Soppplukking

M3rl0t

Elsker forumet
Noen her som er ivrige på det?

Lurer på om jeg kanskje skal begynne med det. Har jo kjøpt oss småbruk med masse skog, så her er det jo bare å slå seg løs!

Vi er mye på sopptur, og jeg kan absolutt anbefale det. Men gå for all del på et soppkurs først. Giftig sopp kan være livsfarlig selv i bittesmå mengder, og mange spiselige arter kan forveksles med giftige arter.

Kantarellen lett gjenkjennelig og kan kun forveksles med falsk kantarell, som er ganske harmløs, så holder du deg til kantarell, skal du være ganske trygg. Men det blir langt mer interessant om man kan noen flere arter:)

Uansett er det en veldig alright måte å være ute i skogen på:)

Sier til meg selv at hver høst skal jeg plukke sopp, men sjelden jeg får gjort det. Kjenner igjen piggsopp, kantarell og steinsopp og det er så godt! Du burde prøve ja, bare ha med deg en god soppbok eller en med peil :P

.

Jeg vet det bor en ikke så langt unna her som er slik "kontrollør" så da er det jo egentlig bare å ta med seg en bok ++ og tusle ut i skogen, for så å få han til å sjekke det etterpå..

har lyst til å plukke sopp,men tør ikke for redd for å plukke noe som er giftig

M3rl0t skrev:
Jeg vet det bor en ikke så langt unna her som er slik "kontrollør" så da er det jo egentlig bare å ta med seg en bok ++ og tusle ut i skogen, for så å få han til å sjekke det etterpå..

Bare vær litt forsiktig så du ikke plukker med deg noe du absolutt ikke vet hva er, og er det noen du er litt usikker på, så oppbevar disse for seg selv til du får de sjekket. Det er faktisk overraskende små mengder feil sopp som skal til for å forårsake alvorlig sykdom.

Men steinsopp, kantarell og piggsopp f.eks, er fine begynnersopper. Steinsopp kan lett forveksles med gallerørsopp, men det er ikke livstruende farlig. Det smaker bare jæ....:P

Traktkantarellen er også morsom, og den kan du finne mange av på samme sted. Men jeg anbefaler deg å sette deg litt godt inn i denne før du plukker, da denne lett forveksles med andre, ikke ufarlige sopper.

Ellers: ut og kos deg! Det er kjempemoro:)

M3rl0t skrev:

Bare vær litt forsiktig så du ikke plukker med deg noe du absolutt ikke vet hva er, og er det noen du er litt usikker på, så oppbevar disse for seg selv til du får de sjekket. Det er faktisk overraskende små mengder feil sopp som skal til for å forårsake alvorlig sykdom.

Men steinsopp, kantarell og piggsopp f.eks, er fine begynnersopper. Steinsopp kan lett forveksles med gallerørsopp, men det er ikke livstruende farlig. Det smaker bare jæ....:P

Traktkantarellen er også morsom, og den kan du finne mange av på samme sted. Men jeg anbefaler deg å sette deg litt godt inn i denne før du plukker, da denne lett forveksles med andre, ikke ufarlige sopper.

Ellers: ut og kos deg! Det er kjempemoro:)

Back
Topp