Sorte prikker i hodebunnen

Julifrøet

Elsker forumet
Jeg må ærlig innrømme at nå friker jeg litt ut.

Ki har noen bitte små sorte prikker i hodebunnen. Det ser nesten ut som sandkorn, så jeg tenkte at det kunne være fra sandkassa. Men jeg har vasket håret hennes flere ganger og de vil ikke bort.

Er dette lus? Hvordan ser man om det er lus, og kan man se at lus beveger seg isåfall?

Noen som kjenner seg igjen som kan roe ned en mamma, med noen tips?
 
Hm har du gnukket og vasket godt?

Håper ikke det er lus!
 
trodde lus var hvit jeg?? (aner ikke da...)
 
Hodelus. Gir kraftig kløe, men det kan ta flere måneder før det begynner å klø. Hvis man ser nøye etter, kan man få øye på små egg som sitter limt fast på hårstråene, ofte nær hodebunnen i nakken på issen eller bak ørene. Eggene er ovale og grå, brune eller lyse. Lusa kan det være vanskeligere å få øye på, men har karakteristiske raske bevegelser. Hvis du kammer vått hår, kan du kamme ut lus og på den måten fastslå om det er er lus i håret. Hodelus smitter ved direkte kontakt mellom mennesker (sjeldnere via luer og skjerf), og opptrer i epidemier blant skolebarn og i barnehager.

fra lommelegen.no
 
Disse sorte prikkene ser ut som sandkorn, og de beveger seg ikke. Jeg har sittet og fulgt med i 10 minutter og med mindre de er superlus som løper med lynets hastighet frem og tilbake så tror jeg ikke det er lus. Hun har jo ikke så mye hår så derfor er det litt rart om det er lus.

Men disse er kliss sorte. Ikke hvite, lyse eller brune.. nesten litt sånn hudorm kind of
 
Back
Topp