lurt å tilby mat ved hver oppvåkning? Bare en tanke ;)

Her er pupp kjappeste måte å få han til å sovne igjen på natta, så jeg velger letteste utvei. :P Vil han ikke ha spytter han bare ut igjen og tar smokken heller.

Men vår er også slik for tiden. Bare sutrer på dagen og hyler når han skal sove. Eneste som funker er bæretøy. Han bare skriker om jeg legger han i vogna for å sove. :confused: Sover urolig og våkner lett. Håper det går over igjen!

Men om hun driver og øker så vil det kanskje være lurt å tilby mat ved hver oppvåkning? Bare en tanke ;)

Her er pupp kjappeste måte å få han til å sovne igjen på natta, så jeg velger letteste utvei. :P Vil han ikke ha spytter han bare ut igjen og tar smokken heller.

Men vår er også slik for tiden. Bare sutrer på dagen og hyler når han skal sove. Eneste som funker er bæretøy. Han bare skriker om jeg legger han i vogna for å sove. :confused: Sover urolig og våkner lett. Håper det går over igjen!
Hun har blitt bedre. Men våkner fremdeles 4-5 ganger mellom 19 og 06. I natt fikk hun pupp bl.a kl 3, sovnet ikke, men lå og pludret i en time! Jeg hadde et intenst ønske om at hun kanskje ville sovne av seg selv. Men nei. Etter en time i halvsøvne måtte jeg gå med henne hylskrikende i ca 30min. Og da var jo klokka halv over halv fem. Men da sov hun til åtte. Ammet henne liggende, og nå ligger hun igjen i senga.

Back
Topp