Sosiale medier

Evea

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
Hvordan gjør dere det med sosiale medier?

Har dere annonsert graviditeten på sosiale medier? Og dere som har barn fra før, poster dere bilder og slikt i ulike kanaler?

Jeg jobber med SoMe til daglig og annonserte ikke graviditeten sist, vi legger heller ikke ut noen bilder av ungen på nettet siden jeg ser litt av farene med det, men også det at en skal få styre sin egen digitale identitet.

Har ikke noe umiddelbart behov for å annonsere ting på Facebook, men sist fikk jeg faktisk reaksjoner fra folk over at de ikke visste noe om det. Da tenker jeg at hadde de vært der så hadde de jo visst om det, kan ikke akkurat trekke inn magen i 9mnd :joyful:

Jeg skjønner jo at behovene er forskjellig, og det er nesten så jeg vurderer å faktisk «annonsere» det på Facebook eller noe denne gangen slik at folk ikke tror jeg «trekker meg unna» som jeg fikk kritikk for sist. Forsåvidt ikke noe jeg gjorde, tanken var jo bare at folk ville jo se det og få nyheten etterhvert som jeg traff de :sorry:

Litt usikker på hva vi gjør ang det å annonsere på fb eller ikke.... føler ikke jeg vil ha den «oppmerksomheten», men samtidig så vil jeg ikke at folk skal tro vi skjuler det heller.... vanskelig hehe

Vi kommer nok til å annonsere på Facebook etter oul

Jeg skjønner så godt hva du mener! Jeg syns dette med sosiale medier har vært vanskelig.
Vi valgte å annonsere på Facebook og Instagram ved 12 uker med første. Vi var SÅ glade for å endelig blir gravid. Før mini ble født slettet jeg enormt(!) med følgere på Instagram, og noen "venner" på Facebook. Jeg gjorde også intagrammen min privat. Så når han ble født valgte vi å legge ut bilde av han og si "Hei verden".

Jeg legger i hovedsak ikke ut bilder av mini på Facebook (har vel lagt ut 2,5 bilde av han. Nå er han 17 mnd). Instagram derimot, der er det masse koselige bilder av mini. Jeg håper at lukket profil, med kun folk jeg kjenner som følger, er sikkert nok.

Denne gangen la vi ut et form for familiebilde ved uke 16 og fortalte på Facebook og Instagram at vi nå blir 4. Jeg hadde ikke tenkt å legge ut på Facebook, men vi bor på en liten plass, og vet at mange vet om det, men ikke våger å si noe. Så følte jeg gikk rundt og løy når jeg ikke sa "hei folkens, vi er gravid!". Hehe. Var veldig deilig å "sprette nyheten". Det tror jeg også damene på butikken syns når de endelig visste at nå kunne de gratulere. Hehe.

Uvisst om vi legger ut bilde når han (herregud, skrev "han" uten å tenke. Vet jo ikke kjønn!) er født. Kanskje. Man vil jo skryte :) Det blir nok sikkert bare det bilde da i såfall.

Som du sikkert skjønner er jeg pittelitt frem og tilbake enda. Jeg syns det er koselig når andre legger ut fine skrytebilder av barna sine, så blir jeg litt oppdatert også. Men så er det det med, som du sier, styre sin egen digitale identitet.

Instagram tenker jeg at vi legger ut bilder på. Familie og venner syns iallefall det er stas. :)

Tenker at om du har planer om å annonsere fødsel på fb så er det vel lite i veien for å annonsere graviditeten.

Vi har bevisst holdt alt som har med barna våre å gjøre unna fb/insta/snap. Eneste er jeg som bruker bv men her har jeg heller aldri lagt ut bilde av barnas ansikt, eller identifisert meg selv eller barna på noen måte såvidt jeg vet.

Vi forteller det etterhvert som vi snakker med og møter folk

Jeg annonserer ingenting på favebook. De som trenger å få vite det får vite det. [emoji5]

Har vært litt usikker på om vi skal annonsere graviditeten, eller bare vente til baby blir født å annonsere det da. Men tenker ikke noe storslagent wannabe-instagramkjendisopplegg da med oppstilte bilder hos fotograf elns :oops: Og baby vil i veldig liten grad bli avbildet med ansikt e.l, i allefall på facebook.

Har lyst å legge ut et fint bilde av meg, samboer og hunden vår da, med en klein tekst om at 3 snart blir 4 da :happy:

Vi har ikke annonsert det noe sted og gjorde ikke det sist heller. De vi vil skal vite det og som vi omågås vet det jo, så ser ikke noe poeng i å annonsere det for ‘bekjente’ og til en viss grad ‘ukjente’ folk:)

Når det gjelder å legge ut bilder så legger vi ut en sjelden gang av datteren vår på 2 år på Instagram, men ikke på Facebook. også sender vi snaps til kjente.

Det eneste vi la ut sist i relasjon til graviditet, fødsel og barn var at vi tok bilde av lappen på sykehuset med etternavn og alle pleierne. Den som ligger i «krybba/tralla» til barnet. Utover det ingenting.

Personlig synes jeg det var litt småfrekt å være snurt fordi vi ikke hadde annonsert noen graviditet. :smiley-ashamed004 Men det var faktisk overraskende mange som var snurt fordi vi hadde holdt det «hemmelig» noe som ikke var tilfelle overhode, vi la bare ikke ut noe til hele verden og var veldig åpen til alle vi traff slik at de fikk vite det når vi så de.

Det var óg mange som er imponert over at vi har skjermet barnet fra sosiale medier og synes det er kjempeflott. Og at vi annonserte fødsel på en fin måte uten å legge ut nyfødtbilde. Det er jo kjekt at det er mange som skjønner valget godt i etterkant, så jeg vil nok muligens ikke få samme reaksjonene denne gangen. :)

Det eneste vi la ut sist i relasjon til graviditet, fødsel og barn var at vi tok bilde av lappen på sykehuset med etternavn og alle pleierne. Den som ligger i «krybba/tralla» til barnet. Utover det ingenting.

Personlig synes jeg det var litt småfrekt å være snurt fordi vi ikke hadde annonsert noen graviditet. :smiley-ashamed004 Men det var faktisk overraskende mange som var snurt fordi vi hadde holdt det «hemmelig» noe som ikke var tilfelle overhode, vi la bare ikke ut noe til hele verden og var veldig åpen til alle vi traff slik at de fikk vite det når vi så de.

Det var óg mange som er imponert over at vi har skjermet barnet fra sosiale medier og synes det er kjempeflott. Og at vi annonserte fødsel på en fin måte uten å legge ut nyfødtbilde. Det er jo kjekt at det er mange som skjønner valget godt i etterkant, så jeg vil nok muligens ikke få samme reaksjonene denne gangen. :)
Det var en fin måte å annonsere det på:Heartred Veldig rart å bli snurt for ja! Det er jo opp til hver enkelt og alle har sin måte å ville gjøre det på:)

Har hverken facebook, Instagram, snap eller andre sosiale medier... bortsett fra BV[emoji85]

Jeg kommer ikke til å legge ut noe på Facebook. Tror det ligger et par bilder av sønnen vår der, typisk i bursdagshilsen, også har vel faktisk samboeren min profilbilde sammen med kiddo. Legger ut 2-4 bilder i året (maks) på Instagram, der har jeg bare folk jeg kjenner. Gjør nok det samme med neste barn. Bruker snap litt da, et bilde i måneden i snitt kanskje.

Jeg la ut et bilde på Instagram som tydelig viste at jeg var gravid da jeg var i sjette måned eller noe sånt sist. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det samme nå, kanskje, hvis det mot all formodning blir tatt et helt nydelig bilde av meg :hilarious::hilarious: De jeg kjenner godt får vite om graviditeten uansett, og jungeltelegrafen hjelper jo også til, så jeg føler meg ikke pliktig til å informere verden forøvrig via sosiale medier :p

Når det gjelder bilder av mini la jeg ut et da han ble født, og innimellom hvis jeg får noen spesielt fine ellers. Gjør imidlertid en liten vurdering først. Hadde jeg likt dette bildet selv om det var av meg da jeg var liten? Osv. Legger aldri ut nakenbilder, bilder av ungen med masse møkk i ansiktet, uheldige bilder eller bilder som på noe som helst vis kan sette barnet i et ufordelaktig lys. Det er selvsagt opptil hver enkelt om man ønsker å legge ut bilder av barna eller ikke. Men de vokser jo opp i en annen tid enn oss, og de aller fleste vil jo ha foreldre som på et eller annet tidspunkt har delt bilder av en på internett. Så får man håpe at dagens foreldre begynner å få såpass god dømmekraft på nettet, at man ikke deler alt mulig. Mye har jo skjedd bare de siste ti årene. I 2010 var det jo helt vanlig å legge ut 8 album på Facebook fra partyturen til Agia Napa. Sånn er det ikke lenger. Og det kommer nok nettopp våre barn til å nyte ganske greit av ;)

Vi annonserte graviditeten på fb. Ellers skal vi legge ut bilde av hun når hun har kommet[emoji177]
Jeg har privat instagramkonto og også slettet veldig mange folk på fb.
Er jo så mange som legger ut såååå mye bilder av barna sine.... er så teit. Er liksom ikke alle som bryr seg om alt ungene til andre gjør til en hver tid[emoji23] så jeg skal legge ut minimalt med bilder!

Vi annonserte graviditeten på fb. Ellers skal vi legge ut bilde av hun når hun har kommet[emoji177]
Jeg har privat instagramkonto og også slettet veldig mange folk på fb.
Er jo så mange som legger ut såååå mye bilder av barna sine.... er så teit. Er liksom ikke alle som bryr seg om alt ungene til andre gjør til en hver tid[emoji23] så jeg skal legge ut minimalt med bilder!
Jeg syns det er koselig å se bilder av andre sine barn, men selvsagt forskjell på å dele bilder av spesielle ting og hver eneste dag.

Jeg syns det er koselig å se bilder av andre sine barn, men selvsagt forskjell på å dele bilder av spesielle ting og hver eneste dag.

Noen bilder i blant er selvfølgelig hyggelig! Men du har noen som legger ut bilder av absolutt alt ungene gjør. Og det er det ikke alle som har like stor interesse av[emoji4]

Bare så det er sagt vil jeg ikke annonsere det på facebook fordi jeg føler meg pliktig å informere noen som helst, og hvis noen hadde antydet misnøye med et slikt valg hadde jeg ikke vært redd for å si at dét har de ikke noe med å gjøre. De nærmeste har fått vite det personlig, og en eventuell annonering er bare fordi vi vil skryte og dele med verden at vi føler oss som verdens stolteste kommende foreldre! :happy:

Back
Topp