Sopp

Studenten

Studenten
Var til legen med mini på fredag for å sjekke sopp i munnen. Jeg syns hun har lenge hatt belegg på tunga. Han var enig i at det så ut som sopp, men ville ikke behandle fordi det så lite ut. Høres det greit ut? Går soppen bort? Jeg kjenner ikke så mye..har kjent stikkinger tidligere. Delammer. Mini er 5 mnd

Nei, om det er påvist sopp må det behandles med Mycostatin uten sukker.

Du kan rense tungen med farris naturell, eller annen smakløs boblevann. Det er kullsyren som er viktig ;) Jeg fikk beskjed av helsesøster i forrige uke å begynne med det, pga belegg på tunga. Så jeg tar en q-tips å dypper i Farris og "skraper" vekk belegget på tunga. Om det ikke er borte på en uke blir det mycostatin istedet.

Du kan rense tungen med farris naturell, eller annen smakløs boblevann. Det er kullsyren som er viktig ;) Jeg fikk beskjed av helsesøster i forrige uke å begynne med det, pga belegg på tunga. Så jeg tar en q-tips å dypper i Farris og "skraper" vekk belegget på tunga. Om det ikke er borte på en uke blir det mycostatin istedet.

http://www.ammebloggen.no/blog/ammehjelpen/ nei, farris er ikke effektiv behandling. De gangene det ikke forsvinner av seg selv må det mycostatin til.

http://www.oslo-universitetssykehus...nsskriv om behandling av Candidainfeksjon.pdf fra norsk kompetansesenter for amming

Nei, vet :/ Er dessverre mange som gir det rådet, men ifølge de som kan amming så har det ihvertfall ikke noe for seg :/
Burde ringe helsestasjonen i morgen jeg da, for å be om mycostatin :| Tenk om de ikke vil gi det før uken har gått.

Burde ringe helsestasjonen i morgen jeg da, for å be om mycostatin :| Tenk om de ikke vil gi det før uken har gått.
Frøkna mi hadde det og det gikk over av seg selv. Snakket med flere leger som sa det var helt unødvendig å behandle, spesielt om du ikke er rammet. Hun hadde det i flere uker, men ingen av oss var plaget. Jeg ville stolt på de faglærte som har gitt deg det rådet..;)

Må bare legge til at jeg syns det er skremmende å se hvor mange bastante meninger det er her på forumet uten å kunne sette en diagnose... jeg kan bare snakke ut fra min erfaring og to venninner med samme erfaring. Ville bare fortelle deg at det finnes flere opplevelser av samme sak. :)

Som regel ser man belegg best på innsiden av leppene og kinnene. Litt belegg på tungen kan barna ha uten at det er sopp. Det skal alltid påvises sopp før man gir behandling. Noen leger behandler ikke dersom det ikke er plagsomt, det kan gå over av seg selv i noen tilfeller, gjerne ved farris el istedenfor.

Tull og tøys! Det har masse for seg og som oftes går det over av seg selv.
Vil jo ikke akkurat påstå at ammehjelpen farer med løgn. Om det har gått over av seg selv, så kanskje det bare var melkebelegg? Det ses jo også som hvitt belegg på tungen. Problemet med soppsporer er jo at de lett smitter fra munnen til huden og omvendt. Får man påvist med sikkerhet at det er sopp er det nok lurt å behandle.

Vil jo ikke akkurat påstå at ammehjelpen farer med løgn. Om det har gått over av seg selv, så kanskje det bare var melkebelegg? Det ses jo også som hvitt belegg på tungen. Problemet med soppsporer er jo at de lett smitter fra munnen til huden og omvendt. Får man påvist med sikkerhet at det er sopp er det nok lurt å behandle.
Men hvordan får man påvist det sikkert?

Oppdatering: hun har enda belegg, jeg har prøvd å vaske det med våt kompress. Tenker vi tar en tur til legen igjen og sjekker. Jeg har ingen symptomer.

Back
Topp