Sous vide spekeskinke..?

Maramo

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Må si at man blir litt i det kreative hjørnet når men virkelig har lyst på noe. Har lenge tenkt på hvordan jeg kan få spekeskinks trygg, og nå har tanken sous vide kommet. Men jeg har ikke sånn maskin eller poser for å få det til.. Noen som har forsøkt noengang??

Poenget med sousvide er å ikke få overstekt/kokt mat. Så ser ikke helt poenget med å kjøre det sousvide.

Med sous vide blir vel ikke temperaturen høy nok til at bakteriene blir borte? Tror nok det er bedre både for bakterier og smak å sprøsteke de i ovnen:)

Poenget med sousvide er å ikke få overstekt/kokt mat. Så ser ikke helt poenget med å kjøre det sousvide.
Med sous vide blir vel ikke temperaturen høy nok til at bakteriene blir borte? Tror nok det er bedre både for bakterier og smak å sprøsteke de i ovnen:)
Men kan man ikke stille inn temperaturen slik man vil da? Målet med dette er at jeg ikke ønsker sprøstekt, men spekeskinke jeg kan ha med rømme og flattbrød:p hehe

For å omformulere da.. Hva skjer når man koker spekeskinke??

Veldig maks er 100. Meste som sousvida er på 50-80.

Det ligger i vannbad. Så begrenset hvor varmt du får det.

Prøv med trykkoker?

Det er vel temperaturer over 72 grader som dreper de farlige bakteriene? Men sprøstekt blir det ihvertfall ikke i sous vide ;)

Litt usikker på hvilke temper som tar disse bakteriene, har liksom tenkt at det er ved koketenperatur :p

Hvis vi får spekeskinke i hus kan jeg sikkert teste :)

Litt usikker på hvilke temper som tar disse bakteriene, har liksom tenkt at det er ved koketenperatur :p

Hvis vi får spekeskinke i hus kan jeg sikkert teste :)
Det er vel temperaturer over 72 grader som dreper de farlige bakteriene? Men sprøstekt blir det ihvertfall ikke i sous vide ;)
Stemmer at det er 72 grader ja. Så har tenkt at hvis det får 75 grader i en hvis tid, så må det holde. Har fått ja på å låne en kompis sin, så må få karret meg avgårde å testet ut:)

Back
Topp