Sosiale medier og graviditeten?

LilleBee

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Jeg er generelt lite aktiv på sosiale medier og kommer derfor ikke til å dele noe ang. graviditeten. Jeg ser at andre på vennelisten min omtrent begynner å dele ting før graviditetstesten har tørket... :P

Hva med deg?

Kommer du til å dele og være åpen på sosiale medier eller er du mer privat av deg?

Det er jo også et problem at ANDRE deler på Facebook osv før man engang har rukket å ringe rundt og fortelle selv at man er gravid - og etterhvert har født... :(

Tror ikke jeg kommer til å publisere så mye på nettet. Kommer heller ikke til å publisere så mye bilder av lille, kanskje noen på min lukket instaprofil. Føler veldig på det at lille ikke får bestemme selv om bildet skal deles med verden eller ikke om jeg bare deler i vei.

Det er så leit når folk gjør det! Dessverre er jeg redd for at mamma kan finne på å røpe oss på fb før vi ønsker det selv. Det er en av grunnene til hun ikke får vite noe før uke 12. Og når hun får vite det, kommer jeg til å gi tydelig beskjed om at dette skal IKKE ut på fb! Ingen kommentarer, ingen statuser, ingen melde seg inn i grupper for bestemødre osv.. jeg vet hun bare mener godt, men av tidligere erfaringer vet jeg at den samtalen er viktig å ta.
Man kan lukke veggen sin i en periode da for å unngå at noen skriver det før man selv vil dele det.

Veggen min er alt lukket, men jeg vet at den eldre garden i familien er veldig ivrige på FB og ikke tenker etter to ganger hva de legger ut og ikke. :P

Jeg blir å dele det selv når vi er kommet forbi uke 12, fordi jeg nettopp skal slippe at mamma eller noen andre deler det før jeg rekker.
Samtidig vil jeg være den som deler [emoji4]

Kommer nok ikke til å lage en stor greie på facebook, pleier vanligvis ikke å dele så veldig mye der så det er mest naturlig for meg å dele det med de jeg kjenner best ved å sende de en melding (mange som vet at vi har prøvd en stund) eller si det face to face :)

Familien har fått streng beskjed om å holde det borte fra facebook. Litt av den grunn får besteforeldrene mine vite det etter uke 12 pga de er litt mer uvørne på facebook og de kunne komme til å slumse til å publisere noe greier :yuck: hovedgrunnen til at jeg venter med å si det til de er at da har jeg vært på første kontroll og vet om det står bra til med lille bolle, ikke primært facebook da hehe :)

Her blir det ikke noe annonsering iallfall. Kanskje hvis pappaen insisterer. Men da blir det isåfall en enkel post, og ikke noe mer om det

Blir nok å gjøre det på instagram etterhvert.En uke til den magiske grensa så, men mer for at følgerne mine skal se at man fint kan trene som gravid og gi litt inspo..Facebook blir nok ikke før UL..

Jeg kommer ikke til å skrive noe på facebook. Jeg vil heller ikke ha bilder av barnet på Instagram, Facebook o.l. Det er noen fryktelig deleglade slektninger jeg ikke gleder meg til å formidle dette ønsket til, men jeg håper de respekterer det selv om de synes jeg er hysterisk. Samtidig er det jo en kritikk av deres valg om å dele alt, så jeg tror jeg kommer til å få noen kommentarer hvor jeg fremstilles som raringen:joyful:

Det er nettopp det.. det er ikke alle som skjønner at jeg ikke vil dele noe...og mener at de har rett til å dele det de vil dele :(

Det er nettopp det.. det er ikke alle som skjønner at jeg ikke vil dele noe...og mener at de har rett til å dele det de vil dele :(
Her burde du kanskje ta en prat med de det gjelder om noe som heter respekt for andres privatliv?
Det tar jo bare bort hele moroa me å fortelle det til verden når man ikke kan få gjøre det i sitt tempo og på sin måte.
helt greit at noen vil dele alt fra de står opp til de legger seg, men de har da ingen rettigheter til å blottlegge ditt privatliv.

Jeg tror kanskje jeg kan tenke meg å dele graviditeten på facebook/instagram etter oul :) ønsker ikke å dele bilder av babyen etter fødsel, men kanskje på en slik måte at den ikke kan "gjenkjennes", altså hender/føtter/fra en vinkel slik at ansiktet ikke vises osv :)

Jeg kommer nok til å dele, men ikke før i høst en gang. Sist var jeg vel i uke 24 da jeg la ut på Facebook at vi ventet nr. to.

Kommer til å annonsere graviditeten etter uke 20 :) Venner over hele landet, så vanskelig å treffe alle face 2 face å fortelle :)

Har egentlig ingen planer om å dele selv. Moren min vet om graviditeten og gleder seg veldig - er første barnebarnet, så det er godt mulig at hun deler det på sosiale medier en gang etter uke 12. Det syns jeg bare er koselig :) Har ikke noe imot at folk får vite om graviditeten, selv om jeg ikke er så aktiv på facebook/insta selv :)

Uff. Det er leit at folk ikke respekterer andres liv på nettet altså.

Om du forklarer at det er ditt liv og man har faktisk ingen rett til å legge ut ting om andres liv uten godkjenning først, trur du de hører på det da?

På jobben min har vi Instagramprofil. Jeg er så nøye med alle mine ansatte om at bilder og videoer skal godkjennes av alle involverte FØR de blir tatt og publisert. Man kan risikere å bli anmeldt om man legger ut feks bilde av noen som ikke har gitt tillatelse for det i forkant. Det gjelder også bilder de har tatt av seg selv med andre i bakgrunnen. De syns jeg er strenge, men det får bare være. Tror alle har kjent på om man føler at man blir med på et bilde eller film som noen tar av andre, at det er ubehagelig å føle at man blir en linselus [emoji28]

Sniker fra desember.

Jeg er ikke veldig aktiv i sosiale medier og kommer nok ikke til å legge ut veldig mye men vi offentliggjorde graviditeten på Facebook etter TUL i uke 14 og synes det var hyggelig :) Vi kommer til å være forsiktig med å legge ut bilder av den lille og evt. kun legge ut så det er tilgjengelig for venner.

Jeg er veldig nøye på at ingenting avsløres/deles på nett nå før lillegutt får vite det. Vi kommer til å fortelle ham og alle gjestene som kommer i hans bursdag det under selskapet. Etter det kommer ikke jeg til å gjøre noen stor annonsering på fb el. Men om noen kommer med en kommentar el så gjør det meg ingenting. Da er det jo ingen hemmelighet lenger... =)

Back
Topp