Sosionom/sosiologi

Brennlotto

Gift med forumet
Mailykke 2018
Vårspirene 2021
Er det noen her som har studert sosionom eller sosiologi årsstudium? Hvordan var studiet, hva lærte dere og hvordan er jobben din nå? Hva jobber du med, og hva synes du? Hva er lønnen og er det vanskelig å gå jobb etter endt utdanning? [:)]

ORIGINAL: LilleFrøkenSofie

Er det noen her som har studert sosionom eller sosiologi årsstudium? Hvordan var studiet, hva lærte dere og hvordan er jobben din nå? Hva jobber du med, og hva synes du? Hva er lønnen og er det vanskelig å gå jobb etter endt utdanning? [:)]

Jeg er sosionom, var ferdig utdannet i 2002. Studiet var helt ærlig ganske enkelt, men det er jo forskjell fra studiested til studiested, også kan det jo hende det er litt annerledes nå. Men det er veldig interessant, spesielt hvis man har interesse for mennesker. Jeg har tidligere jobbet på sosialkontor (en liten stund som saksbehandler og flere år som tiltakskoordinator), en stund på barnevern og nå jobber jeg som flyktningkoordinator. Tjener litt over 400 tusen (men skal etter planen forhandle meg grundig opp når stillingen skal evalueres til våren [:-]), og trives veldig godt i jobben. [:D]

Som sosionom kan man jobbe innen ganske mange forskjellige områder, også har man jo en del muligheter dersom man ønsker å ta videre- eller etterutdanning. [:)] 

Bare send pm hvis du vil spørre om mer! [:)]

Er sosionom med master i sosialt arbeid.
Jobber i psykiatrien/på en bolig, har jobbet med ulike ting etter endt utdannelse i 2002.
Visste at jeg hadde jobb bare jeg sto på siste eksamen, og det var drømmejobben min at the time [:)]
Send pm hvis du lurer på noe eller vil vite mer [:)]

Jeg er utdannet sosionom og har en bachelor i sosiologi (årsstudium sosiologi er altså førsteåret her)
Med sosiologien har du mulighet til å slippe unna en del av fagene på sosionomstudiet, men du gjør egentlig ingenting på arbeidsmarkedet med bare årstudium i sosiologi. Men jeg synes det er et veldig interessant fagområde da, og sliter med valget mellom å ta master i sosiologi eller i sosialt arbeid (sosionom)[:)]

Begge studiene er realtivt enkle så lenge man er motivert for de, man må jo jobbe litt om man vil ha gode karakterer da så klart.
Jeg var ferdig til jul og er fortsatt på skolebenken, men driver å søker jobb da.
Om det er lett å få seg jobb eller ikke kommer helt ann på hvor du bor og hvilken jobb du ønsker. Jeg ønsker en typisk 8-16 jobb og da er det vanskeligere enn om jeg hadde vært villig til turnusarbeid.

største forskjellen på studiene er jo at sosiologien tar for seg samfunnet som en helhet osv, mens som sosionom er fokuset på individet, derfor synes jeg det var veldig interessant å kombinere studiene [:D]

ORIGINAL: Mibah

Jeg er utdannet sosionom og har en bachelor i sosiologi (årsstudium sosiologi er altså førsteåret her)
Med sosiologien har du mulighet til å slippe unna en del av fagene på sosionomstudiet, men du gjør egentlig ingenting på arbeidsmarkedet med bare årstudium i sosiologi. Men jeg synes det er et veldig interessant fagområde da, og sliter med valget mellom å ta master i sosiologi eller i sosialt arbeid (sosionom)[:)]

Begge studiene er realtivt enkle så lenge man er motivert for de, man må jo jobbe litt om man vil ha gode karakterer da så klart.
Jeg var ferdig til jul og er fortsatt på skolebenken, men driver å søker jobb da.
Om det er lett å få seg jobb eller ikke kommer helt ann på hvor du bor og hvilken jobb du ønsker. Jeg ønsker en typisk 8-16 jobb og da er det vanskeligere enn om jeg hadde vært villig til turnusarbeid.

Jeg tenker såklart ikke bare å studere årsstudium, men evt begynne med det for å se om det er noe for meg. Så også at det er "greit" å ha for journalistikker, som jeg også har tenkt å søke. Men siden snittet er så høyt vil jeg ha en backup-plan [:)] Hva er forskjellen på sosionom og sosiologi?

ORIGINAL: LilleFrøkenSofie

ORIGINAL: Mibah

Jeg tenker såklart ikke bare å studere årsstudium, men evt begynne med det for å se om det er noe for meg. Så også at det er "greit" å ha for journalistikker, som jeg også har tenkt å søke. Men siden snittet er så høyt vil jeg ha en backup-plan [:)] Hva er forskjellen på sosionom og sosiologi?

altså som en del av noe annet er årsstudium i sosiologi veldig relevant og interessant! er en del sosiologifag i sosionomstudiet (i alle fall der jeg gikk) og hovedforskjellen er altså at sosiologi er læren om samfunnet, hvordan det fungerer osv, mens sosionomer jobber med individer og menneskene i samfunnet. Hadde helt klart søkt om jeg var deg, bortkastet er det ikke uansett hva du velger.
Kjenner flere med sosiologibakgrunn som jobber som saksbehandlere i det offentlige feks. ellers er det sånn type jobb man gjerne får, mens som sosionom jobber man jo mer direkte med mennesker på feks institusjon osv (men også på kontor innenfor det offentlige)

Back
Topp