Sove...eller ikke sove???

Allea

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Ja, jeg er helt opphengt i soving om dagen :) Nå nærmer guttene seg 3 mnd (er 10 uker nå), og da har jeg jo hørt at man kan begynne så smått med leggerutiner.. (Kan jo begynne før også, som jeg ser mange av dere gjør!) Men det skal visstnok bli "lettere". HA! Jeg tror det når jeg ser det. MEN hvertfall. Spørsmålet mitt er: Har dere bare bestemt at babyen skal sove på det og det tidspunktet for kvelden? Eller har babyen deres en naturlig rytme og som tilfeldigvis passer dere bra???

Her prøver vi å legge de etter matingen rundt halv ti om kvelden (måltidene er blitt ganske faste etterhvert). Vi bruker da en til to timer før de sovner i 23-24 tiden. Og da våkner de igjen 03-04, så de sover jo en stund. Men etter de får mat i 6-7 tiden på kvelden er de sååå urolige og det er et h....... rett og slett. Egentlig så begynner det til måltidet i tre halv fire tiden på ettermiddagen. Jeg tenker jo at de er trøtte og kanskje klar for å legge seg for natten da i syv- tiden. Bør vi da bare bestemme oss for at det er natt kl 19, og prøve å få de til å sove da?

Jeg er bare så usikker på hvordan vi skal begynne å innføre disse rutinene....

Har dere vært bevisste på det eller har det bare blitt sånn???

Må bare legge til at vi har hatt kolikk, så mye skriking og lite soving, så har vært bortimot umulig å i det hele tatt prøve noe som ligner å innføre rutiner hittil. Men nå er mor klar for det, og det virker som guttene er klare for en fast døgnrytme...

Er redd for at all byssingen skal ødelegge litt for at de skal finne søvnen selv også... sukk.... men vi skal øve på det på dagtid hvertall...

Her var vesla urolig på kveldene,, er det litt fortsatt. Fant ut at når jeg ga henne mat på soverommet... Så roet hun seg tidligere på kvelden...

Prøv å roe de littvtidligere for hver kveld, ta det gradvis

Det tipset jeg har er å forandre leggetiden med 15-30minutter i gangen. Bruk gjerne 5-7dager på en halvtime.
Om du nå legger de 21.30 begynn da på mandag med 21.15 og gjør det hver kveld i ca en uke. Da må kveldsmaten også gis tidligere.
Og gi kveldsflaska på soverommet i dempet belysning.
Dette er det jeg gjorde med storebror og det funka bra. Begynte ved tre-fire mnd.
Nå er lillesøster 6uker og hun har en døgnrytme som passer bra :) hun sovner for natta i 21-22tiden lg står opp 07-0730 tiden. Ammer 1-3 ganger iløpe av natta :)
I går kveld tok hun natta kl 21 og siv til kl 04, ammet da og hun sov videre i egen seng til kl 06da fikk hun ligge hos meg med puppen. Sto opp 07.30. Hun er flink å sovne med å uten smokk :)

* Lillesøster kom 26.juli, termin var 19.08 *
*tidligere sønnfødt20.12/11*

Storebror legger seg 19.30 og står opp 07.00 så lillesøster har bare tilpasset seg :D

* Lillesøster kom 26.juli, termin var 19.08 *
*tidligere sønnfødt20.12/11*

I begynnelsen la han seg ikke før 23-00, men den siste uken har vi merket at Markus selv har sovnet så heftig ved puppen i 20 tiden at det er lett å legge han ned i senga si. Og at han sover leeeeng = nattesøvnen:) Så selv om det er litt tidlig(han blir 10 uker om 3 dager) med rutiner, så har Markus selv laget rutiner. Vi har derfor bestemt oss for å følge han på dette, passe på at siste flaske blir i 18 tiden(før 19 tiden skal flaska være drukket), som igjen gjør at etter 1-2 timer er lille trøtt. Pleier gjerne å ta på pysj og bytte bleie før måltidet, evt. rett etter. Bedre at han går i pysjen i 3 timer enn at vi vekker han for å ta den på:P

Jeg vil nesten tro at deres små er mottagelige for å legge seg allerede i 19 tiden som min Markus. Er jo ca. like gamle:)Jeg synes dere skal prøve ihvertfall!:)

Jeg har begynt å legge min seks ukers gamle gutt i sengen sin etter mat og bleie.da legges han ca i halv ti tiden.. det har bare blitt sånn egentlig men jeg er gjerne veldig trøtt da og min samboer legger seg rundt den tiden i hverdagen.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Ja, jeg er helt opphengt i soving om dagen :) Nå nærmer guttene seg 3 mnd (er 10 uker nå), og da har jeg jo hørt at man kan begynne så smått med leggerutiner.. (Kan jo begynne før også, som jeg ser mange av dere gjør!) Men det skal visstnok bli "lettere". HA! Jeg tror det når jeg ser det. MEN hvertfall. Spørsmålet mitt er: Har dere bare bestemt at babyen skal sove på det og det tidspunktet for kvelden? Eller har babyen deres en naturlig rytme og som tilfeldigvis passer dere bra???

Her prøver vi å legge de etter matingen rundt halv ti om kvelden (måltidene er blitt ganske faste etterhvert). Vi bruker da en til to timer før de sovner i 23-24 tiden. Og da våkner de igjen 03-04, så de sover jo en stund. Men etter de får mat i 6-7 tiden på kvelden er de sååå urolige og det er et h....... rett og slett. Egentlig så begynner det til måltidet i tre halv fire tiden på ettermiddagen. Jeg tenker jo at de er trøtte og kanskje klar for å legge seg for natten da i syv- tiden. Bør vi da bare bestemme oss for at det er natt kl 19, og prøve å få de til å sove da?

Jeg er bare så usikker på hvordan vi skal begynne å innføre disse rutinene....

Har dere vært bevisste på det eller har det bare blitt sånn???

Må bare legge til at vi har hatt kolikk, så mye skriking og lite soving, så har vært bortimot umulig å i det hele tatt prøve noe som ligner å innføre rutiner hittil. Men nå er mor klar for det, og det virker som guttene er klare for en fast døgnrytme...

Er redd for at all byssingen skal ødelegge litt for at de skal finne søvnen selv også... sukk.... men vi skal øve på det på dagtid hvertall...

Vi har også slitt med urolig baby. Var hos Kiropraktoren og da viste det seg at han hadde mange låsninger(bananform..). Etter dette ble han en helt annen baby. Du er sikker på at de ikke har noe slikt?

Her faller han inn i en naturlig rutine på dagen, men han sover best i vogna.

Vi har måttet begynne å legge han rundt kl 19 for da er han trøtt. Sliter fortsatt med mye oppvåkninger om natta(Annenhver time). Begynt med vanlig NAN i håp om at han blir mettere og dermed roligere om natt.

Lykke til :)

I begynnelsen la han seg ikke før 23-00, men den siste uken har vi merket at Markus selv har sovnet så heftig ved puppen i 20 tiden at det er lett å legge han ned i senga si. Og at han sover leeeeng = nattesøvnen:) Så selv om det er litt tidlig(han blir 10 uker om 3 dager) med rutiner, så har Markus selv laget rutiner. Vi har derfor bestemt oss for å følge han på dette, passe på at siste flaske blir i 18 tiden(før 19 tiden skal flaska være drukket), som igjen gjør at etter 1-2 timer er lille trøtt. Pleier gjerne å ta på pysj og bytte bleie før måltidet, evt. rett etter. Bedre at han går i pysjen i 3 timer enn at vi vekker han for å ta den på:P

Jeg vil nesten tro at deres små er mottagelige for å legge seg allerede i 19 tiden som min Markus. Er jo ca. like gamle:)Jeg synes dere skal prøve ihvertfall!:)
Mine er ikke klare for senga klokka 19. Det er en av de krangelene jeg ikke gidder å ta. ;)

Gutten min har også hatt kolikk. Gikk til osteopat og etter det fikk jeg en ny baby. Han hadde låsninger fra bekkenet og opp til hodet. Dette med kolonnen har gjort at vi kom senere igang med å innføre leggetid. Det nytter bare ikke begynne med rutiner på en baby som skriker oppimot 12 timer i døgnet. Nå derimot, er han klar for senga halv ni. Forrige uke var det ni. For tre uker siden var det elleve. Så vi går stadig nærmere ønsket leggetid. ;) vil gjerne ha de i seng til 19, så kan jeg stelle storebrødrene mellom 19-20.

Men mistenke enten øre eller reflux på jenta. :(

Her kom rutinene (på gode dager) av seg selv. :)
Stort sett er han mye våken på dagen (av og til fra 12-16) før han dupper og hvis alt er på stell så får han kvelds på senga i 18.30 tiden før han raper og legger seg.
Da sover han (som regel) frem til rundt 00 en gang før han får mer mat. Så varierer det om han sover til 03 eller 05/06 tiden før mer mat.

Synes det fungerer bra. Når han ikke har vondt... Jeg har ikke stresset med rutiner. Det kommer av seg selv. :)
Har god erfaring med å gradvis legge litt tidligere hver kveld om man ønsker å skyve litt på det.
Har også en liten nattlampe (spöka fra ikea) som virker søvndyssende på han som vi bruker på kvelden :)

Back
Topp