Sove lenge om morgenen

RonjaR

Juni12`s svarer-på-alt
Tilgangsansvarlig
VIP
Får dere sove lenge i helga?[emoji2]
Bytter du og mannen på «sovedager» eller har dere såpass store barn at de klarer seg selv?
 
Tja. Nja. Nei

Vi har to så store unger at de klarer seg selv og ei lita som klarer seg sammen med de store når hun er stelt. Men nekter å la dem stelle.

Hun vil helst ha mamma, og siden jeg uansett har mistet evnen til å sove på morgenen, mens mannen åpenbart kan sovne stående om så er, så står jeg opp og steller henne. Skal vi ikke noe (uvanlig, det er fotball, speider, bursdag, stort sett alltid noe) krabber jeg gjerne tilbake i senga etter å ha utstyrt dem med noe å spise på. Så lager vi frokost noen timer senere. (i dag var vel alle oppe innen sju. Nå lager jeg frokost)
 
Prøver å ta en dag hver i helga etter råd fra flere venner med små.
 
Nei, blir litt søvn på morgensiden:p når vi kun hadde frøkna så kunne vi ligge til kl 09, men nå er det alt mellom kl 04-08 når lillegutt er klar for dagen ;)
 
Vi bytter på ved fridager ja :) mini er ikke super morgenmenneske, men godt å sove lengre enn 7 okkesom :)
 
Har ei frøken som har arvet sovehjertet til sin pappa så hun sover gjerne til ni og senere og innen hun våkner er jeg stort sett våken Men da tar jeg henne så han får tid til å våkne opp i sitt tempo. Han og henne er utrolig trege om morningen og bruker lang tid på og ordentlig våkne.
 
Stort sett mannen som står opp. I dag sto jeg opp, siden han føler seg uvel. Men, vesla på tre er den eneste som må stås opp med, og hun sov til ni - så offeret er ikke så stort. [emoji38] Var verre når de fire store var små, de var som regel oppe før fem, og eksen var nesten umulig å få ut av senga, og om han sto opp, kjefta han hele tiden.
 
Her klarer eldste seg fint, og han våknet vel rundt 7.

Samboer våkner som regel av seg selv rundt 8, ofte før yngste våkner.

Så blir jeg vekt rundt 9.30/10 [emoji13]
 
Slik ser våre helger ut, ihvertfall lørdagen; min kjære står opp med eldste og jeg ammer og sover om hverandre i senga med yngste.
 
Her i huset et jeg a menneske mens samboer er b. Jeg står alltid opp tidlig også i helgene (små barn skjønner desverre ikke forskjell hverdag og helg). Spiser frokost med ungene før vi går ut på en lang trilletur. Samboer står opp når vi går ut. Han gjør da husarbeid mens jeg er ute. Så gjør vi motsatt på kvelden. Samboer legger begge ungene og står opp om natta hvis det er behov for det.
 
Prøver å få gubben med på at vi kan dele på å stå opp med ungene men nope ikke sjans ennå. Han er ett utpreget B menneske og utrolig vanskelig å få ut av sengen. Står han opp så er det å sette på barne-tv, da kan de sitte og se det en stund. Så legger han seg igjen. Men han står aldri opp for å avlaste meg og la meg ligge litt uten å konstant høre mamma mamma mammaaaaa kom nå. Ungene går automatisk til meg for de vet det er lettere å få opp meg enn faren
 
Har en morgenfugl som er tiiiidlig på. Så vi er nødt til å bytte på å sove. 1 dag hver i helgen. Sjelden den som står opp står opp senere enn seks. I en periode var det gjerne klokken fem.

Men nå er hun begynt å bli såpass stor at hun kan klare seg litt selv (er straks 4 år), så av og til sender vi henne tilbake på rommet sitt hvor hun leker 30-60 min. Men ofte så blir det bare veldig mye prat og forstyrrelser ut og inn av vårt soverom, slik at vi bare er nødt til å stå opp for å ikke «ødelegge søvnen» til den andre.

Har prøvd å prate med henne om dette mange ganger, men hun kan jo ikke klokka enda, og vet ikke hvor lenge f.eks. en halvtime er. Og nå er det jo lyst hele natta, så hun tror det er morgen for fuglene kvitrer :)

Har prøvd å legge henne senere (hun sovner rundt kl 19.30 vanligvis, men enten så er hun så trøtt at det ikke går å legge senere, eller så blir hun bare sur og trøtt dagen etter fordi hun vokner like tidlig. Har lest at barn på hennes alder sover rundt 11 timer i gjennomsnitt. Hun sover rundt 9-9,5. Men noen må jo trekke ned gjennomsnittet også....
 
Nei jeg får aldri sove lenge, har jeg barnevakt våkner jeg tidlig og er like ødelagt da også. Hender jeg er så ødelagt at eldste leker med småen så jeg kan få litt mere tid, men da er det masse krangling og mamma tusen ganger [emoji14]
 
Får dere sove lenge i helga?[emoji2]
Bytter du og mannen på «sovedager» eller har dere såpass store barn at de klarer seg selv?
Ja, vi bytter på på fridager. Elsker sovedagene mine :p hun er 10 mnd så kan ikke stå opp alene riktig enda;)
 
Mannen er A, så han står ofte opp før barna(de våkner ca 6-7). Jeg er B og han lar meg ligge så lenge jeg vil. Men liker å våkne i 9 tiden. Og innimellom kl 10. Men ikke så ofte. Vil ha noe ut av dagen :D
 
Ja, vi har en sovegutt så ;) Så kan ofte sove til 10 hele gjengen.
 
Jeg har permisjon og ammer, så det er jeg som står opp alltid :) Men mannen står gjerne opp kl. 8 i helgene likevel for å få mest mulig ut av dagen. Da spiser vi gjerne en god frokost sammen når hun tar en liten lur i 9/10-tiden
 
Back
Topp