Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Grunnskolelærere jobber med å utføre pedagogisk arbeid i grunnskolen, det vil si 1. til 10. klasse.
Som grunnskolelærer (tidligere kalt allmennlærer) arbeider du med å formidle kunnskaptil barn og unge. Dette vil si at du legger opp og gjennomfører undervisning i tråd med de nasjonale læreplanenes mål og ambisjoner. Grunnskolelæreren benytter pedagogiske opplegg og arbeidsmetoder for å bidra til at elevene kan lære på en best mulig måte.
I tillegg til kunnskapsformidling vil læreren spille en sentral rolle på mange barns viktigste arena for sosialisering. Grunnskolelæreren skal engasjere seg i elevenes skolehverdag, ogfølge med på hver enkelt elevs personlige utvikling – både faglig og sosialt.
Læreren må ta hensyn til at alle elever er forskjellige, og at de kan ha ulike behov fortilrettelegging av undervisningen. I de tilfeller hvor enkeltelever kan trenge ekstra hjelp, skal læreren også bidra til utvikling av pedagogisk opplegg som gjør det enklere for disse barna å lære.
Begrepet allmennlærer vil sannsynligvis brukes i mange år fremover, men nye lærerstudenter utdannet til grunnskolelærer i stedet for allmennlærer. Man spesialiserer seg da til å jobbe med 1. til 7. trinn eller 5. til 10. trinn.
Grunnskolelærer 1. til 7. trinn har fokus på begynneropplæring og at de yngste barna skal lære seg grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Grunnskolelærer 5. til 10. trinn har fokus på å videreutvikle elevenes grunnleggende ferdigheter, og bidra til at elevene er best mulig forberedt på videre skolegang.
Grunnskolelæreren samarbeider tett med lærerkolleger, rektor, undervisningsinspektørog andre ansatte ved skolen. Det er også viktig å ha et godt samarbeid med foreldre.
Grunnskolelærere kan også ha tittelen adjunkt.
Som lærer er det viktig at du har gode sosiale og pedagogiske evner. Du må ha evnen til å se hver elev, og å ta hensyn til den enkelte elevs evner og interesser, for så å kunne tilby et så godt læringsopplegg som mulig. I tillegg må du være interessert i utvikling og spredning av kunnskap. Det er også viktig å holde seg oppdatert i forhold til ny tilgjengelig kunnskap og forskning på området.
Som grunnskolelærer kan du jobbe i grunnskolen, det vil si barne- og ungdomsskolen. Du er også kvalifisert til å jobbe i barnehager og i voksenopplæringen. Med ekstra pedagogisk utdanning kan du også jobbe med barn med lærevansker, og barn med forskjellige utviklingshemminger.
Grunnskolelærerutdanningen er en fireårig utdanning som tilbys ved en rekke høgskoler og universitet i landet. Fra og med 2010 utdannes man til grunnskolelærer. Du velger da spesialisering på den yngste eller den eldste aldersgruppen i grunnskolen.
Se oversikt over utdanningssteder
Opptakskrav
Søkere til lærerutdanninger må ha generell studiekompetanse. Det kreves minst karakteren 3 i matematikk og norsk, og minst 35 skolepoeng.
Les mer om dette hos Samordna opptak.
Etter- og videreutdanning
Som lærer har du en rekke muligheter dersom du ønsker videreutdanning. Du kan eksempelvis videreutdanne deg innen pedagogikk eller du kan fordype deg videre i enkeltfag. Slike videreutdanningsmuligheter tilbys ved de fleste høgskoler og universiteter i Norge.
Om etter- og videreutdanning for lærere hos Utdanningsdirektoratet.
Ifølge lærerrekrutteringskampanjen Gnist (2012) varierer minstelønnen i læreryrket mellom 335 300 til 527 000 kroner i året. Denne lønnen avhenger av lengde på utdanning og ansiennitet. Som grunnskolelærer eller adjunkt begynner du som nyutdannet med minst 361 400 kroner i året. 10 års ansiennitet vil gi deg en minstelønn på 405 000, og etter 16 år har du en årslønn på 446 000 kroner.
Gnist - hardudetideg.no, rekrutteringsnettsted for lærerstudenter.
Skolenes landsforbund - LOs fagforbund for lærere
Utdanningsforbundet
Lærernes yrkesforbund
Regjeringen.no: Forskrift om rammeplan for grunnskolelæ
rerutdanningene
En sosionom jobber med å forebygge, løse og redusere problemer for enkeltmennesker og i samfunnet.
Som sosionom jobber du med å forebygge, løse og redusere problemer som enkeltpersoner, familier og grupper i samfunnet opplever. Sosionomen må kunne fungere som bindeledd til de hjelpetilbud som samfunnet tilbyr.
Eksempler på arbeidsoppgaver for sosionom:
Den viktigste arbeidsoppgaven for en sosionom er å hjelpe mennesker med å finneløsninger som kan forbedre livskvaliteten. Alle mennesker og situasjoner er unike, og det er derfor viktig å kunne kartlegge ressurser og behov og bruke tilgjengelige støtteordninger på en best mulig måte overfor den enkelte. Sosionomer har en bred kompetanse i forhold til å hjelpe mennesker ut fra hver enkelts omgivelser og ressurser. Ved å opptre som rådgiver og saksbehandler jobber sosionomer med å finne gode løsninger på politiske, juridiske og sosiale problemer for grupper og enkeltmennesker.
Betegnelsen sosialarbeider brukes om personer med ulik utdanning som jobber innen sosial hjelpevirksomhet i private eller offentlige virksomheter - som oftest er disse utdannet sosionomer eller barnevernspedagoger.
Som sosionom er det viktig at du bryr deg om mennesker, og at du har evnen til å se alle som enkeltindivider. Du bør være empatisk, og ha et genuint ønske om å hjelpe mennesker. I tillegg er det viktig å ha tålmodighet og gode kommunikasjonsegenskaper.
Som sosionom kan du jobbe både i det private og det offentlige, deriblant NAV-kontorene, barnevernstjenesten, psykisk helsevern, fengselsvesenet, rusomsorgen, skolesektoren, krisesenter, familievern, arbeid med og for eldre flyktning- og innvandrerarbeid og i frivillige organisasjoner.
Sosionomutdannelsen er en treårig høgskoleutdanning som inneholder juridiske, psykologiske og samfunnsvitenskapelige emner i tillegg til opplæring i sosialt arbeid i teori og praksis. Studiet bærer i dag navnet sosialt arbeid.
Beskrivelse og oversikt over utdanning
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Se poenggrensene hos Samordna opptak
Etter- og videreutdanning
Etter endt sosionomutdanning har man en rekke muligheter til videreutdanning, deriblant spesialisering innen barne- og ungdomsvern, arbeid med eldre, psykisk helsearbeid, rehabilitering, coaching, konsultasjon og pedagogisk veiledning. Ved enkelte familievernkontorer og psykiatriske klinikker kan man også ta videreutdanninger som kvalifiserer til terapeutisk virksomhet.
De fleste høgskolene som tilbyr sosionomutdannelsen tilbyr også masterstudium. Ut fra mastergrad er det også mulig å ta doktorgrad.
Gjennomsnittlig årslønn for sosionomer, barnevernpedagoger og liknende ansatt i helseforetakene er 403 200 kroner. For sosionomer, barnevernpedagoger og liknende ansatt i kommuner og fylkeskommuner er gjennomsnittlig årslønn 378 000 kroner. Vær oppmerksom på at lønnen varierer etter ansiennitet og arbeidssted. (Kilde: SSB 2010)
Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO)
FO-studentene
Kvalitetssikret av Høgskolen i Oslo (2011)
Her står det litt om lønn og slikt :)
oi, tusen takk for utfyllende informasjon Little Monkey. :)mamiii skrev:
Ser ut som sosionomer har en bedre startlønn enn lærere, gitt.
Begge to yrkene virker utrolig spennende. Jeg må sette meg i tenkeboksen litt :)
oi, tusen takk for utfyllende informasjon Little Monkey. :)mamiii skrev:
Ser ut som sosionomer har en bedre startlønn enn lærere, gitt.
Begge to yrkene virker utrolig spennende. Jeg må sette meg i tenkeboksen litt :)
LittleMonkey skrev:
oi, tusen takk for utfyllende informasjon Little Monkey. :)mamiii skrev:
Ser ut som sosionomer har en bedre startlønn enn lærere, gitt.
Begge to yrkene virker utrolig spennende. Jeg må sette meg i tenkeboksen litt :)
Utdanning.no er et fint sted for info om ulike yrker :)
Har selv stått litt mellom sosionom og barnevernspedagog, og har bestemt meg for sistnevnte :) Disse utdanningene sies å være noe like, men jeg tror at barnevernspedagog er mer "meg" enn sosionom. Veldig positivt med disse utdannelsene er at man har mange muligheter :)