Sorg og glede

Bollebaker

Glad i forumet
Jeg kjenner meg igjen i en tidligere tråd om dilemmaet når man selv opplever glede mens andre nær en opplever urettferdig smerte. Kjenner jeg er litt usikker på tida som ligger framfor meg nå, og hadde vært godt å få lufte det litt her.

Den eldste niesa mi, på mannen min sin side, kan nemlig dø når som helst. Nesten garantert før jul... Hun ble diagnostisert med en hjernesvulst for et par år siden, men ble operert og behandla med stråling og cellegift. Etter masse arbeid med å lære seg å gå igjen og annen rehabilitering, fikk søstera til mannen min den grusomme beskjeden om at kreften er tilbake. Og at det ikke er noe å gjøre. 

Midt oppi dette bestemer vi oss altså får å lage en unge. Jeg vet jeg ikke må tenke slik, men det virker veldig urettferdig at vi skal få en unge når de mister en unge. Broren til mannen min fikk nettopp en unge, men den var jo produsert før jenta fikk tilbakefall.

Jeg lurer på når vi bør fortelle nyheten vår? Nå mens jenta lever, så hun også får vite det? Eller vil det bare bli kjipt? Samtidig vil ikke akkurat foreldrene ha det bedre etter at hun er død, og den akutte sorgen kommer nok til å vare i mange måneder. Vi har tenkt på å gi ungen vår et mellomnavn som minner om niesa vår sitt navn, som en måte å gjøre ære på henne på, ta henne med videre. Men vil foreldrene hennes bare synes det er vondt?

Er også redd for at min egen sorg skal påvirke forsteret negativt. Kjenner ikke på så mye nå, men det er jo så uvirkelig. Når hun dør, vil vi nok bli slått av sorgen. For ei tid å bringe en familie inn i verden på..,

"Heldigvis" bor vi på en annen kant av landet, og har vårt eget liv... Men selvfølgelig blir jo vi også påvirka av det som skjer med resten av familien.

Blei et langt innlegg dette, men er ikke så lett å skrive kort om slikt. Har noen noen tanker om hva de ville gjort? Når/hvordan de ville fortalt? Jeg er 5+6 uker på vei nå, og vil være over de 12 ukene til jul. Da skal familien evt komme nedover og feire den første jula uten jenta si... Er det tida for å fortelle nyheten...?emoticon

Forstår godt at du tenker på dette, og det hadde jeg nok også gjort før.. men jeg tror faktisk det er viktig at verden går videre...

Huff, men det må være helt forferdelig for de som kommer til å miste sitt barn, det er vel alle foreldres største mareritt..

Jeg har egentlig ingen gode råd, du må gjøre hva som er best for dere og hva du tror er best for de i den vanskelige situasjonen.. mere kan ingen forvente av dere... 
Jeg kan ikke umiddelbart forstå at de skal reagere noe på det, men gjør de det så er jeg sikker på at de kommer på bedre tanker igjen etterhvert...

Sender deg en stor klem, både i forhold til ditt dilemma, men også med tanke på din lille niese, livet er så urettferdig noen ganger..

Takk :) Jeg tror nok ikke de synes det er galt av oss på noen måte, men vet jo ikke hvordan det vil føles etterhvert. Er enig i at livet må gå videre, det blir jo ikke bedre om andre også skal lide. Vi synes jo også det er uvirkelig og trist.

Det var i alle fall godt å lufte saken litt her. Så får vi se hvordan vi forteller nyheten. Er jo uansett ei stund til, tenker jeg.

Huff, så forferdelig. Sjønner det er litt vanskelig å strutte av glede over graviditeten, samtidig som en er full av bekymring og sorg.
Slikt er bare så forferdelig hjerteskjærende tragisk. Men likevell skjer det noen ganger.

Tror ikke det er noen fasit på når en kan si det. Tror dere bare må fortelle det når dere føler for det. Og da være forberedt på at de ikke klarer å vise den gleden de egnentlig ville ha gjort hvis situasjonen var annerledes.

Det er ingenting noen kan gjøre for å gjøre denne situasjonen og sorgen bedre. Men være tilstede og vise omtanke varmer. Være sammen med og sørge sammen. 

Men min erfaring er at et barn/ flere barn gjør ting bittelitt lettere med en at en ser at en har andre ting å leve for.

At selv om livet føles veldig meningstløs, så er det et barn som trenger oppmerksomhet. Et barn som ikke bryr seg om sorg. Barnet kan gråte og hyle for at den ikke får viljen sin av bagateller,  eller flire og tulle med alt mulig, selv om resten gråter av sorg. 

En må på en måte ta seg litt sammen, når en helst har lyst til å legge seg ned å gi opp og gråte og gråte... 

Ble litt rotete skrevet, men jeg hadde ihvertfall god trøst i min sønn når jeg var nedtynget av sorg, fortvilelse og oppgitthet.

Min sønn ga fullstendig f, og brydde seg lite om at vi var knuste av sorg.... Han krevde sitt uansett...
 Vi måtte le av han ofte....Komikeren vår.  
Og leke med han, bli med han ut, og fungere som normalt.

Tenker på dere og på den tiden dere har forann dere, kos med spiren i magen innimellom, og trøst hverandre. 

Klem til dere<3

Jeg har det omtrent som deg... Vi fikk beskjed for noen uker siden at min onkel har fått uhelbredelig kreft, og det går fort :-( Vi regner ikke med at han er her til jul... Min familie er veldig liten og tett sammensveiset så dette påvirker oss alle. Jeg er også redd for hvordan min sorg vil påvirke fosteret. Min tante og onkel er i tillegg barnløse og det har alltid vært et sårt punkt. Det føles helt grusomt for meg at vi har noe å glede oss til, at vi bringer et nytt liv til verden, samtidig som hun må se det kjæreste hun har visne bort på den måten. Livet er så forferdelig urettferdig noen ganger! :-( Men for å svare på spørsmålet ditt; jeg fortalte det til min tante med en gang. Litt fordi jeg alltid deler ting med henne, men mest fordi jeg tenkte det ville bli verre jo sykere onkelen min ble. Jeg er glad for det nå som vi vet hvilken vei det går med han. Det ville vært mer grusomt for henne å få nyheten etter at han er borte. Men dette synes jeg du skal føle på selv. Tror ikke det er noe fasitsvar på sånne ting... Masse lykke til, og jeg føler med både deg og familien din. Forferdelig tid å måtte gjennom...:-(

Masse lykke til til deg også, Snowy ! Og jeg syntes det var mye bra i det du skreiv, blingbling. Er jo sant at det er noe befriende med små barns egosentriske tilstand, hehe.. Så i alle fall at både svigerinna og svogeren min koste seg veldig med 2-åringen til det andre svigerparet mitt, selv rett etter at de hadde fått den dårlige nyheten. 

Takk for tilbakemeldinger :)

Back
Topp