Sov når babyen sover

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Minsten er nå to uker gammel, og jeg kjenner at det nesten er umulig for meg å sove. Han spiser ca. hver 1,5 time og sover sjeldent for seg selv. Svøping og smokk hjelper ikke, og mannen har ikke mulighet til å ta babyen hver gang jeg trenger å sove.
Om nettene er det kun samsoving som funker, selv om jeg har kjøpt en bedside som vi har prøvd å venne han til. Men denne type samsoving gjør så jeg nærmest er i halvsøvne hele tiden.

Noen med gode tips til å få baby til å sove litt mer enn to centimeter fra meg? Frustrasjon og søvnmangel begynner å ta litt overhånd her.
 
Sånn var det med min første for to år siden, og det er skikkelig tungt. Man fungerer ikke når man ikke sover, og det tærer på psyken.
Jeg angrer på at jeg ikke spurte om hjelp, om noen kunne komme og trille babyen eller noe slik at jeg fikk sove. Jeg klarte ikke helt å ta i mot hjelp sist, og med en skade etter fødsel fikk jeg ikke til å gå noen uker etter fødsel så ville ikke at noen andre skulle trille heller.. men jeg skulle hatt litt avlastning for å hente meg inn igjen.
Har du noen som kan komme og hjelpe til?
 
Sender sympati og styrke ❤️
Det eneste rådet jeg har som funker for å gi deg hvile og kunne sove litt på dagen, er å be om hjelp. Også vil intervallene mellom ammingene bli lenger for de aller fleste innen babyen er 3 måneder. 2 uker er veldig tidlig og baby er nå i en intens periode for å spise seg opp etter fødsel og finne «sin kurve». Han trenger også mye nærhet nå som han er fjerde trimester, og det er sånn som går over av seg selv, men umulig å si når din vil være litt klar for å sove alene. Selv om de fleste spiser sjeldnere ved 3 mnd, er det gradvis forbedring dit, med litt økedøgn innimellom såklart. Marsbabyen min sov nesten aldri mer enn 1,5 til 2 timer døgnet rundt de første 4 ukene og jeg holdt på å bli HELT sprø. Særlig siden hun bare skulle sove oppå meg på dagen. Så skjønner veldig at dette er slitsomt.

Hun er nå snart 5 mnd, men enda kan jeg ikke sove på dagen når babyen sover. Hun sover bare i bæresjal eller i en vugge om jeg sitter og gynger på den hele tiden, av og til på trilletur. Vet ikke helt hvor uttrykket sov når baby sover kommer fra, for med eldste kunne jeg aldri gjøre dette på dagtid, før de var 8-10 mnd.
 
Sender deg styrkeklemmer.
Sover babyen i vogn på dagtid? Storebror hadde melkeproteinallergi og mye vondt i magen før jeg skjønte hva det var. Han måtte vugges kontinuerlig for å sove i vogn. Og jeg satt der med foten på vogna (hvis vi ikke gikk tur) time etter time og gynget. Sov i bilstolen på tur med bil, med en gang bilen stoppet, våknet han. Samsov i åtte måneder.

Skulle ønske jeg hadde "sleepytroll" den gangen. Har du hørt om det?
 
Sånn var det med min første for to år siden, og det er skikkelig tungt. Man fungerer ikke når man ikke sover, og det tærer på psyken.
Jeg angrer på at jeg ikke spurte om hjelp, om noen kunne komme og trille babyen eller noe slik at jeg fikk sove. Jeg klarte ikke helt å ta i mot hjelp sist, og med en skade etter fødsel fikk jeg ikke til å gå noen uker etter fødsel så ville ikke at noen andre skulle trille heller.. men jeg skulle hatt litt avlastning for å hente meg inn igjen.
Har du noen som kan komme og hjelpe til?
Har foreldre og ei søster i nærheten, men kjenner det er vanskelig å spørre om hjelp. De jobber mye, både dag og kveld, så føler det blir litt mye å spørre om
 
Sender deg styrkeklemmer.
Sover babyen i vogn på dagtid? Storebror hadde melkeproteinallergi og mye vondt i magen før jeg skjønte hva det var. Han måtte vugges kontinuerlig for å sove i vogn. Og jeg satt der med foten på vogna (hvis vi ikke gikk tur) time etter time og gynget. Sov i bilstolen på tur med bil, med en gang bilen stoppet, våknet han. Samsov i åtte måneder.

Skulle ønske jeg hadde "sleepytroll" den gangen. Har du hørt om det?
Han sover veldig fint i vogn på dagtid. Nei, aldri hørt om, men ser jo lovende ut!
 
Har foreldre og ei søster i nærheten, men kjenner det er vanskelig å spørre om hjelp. De jobber mye, både dag og kveld, så føler det blir litt mye å spørre om

Jeg skjønner, synes også det er veldig vanskelig å spørre om hjelp. De vil sikkert ikke mase og forstyrre, men hvis du spør tipper jeg de hjelper til :Heartred Jeg skal i hvert fall prøve det denne gangen om jeg føler meg like utslitt og overveldet. Bedre for både mor og barn.
 
Hvordan går det med deg? Har ting bedret seg litt? Har du vurdert å pumpe litt slik at mannen din kan gi en flaske ila kvelden, så du får hvile litt lenger i strekk?
 
Last edited:
Hvordan går det med deg? Har thing bedret seg litt? Har du vurdert å pumpe litt slik at mannen din kan gi en flaske ila kvelden, så du får hvile litt lenger i strekk?
Takk som spør :Heartred
Det går bedre nå :happy: Prøvd litt ulike svøpemetoder, og han har nå en periode fra kl. 22 / 23 hvor han sover til 01 / 02. Da får jeg i det minste noen timer sammenhengende søvn :) Men etter det falle han liksom ikke helt til ro igjen, så det blir kun en kort dupp på meg før han skal ha mat igjen.
Skal sjekke om det kan være låsninger eller noe som gjør så han (jeg :p) ikke sover noe godt.
 
Har foreldre og ei søster i nærheten, men kjenner det er vanskelig å spørre om hjelp. De jobber mye, både dag og kveld, så føler det blir litt mye å spørre om
Jeg hadde spurt de jeg, tenk så heldige de er som får lov til å trille tantebarn/barnebarn. :Heartred
du må ikke se på det som at det er mas på de, men at de er heldige som får lov. :wav
Sånn, om baby sover såpass godt at de fint kunne trillet avgårde med han en time feks. Og du føler det komfortabel med det.
 
Back
Topp