"Sosial forventing" om å spise kake o.l. i sosiale sammenkomster

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Er det flere enn meg som kjenner på dette i disse slanketider?
Jeg har vært beinhard fra dag 1 i forhold til godteri, og har ikke rørt det (har tatt litt salt snacks i helgene, men ikke en neve tilsammen engang siden slankekrigen startet). MEN på bursdager så mener jeg at jeg bør kunne ta det, men da særlig fordi jeg ikke ønsker at sønnen vår skal merke at jeg slanker meg.
MEN greia her er at jeg faktisk ikke har lyst på :p De to siste bursdagene har jeg tatt 1 stykke kake, kun fordi jeg merker at det er forventet av meg... "skal ikke også du ha??"... Og ingen av kakestykkene har smakt godt....

Så da stiller jeg meg spørsmål til HVORFOR jeg på død og liv skal ta det kakestykket jeg ikke ønsker hvis det ikke engang er godt?!

Flere som kjenner på dilemmaet?
 
Her respekterer folk et nei, og de vet at jeg ikke spiser søtsaker frasø søndag til torsdag. Superflott det ☺
Men det stopper dem ikke fra å tilby meg noe. Ofte. Vet ikke hvorfor, siden de vet at jeg må si nei. Det trigger søtsuget, kjipt er det.
 
Her respekterer folk et nei, og de vet at jeg ikke spiser søtsaker frasø søndag til torsdag. Superflott det ☺
Men det stopper dem ikke fra å tilby meg noe. Ofte. Vet ikke hvorfor, siden de vet at jeg må si nei. Det trigger søtsuget, kjipt er det.

Ja det er ikke at det ikke respekteres heller altså. Er mer at jeg ikke ønsker at gutten det skal være synlig for barna samt at jeg føler det er en forventning der ;)
 
Tror noen merker den forventningen mer enn andre.

Jeg og min mann merker den lite. Av helt ulike årsaker
Jeg fordi jeg spiser kake. Og liker kaken. Og derfor ingen merkbar forventning for jeg oppfyller den.

Mannen min tar seg en kopp kaffi. Holder babyen mens jeg spiser. Tar seg en kaffi etterpå. Da drikker mange bare kaffi, etter kakene. Pre-baby drev han gjerne og hjalp/passet de eldre barna.

Han tar seg tidvis noe. Men er ikke så glad i kake. (handler ikke om å slanke seg, han kan godt spise sjokolade. Han er bare ikke glad i kake)

Men for mange er det en forventing som merkes. Uten tvil.
 
Tror noen merker den forventningen mer enn andre.

Jeg og min mann merker den lite. Av helt ulike årsaker
Jeg fordi jeg spiser kake. Og liker kaken. Og derfor ingen merkbar forventning for jeg oppfyller den.

Mannen min tar seg en kopp kaffi. Holder babyen mens jeg spiser. Tar seg en kaffi etterpå. Da drikker mange bare kaffi, etter kakene. Pre-baby drev han gjerne og hjalp/passet de eldre barna.

Han tar seg tidvis noe. Men er ikke så glad i kake. (handler ikke om å slanke seg, han kan godt spise sjokolade. Han er bare ikke glad i kake)

Men for mange er det en forventing som merkes. Uten tvil.

Til vanlig så liker jeg også kake.. Men er ikke kakemons så klarer fint å styre unna ;) men nå når jeg går ned så spiser jeg ingers rugbrød og dette fjerner søtsuget, så da synes jeg ikke kakene er så gode heller ;) hadde det vært snakk om sjokolade hadde ting stilt seg annerledes.. det holder jeg meg unna fordi jeg er redd for å få lyst på det hvis jeg spiser litt.. For der er ikke viljestyrken like god :p
 
Jeg er oppdratt sånn at jeg har lært det er uhøflig å ikke smake. Tar et syltynt stykke, det blir ikke voldsomt kalorimessig. Selv om jeg ikke liker er jeg da høflig mot vertskapet som har stått og laget kaken. Samme med middag, grønnsaker ol.
 
Jeg er oppdratt sånn at jeg har lært det er uhøflig å ikke smake. Tar et syltynt stykke, det blir ikke voldsomt kalorimessig. Selv om jeg ikke liker er jeg da høflig mot vertskapet som har stått og laget kaken. Samme med middag, grønnsaker ol.

Men hvis man ikke synes det er godt med kake en gang, så er det jo egentlig unødvendig? Føler det blir noe helt annet med middag...da spiser jeg det jeg får servert.. men kake spiser man jo for å kose seg?!
 
Men hvis man ikke synes det er godt med kake en gang, så er det jo egentlig unødvendig? Føler det blir noe helt annet med middag...da spiser jeg det jeg får servert.. men kake spiser man jo for å kose seg?!

Og kake gir lite positivt til kroppen. Så hvorfor enkelte på død og liv skal presse på andre kake er et mysterium.
 
Men hvis man ikke synes det er godt med kake en gang, så er det jo egentlig unødvendig? Føler det blir noe helt annet med middag...da spiser jeg det jeg får servert.. men kake spiser man jo for å kose seg?!
Joda jeg skjønner poenget. Og jeg er forsåvidt enig i at det ikke burde være sånn. Men jeg klarer ikke si nei selv om jeg ikke liker. Tar et veldig tynt stykke da.
 
Back
Topp