sosionom- VS lærer

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Er det noen av dere som har tatt en av disse utdannelsene? 
Hva tjener dere den dag i dag?
Positivt og negativt med jobben?

Lærer tjener vel litt mer enn sosionomene antar jeg. Tar selv lærer, skal begynne på 4 året nå til høsten, veldig kjekt :) Mange sosionomer ender opp på et kontor på nav, viss dette er noe for deg? I læreryrket er det arbeid med barn i skole, veldig variert arbeid og lange ferier :)

min søster tar sosionom. mye du kan jobbe som; nav, ungdommer, kreftpasienter/andre syke, rusklinikker, psykisk utviklingshemmede, barnevernet ++++

hun trivdes veldig ihvertfall, men er usikker på hva hun vil søke jobb som.

lærer har jeg alltid tenkt at jeg ville heller tatt en utdanning med et annet forløp;

ta en bachelor i f.eks. geografi (om du vil undervise i det)
så tar du et årsstudie i norsk, matte eller engelsk eller hva du vil egentlig.
Så tar du praktisk pedagogisk utdanning.

Da ender du opp med mange flere alternativer til jobb og høyere lønn.
Og du får undervise i de fagene du liker.
Med mindre du ønsker å jobbe i barnehage eller 1-4 klasse eller noe slikt da

Jeg står liksom og vipper mellom de to utdanningene.
Tar jeg sosionom vil jeg jobbe i barnevernet. Helst med familierådgiving.
Tar jeg lærer er det helst på ungdomsskolen jeg ville jobbet. Og da helst satset hardest på norskundervisning. 
Akk, valgets kvaler!!

Grunnskolelærer

Grunnskolelærere jobber med å utføre pedagogisk arbeid i grunnskolen, det vil si 1. til 10. klasse.

Lukk alle

Om jobben

Som grunnskolelærer (tidligere kalt allmennlærer) arbeider du med å formidle kunnskaptil barn og unge. Dette vil si at du legger opp og gjennomfører undervisning i tråd med de nasjonale læreplanenes mål og ambisjoner. Grunnskolelæreren benytter pedagogiske opplegg og arbeidsmetoder for å bidra til at elevene kan lære på en best mulig måte.

I tillegg til kunnskapsformidling vil læreren spille en sentral rolle på mange barns viktigste arena for sosialisering. Grunnskolelæreren skal engasjere seg i elevenes skolehverdag, ogfølge med på hver enkelt elevs personlige utvikling – både faglig og sosialt.

Læreren må ta hensyn til at alle elever er forskjellige, og at de kan ha ulike behov fortilrettelegging av undervisningen. I de tilfeller hvor enkeltelever kan trenge ekstra hjelp, skal læreren også bidra til utvikling av pedagogisk opplegg som gjør det enklere for disse barna å lære.

Begrepet allmennlærer vil sannsynligvis brukes i mange år fremover, men nye lærerstudenter utdannet til grunnskolelærer i stedet for allmennlærer. Man spesialiserer seg da til å jobbe med 1. til 7. trinn eller 5. til 10. trinn.

Grunnskolelærer 1. til 7. trinn har fokus på begynneropplæring og at de yngste barna skal lære seg grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Grunnskolelærer 5. til 10. trinn har fokus på å videreutvikle elevenes grunnleggende ferdigheter, og bidra til at elevene er best mulig forberedt på videre skolegang.

Grunnskolelæreren samarbeider tett med lærerkolleger, rektorundervisningsinspektørog andre ansatte ved skolen. Det er også viktig å ha et godt samarbeid med foreldre.

Grunnskolelærere kan også ha tittelen adjunkt.

Personlige egenskaper

Som lærer er det viktig at du har gode sosiale og pedagogiske evner. Du må ha evnen til å se hver elev, og å ta hensyn til den enkelte elevs evner og interesser, for så å kunne tilby et så godt læringsopplegg som mulig. I tillegg må du være interessert i utvikling og spredning av kunnskap. Det er også viktig å holde seg oppdatert i forhold til ny tilgjengelig kunnskap og forskning på området.

Hvor jobber læreren?

Som grunnskolelærer kan du jobbe i grunnskolen, det vil si barne- og ungdomsskolen. Du er også kvalifisert til å jobbe i barnehager og i voksenopplæringen. Med ekstra pedagogisk utdanning kan du også jobbe med barn med lærevansker, og barn med forskjellige utviklingshemminger.

Utdanning

Grunnskolelærerutdanningen er en fireårig utdanning som tilbys ved en rekke høgskoler og universitet i landet. Fra og med 2010 utdannes man til grunnskolelærer. Du velger da spesialisering på den yngste eller den eldste aldersgruppen i grunnskolen.

Se oversikt over utdanningssteder

Opptakskrav
Søkere til lærerutdanninger må ha generell studiekompetanse. Det kreves minst karakteren 3 i matematikk og norsk, og minst 35 skolepoeng
Les mer om dette hos Samordna opptak.

Etter- og videreutdanning
Som lærer har du en rekke muligheter dersom du ønsker videreutdanning. Du kan eksempelvis videreutdanne deg innen pedagogikk eller du kan fordype deg videre i enkeltfag. Slike videreutdanningsmuligheter tilbys ved de fleste høgskoler og universiteter i Norge.

Om etter- og videreutdanning for lærere hos Utdanningsdirektoratet.

Lønn

Ifølge lærerrekrutteringskampanjen Gnist (2012) varierer minstelønnen i læreryrket mellom 335 300 til 527 000 kroner i året. Denne lønnen avhenger av lengde på utdanning og ansiennitet. Som grunnskolelærer eller adjunkt begynner du som nyutdannet med minst 361 400 kroner i året. 10 års ansiennitet vil gi deg en minstelønn på 405 000, og etter 16 år har du en årslønn på 446 000 kroner.

Mer informasjon

Gnist - hardudetideg.no, rekrutteringsnettsted for lærerstudenter.
Skolenes landsforbund - LOs fagforbund for lærere
Utdanningsforbundet
Lærernes yrkesforbund
Regjeringen.no: Forskrift om rammeplan for grunnskolelæ
rerutdanningene

oi, tusen takk for utfyllende informasjon Little Monkey. :)
Ser ut som sosionomer har en bedre startlønn enn lærere, gitt. 
Begge to yrkene virker utrolig spennende. Jeg må sette meg i tenkeboksen litt :)

mamiii skrev:
Begge to yrkene virker utrolig spennende. Jeg må sette meg i tenkeboksen litt :)

personlig ville jeg satset på sosionom fordi det gir flest muligheter. Og det vil være flere arbeidsplasser, så slipper du å måtte ende opp med å kjøre langt til skolen du får jobb på

mamiii skrev:

Utdanning.no er et fint sted for info om ulike yrker :)
Har selv stått litt mellom sosionom og barnevernspedagog, og har bestemt meg for sistnevnte :) Disse utdanningene sies å være noe like, men jeg tror at barnevernspedagog er mer "meg" enn sosionom. Veldig positivt med disse utdannelsene er at man har mange muligheter :)

LittleMonkey skrev:

mamiii skrev:

Utdanning.no er et fint sted for info om ulike yrker :)
Har selv stått litt mellom sosionom og barnevernspedagog, og har bestemt meg for sistnevnte :) Disse utdanningene sies å være noe like, men jeg tror at barnevernspedagog er mer "meg" enn sosionom. Veldig positivt med disse utdannelsene er at man har mange muligheter :)

Utdanning.no skal sjekkes ut. :) Takk! :)
Ellers har også barnevernspedagog streifet meg , men først må jeg finne ut om jeg vil jobbe på skole eller i barnevern. Skal ikke være lett dette. Er så kjedelig om du halvveis i utdannelsen angrer deg no sinnsykt. Da sitter du der da, med skjegget i postkassa ;)
Ps: jeg har alltid vært en vinglepetter. Forandrer mening hele tiden. Frustrerende...

Back
Topp