Sosialhjelp

Sollos

Glad i forumet
Hei, kan en elenemor til to små barn og som er i 100 % jobb få sosial hjelp?
Hun får ikke endene til å møtes og sliter veldig økonomisk.

Hei, kan en elenemor til to små barn og som er i 100 % jobb få sosial hjelp?
Hun får ikke endene til å møtes og sliter veldig økonomisk.
Da skal hun ha noen krav men husker ikke hvilke. Be henne ta kontakt med sosialkontoret ;)

ok takk for svar :)

Prøvde å hjeøpe henne med å finne søknadskjema, men fant ingen på nav sine sider

Det tror jeg, men det kommer jo an på hvorfor hun sliter, da. Sosialhjelp er vel siste utvei? Hvis hun sliter veldig, så kan det jo hende det finnes stønader fra nav hun har rett på, men som hun ikke vet om. Det ville jeg bedt henne om å undersøke. I tillegg ville jeg satt opp en oversikt over alle inntekter og utgifter (ikke glem en eneste en!!!), og tatt med til nav/sosialkontoret, slik at de kan se akkurat hva som er problemet. Da er det lettere å bli tatt alvorlig.

Jeg håper det ordner seg!

Inntekt ved full jobb + støtte fra NAV bør jo være såpass at hun skal kunne klare seg (man må selvfølgelig leve veldig billig). Kan hende hun kan få sånn nød-støtte, men tviler på at hun får noe mer enn en engangsstøtte.

Kommer vel an på utgiftene?
om man sliter pga f.eks stort billån på ny bil, så er det å anbefalle å selge bilen ikke sant. Alt må jo vurderes opp mot hverandre.

Søknadskjemaene ligger ikke ut på nav sine sider, da må hun på nav for og få fylt de ut.

Kommer an på hvorfor hun sliter. Hvis hun eier bil må hun selge den. Ellers kan man få et nødlån eller litt penger som engangsutbetaling hvis det er krise og hun ikke har prioritert pengebruken feil.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Man får kun sosialhjelp til det aller nødvendigste: mat, klær, husleie, strøm etc. Så om en sliter økonomisk pga feks masse gjeld vil en ikke få noe stønad annet en nødhjelp en gang om en er helt blakk. Men sosialtjenesten/nav kan tilby økonomisk rådgivning så det kan absolutt være en god ide å oppsøke nav uansett og be om hjelp..

ok takk for svar :)

Prøvde å hjeøpe henne med å finne søknadskjema, men fant ingen på nav sine sider
I noen kommuner ligger de på kommunens hjemmesider.

Hun skal sitte igjen med en viss sum til livsopphold, har hun mer enn det, så får hun ikke noe. Dette er ulikt fra kommune til kommune, og kommer også ann på hvor gamle barna er, det er litt ulike satser ut fra alder, men fra 2500 pr barn til 3500 da, pluss ca 5500 for henne selv. I alle kommuner holes barnetrygden utenom beregningen, med mindre man ikke søker nødhjelp noen dager før utbetalingen av barnetrygden da, da regnes den inn siden det tross alt kommer inn på konto. Noen steder regner man bidrag som inntekt, andre steder ikke.

Back
Topp