Sove-øving hos besteforeldre før fødsel

AstroNautet

Elsker forumet
MayDay2021
Jeg er langtidsplanlegger :laughing021 så idag skal tvillingene for første gang overnatte hos besteforeldrene, som en liten øving før fødsel :) Igår sa svigermor til kona mi at de nå tenker å prøve dette en gang i måneden frem til fødsel, så barna er godt forberedt. Hallelujah må jeg bare si! Vi går fra å ha hatt 1 barnefri natt på 3.5 år til å kanskje få en i måneden fremover, er jo helt gull faktisk! Selv om jeg er mest imponert at hun tilbyr før de faktisk har prøvd første natten :laughing002
Men dere som har født før, hva gjorde dere med søsken rundt fødsel og hvor lenge har dere barnefri da, hva er vanlig liksom? Kun natten fødsel står på eller hele sykehusoppholdet eller også første natten med ny baby i hus?

Eg hadde barnevakten boende heime hos meg då eg føde så fort at eg ikkje har tid å skaffe barnevakt når det starte på natta. Hu budde hos oss fra 1 mnd før termin sånn at alle blei vant med forholda (hu var enslig og uten forpliktelser).
Mannen var på sjukehuset med meg i 2 netter før han reiste heim og overtok ansvaret for eldste.

denne gongen har barnevakten (samme person) egen familie, men hAr flytta til samme bygd som oss. I tillegg blir eg nok satt i gong så me kan planlegge litt bedre. Men denne gongen blir nok mannen maks ei natt, eg blir så lenge eg kan for å bli mest mulig kjent med den lille i fred og ro. Orke ikkje reise før alle prøver er tatt og Ok siden me må reise med ferje og styr for å komme til sjukehuset.

Har ikke fått et levende søsken før, men planen her er i alle fall at jenta på 7 år sover 1 natt borte når lillebror kommer, etter det blir nok hun og manne og sove hjemme, mulig jeg og drar rett hjem om mulig og ikke koronaregler fremdeles.
Når lillesøster kom i uke 21 før jul sendte vi storesøster til familie i 3-4 dager.

Planen min er i allefall at storesøster sover hos besteforeldrene første natta, også reiser mannen hjem og er med henne. Bor på en liten plass så kan bli overført til lokal barselavdeling minimum 6 timer etter fødsel og i prinsippet bli så lenge jeg vil :)

Har ingen plan foreløpig og aner ikkje kva vi skal gjere :grumpy: Nærmaste familie er svigerfar, men han er for gammel til å passe jenta (75 år). Tenker at pappan blir med på fødsel, men reiser heim etterpå, så trur ikkje vi trenger barnepass så lenge:p Eg blir nok på barsel til alle prøver og slik er tatt av barnet, typ 1 overnatting, så blir da rett heim. :)

Jeg er veldig usikker på hvordan vi gjør det. det avhenger veldig av hvordan koronasituasjonen er i mai. Men om de fortsatt ikke får besøke eller noe så spørs det hvor lenge jeg klarer å være uten sønnen min. Tenker vi reiser hjem så fort det er greit. Vi har nok av besteforeldre som med glede passer han, så jeg vet han blir å ha det fint uansett hva som skjer :)

Har ingen plan foreløpig og aner ikkje kva vi skal gjere :grumpy: Nærmaste familie er svigerfar, men han er for gammel til å passe jenta (75 år). Tenker at pappan blir med på fødsel, men reiser heim etterpå, så trur ikkje vi trenger barnepass så lenge:p Eg blir nok på barsel til alle prøver og slik er tatt av barnet, typ 1 overnatting, så blir da rett heim. :)
Nyfødtscreening er jo etter 48 timer så skal det gjennomføres først må det bli 2 overnattinger

Jeg får ikke mer enn 1 overnatting ettersom frøkna har dia1 og cøliaki. Kun mamma som er vant med det, men hun er ufør, engstelig og blir fort sliten. Får kanskje til 2 om det er midt i uka, slik at hun kan være i bhg på dagtid. Tror jeg må ha mamma hos meg etter fødsel et par dager. Er alenemor.

Storebror sov kun borte den natten lillebror ble født. Samboer og han sov hjemme de 2 andre nettene. Og alle sov hjemme her fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Gikk veldig fint

Tipper det blir overnatting hos besteforeldre, hun er trygg på de fleste og gjør ingenting av å sove borte :happy: Pappan fikk ikke sove over med oss på sykehuset sist, så tipper det blir likt nå og, så da er det ikke lenge hun trenger pass :) Usikker på om jeg skal benytte meg av alenetiden på sykehuset eller reise hjem så fort jeg kan... sist var jeg gal etter en natt og fikk reise hjem dagen etter fødsel :hilarious:

Så snilt ❤️ her ringte vi besteforeldre når vi måtte dra til sykehuset, så tok de med seg jenta hjem til seg selv. Så bodde hun der til pappan kom hjem (prematur fødsel så jeg var på sykehuset i 2mnd) :) barna har et nært og godt forhold til alle sine besteforeldre, og de vil gjerne låne barna uten at vi ber om barnevakt :)

Fødsel begynte på kvelden, så ble enklere å få noen hjem til oss for å passe eldste enn å skulle få han over til noen andre :)

Var forsåvidt fullt på sykehuset, så måtte dele rom med en annen mor og baby, og da fikk ikke fedrene lov til å være der om natta uansett. Så ble kun barnevakt den natta under selve fødselen

Bestemor passet mens jeg fødte sist og hadde han en natt. Mannen min sov ikke på barsel med oss, så dro hjem på kvelden og hentet meg dagen etter, og da hentet vi eldste samtidig :happy:

Skal sies at fødselen gikk raskt og greit, 1 time og 40 minutter fra vi kom til sykehuset og hadde født, og jeg følte meg i god form etterpå :happy:

Back
Topp