Sove alene er ikke lett :(

Lith

Blir kjent med forumet
Huff jeg sliter med leggingen. Lillegull nekter å legge seg alene. Jeg klarer ikke å høre henne gråte, da verker det i hele meg. Vi har prøvd på ulike måter, men som oftest har hun fått sove inntil meg. Nå har vi bestemt oss for å være harde. Jeg sitter inne hos henne og stryker henne over magen til hun sovner. Dette tar som regel "bare" 40 minutter. Men så våkner hun minst en gang i halvtimen resten av natten. Da er hun lei seg og gråter. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å være hard. Jeg trodde jeg skulle få sove mer når hun kom over i egen seng. Resultatet er det motsatte. Jeg måtte bare få klage litt, da jeg føler at denne sovinga er kjempevanskelig. Jeg er sikkert ikke den eneste :)
 
Jeg tror jeg bare hadde satset på samsoving ,
hvis du orker da. Det med søvn er vanskelig. Noen
spesiell grunn til at dere vil slutte å samsove ?
Sover dere ellers greit , når dere sover sammen ?
 
Jeg liker å samsove, men vesla våkner x antall ganger og vil ha pupp. Hun er så innmari glad i denne puppen :) Det var denne konstante oppvåkninga jeg trodde ville gå over, men den gang ei. Vi holder på ut uka. Om det ikke er noen forbedring så er det nok opp i senga henna mor igjen ja ;)
 
Lykke til , 1000 oppvåkninger hver natt er grusomt.
Vi hadde en periode etter nyttår hvor lillemann våknet minst
8 ganger hver natt. Dette varte noen mnd , men det var pga jeksler.
Nå er de endelig oppe og vi får sove.
 
Junior sover fremdeles hos oss, og våkner ofte/ sover urolig.. Han sover veldig fint i senga si frem til 22-23 ca, men da vil han opp.. Jeg stresser ikke såå mye med det. Men ja, det hadde vært utrolig deilig å sove en hel natt snart (han har totalt sovet 1 hel natt på disse 15 måneder)

Håper det går fint for dere!
 
Godt å høre at vi er flere :) Jeg trøster meg med at det går over. En dag vil jeg vel savne å ha denne urolige varme koseklumpen min ved siden av meg ;)
 
Vi har tatt kampen og nå sover minstemor 12- 14 timer sammenhengende hver natt :) Det var veldig hardt da det stod på, men angrer ikke på det nå :)

Hun her også våknet mange ganger per natt, og kunne være våken opptil 2 timer av gangen. Hjalp ikke å slutte med nattamminga, hun våknet uansett og det var ikke det hun var så opptatt av.

Vi sluttet helt å løfte henne opp etter leggetid, stod ved sengen og hysjet, strø litt på ryggen osv. Gikk så ut da hun var rolig. Om hun skrek gikk vi inn etter et par minutter igjen. La hun ned, ga sutten, strøk om hun var helt krakilsk, og gikk ut igjen. Gikk ganske mange netter med dette før hun begynte å sove natta igjennom, men absolutt verdt det ja. Både for vår og hennes del:)

Nå våkner hun blid på morran og ligger og småprater til vi kommer og henter henne :)
 
Visst du må amme mye og ofte om natta, kan det jo være at småen er sulten, Spiser og drikker småen godt før leggetid? Men ammingen er stort sett behov for nærhet, ikke "mat", så nattavvenning kan gjøre det verre om ikke nærheten blir dekket på andre måter. 15-18mndr er jo en vanskelig løsrivelsesfase så kanskje ikke den beste tiden og droppe samsovingen?.

Vi er i samme bås med tanke på samsoving og nattamming. Her har det vært fire jeksler på gang i over to måneder, med medfølgende kløe og veldig mye urolighet om natta. I tillegg har hun våknet og vært redd en del, som seg tror skyldes at hun har blitt redd fremmede i det siste. Alt dette har ført til ekstra amming/behov for nærhet de siste par månedene, men stort sett begrenset til 5-10 minutter et par ganger om natta. Jeg har på meg en ammesinglet fra Lindex, så hun kan mer eller mindre "forsyne seg selv" uten at jeg våkner noe særlig når hun først er over i vår seng. På en vanlig natt: 1-2 ganger, "dårlig dag": 5-10 ganger.

vi legger henne i egen seng om kvelden, men den står inntil vår seng og kommer nok til å stå der en god stund til. Legge-prosessen tar mellom 20-60 minutter (inkluderer lesing av 1-2 korte bøker før hun legges i senga). Av og til er hun i herjehumør, da lar vi henne styre på i senga si mens meg eller mannen sitter ved siden av og leser høyt fra en bok vi leser. Innimellom legger vi henne ned på ryggen og brer dyna over henne. Hvor mange ganger hun spretter opp før hun skjønner at festen er over for i kveld varierer etter hvor trøtt hun er.

Når hun våkner for første gang den natta og vi har lagt oss, havner hun over i vår seng.

Ny forskning viser forresten at nattamming IKKE er skadelig for tennene, pga. antibakterielle egenskaper i morsmelk. Men da må man begrense ammingen til perioder på 15-minutter. (Sånn i tilfelle det er en av grunnene til at nattavvenning). Gro Nylander anbefaler også å fortsette med nattamming utover 1år SÅ SANT det ikke går ut over mor. (Noe som kanskje er tilfellet her...?)

de nettene hvor det ble FOR mye amming pga. Jekser slik at det gikk ut over min søvnkvalitet havnet far i midten av senga som en buffer. Hun var urolig i 30-60 sek mens han holdt henne inntil seg, så sluknet hun.

Litt sånn på siden:
Norge er i verdenstoppen med barn som har såkalte "søvnproblemer", mye takket være bla. Karin Naphaug og gjengen med søvnterapauter som tjener seg jo søkkrike på og selge bøker og konsulenttjenester for å kurere "problemer" som egentlig er helt normalt for en 1-åring. Tall fra ikke-søvnterapauter: Husker ikke nøyaktig hvor jeg leste det, men i gjennomsnitt våkner en 1-2 åring 1-2 ganger HVER natt. Det er unntaket at de sover 12 timer i strekk. Det tar også gjennomsnitt 20 minutter før et barn sovner om kvelden. ( kan evt se om jeg klarer å grave opp kilden)
 
Her er en liten oppdateringen fra oss :)

Bare noen dag etter at jeg skrev forrige gang så prøvde vi å legge junior på eget rom og det gikk kjempefint! Han sovnet omtrent med en gang. Dog så våknet han første natten akkurat som vanlig (ca 22-tiden) og da tok vi han bare opp og så fikk han sove med oss i sengen igjen slik at det ble en myk overgang.

Han sover fremdeles ikke hele natten på rommet sitt, men han sover oftest mye bedre (mer rolig) og våkner først langt ut på natten. Dog så tar vi han inn i sengen vår når han våkner. For oss er det det som fungerer best og føles best.

At han godtok eget rom så lett er jeg ganske sikker på er fordi at vi før han flyttet inn brukte rommet som "koserom". Vi har en stor madrass på gulvet som vi har kledd i pelsliknende stoff, og i ene hjørnet har vi lagd en liten "sovehjørne" med en babymadrass oppå den store madrassen. Så før han flyttet inn så brukte vi altså rommet til å ligge å kose, leke og se på feks Knerten-filmen. Og han elsket rommet sitt fra dag en!

Når det er leggetid så markeres det ved at rullegardinen dras ned og det blir godt mørkt i rommet og så legger vi oss ned borte i "sovehjørnet"; han klemmer en bamse eller en liten puta og jeg synger fantorangens nattasang og så sovner han. Det tar alt mellom 2 minutt til 20 minutter (oftest ikke lenger). Når han har sovnet løfter jeg han opp i sengen sin og han sover bare videre.
Rommet brukes fremdeles som koserom på dagtid :)
 
Visst du må amme mye og ofte om natta, kan det jo være at småen er sulten, Spiser og drikker småen godt før leggetid? Men ammingen er stort sett behov for nærhet, ikke "mat", så nattavvenning kan gjøre det verre om ikke nærheten blir dekket på andre måter. 15-18mndr er jo en vanskelig løsrivelsesfase så kanskje ikke den beste tiden og droppe samsovingen?.

Vi er i samme bås med tanke på samsoving og nattamming. Her har det vært fire jeksler på gang i over to måneder, med medfølgende kløe og veldig mye urolighet om natta. I tillegg har hun våknet og vært redd en del, som seg tror skyldes at hun har blitt redd fremmede i det siste. Alt dette har ført til ekstra amming/behov for nærhet de siste par månedene, men stort sett begrenset til 5-10 minutter et par ganger om natta. Jeg har på meg en ammesinglet fra Lindex, så hun kan mer eller mindre "forsyne seg selv" uten at jeg våkner noe særlig når hun først er over i vår seng. På en vanlig natt: 1-2 ganger, "dårlig dag": 5-10 ganger.

vi legger henne i egen seng om kvelden, men den står inntil vår seng og kommer nok til å stå der en god stund til. Legge-prosessen tar mellom 20-60 minutter (inkluderer lesing av 1-2 korte bøker før hun legges i senga). Av og til er hun i herjehumør, da lar vi henne styre på i senga si mens meg eller mannen sitter ved siden av og leser høyt fra en bok vi leser. Innimellom legger vi henne ned på ryggen og brer dyna over henne. Hvor mange ganger hun spretter opp før hun skjønner at festen er over for i kveld varierer etter hvor trøtt hun er.

Når hun våkner for første gang den natta og vi har lagt oss, havner hun over i vår seng.

Ny forskning viser forresten at nattamming IKKE er skadelig for tennene, pga. antibakterielle egenskaper i morsmelk. Men da må man begrense ammingen til perioder på 15-minutter. (Sånn i tilfelle det er en av grunnene til at nattavvenning). Gro Nylander anbefaler også å fortsette med nattamming utover 1år SÅ SANT det ikke går ut over mor. (Noe som kanskje er tilfellet her...?)

de nettene hvor det ble FOR mye amming pga. Jekser slik at det gikk ut over min søvnkvalitet havnet far i midten av senga som en buffer. Hun var urolig i 30-60 sek mens han holdt henne inntil seg, så sluknet hun.

Litt sånn på siden:
Norge er i verdenstoppen med barn som har såkalte "søvnproblemer", mye takket være bla. Karin Naphaug og gjengen med søvnterapauter som tjener seg jo søkkrike på og selge bøker og konsulenttjenester for å kurere "problemer" som egentlig er helt normalt for en 1-åring. Tall fra ikke-søvnterapauter: Husker ikke nøyaktig hvor jeg leste det, men i gjennomsnitt våkner en 1-2 åring 1-2 ganger HVER natt. Det er unntaket at de sover 12 timer i strekk. Det tar også gjennomsnitt 20 minutter før et barn sovner om kvelden. ( kan evt se om jeg klarer å grave opp kilden)
Nå føler jeg at vi snart er der jeg syns det er greit å være :)
Den siste biten du skreiv las jeg også en eller annen plass for noen dager siden. Da tenkte jeg at mini kanskje ikke er så ille alikevel.

Nå sovner gullet hver kveld i sin egen seng. Det var mål 1. Pappan tar henne i helgene ( nå er det jo flere langhelger :) ) og dermed får jeg sovet litt også. Dette har også ført til at gullet har våknet kun 2 - 3 ganger mot 10 + før. Når hun våkner etter at jeg har lagt meg er det over i min seng. Men detter er greit nå som hun sover bedre.

Jeg visste ikke at 15 - 18 mnd var en "kritisk" fase. Men nå leser jeg at dette gjelder barnehagestart og andre løsrivningssituasjoner. Kanskje best å ikke være for hard akkurat nå :)
 
Back
Topp