Sopp/trøske?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har hatt sopp når jeg ammet for nesten tre år siden og jeg husker det var smertefullt, men jeg husker ikke type smerte..
Nå har jeg en mistanke om at jeg har igjen fått dette.. Og det fordi jeg har stikkende smerte i puppene, de er verst når det er en stund siden jeg har ammet. Når jeg legger til barnet gjør det grusomt vondt, har tenkt det er utdrivningsmerter. Nå er jeg litt usikker.. Babyen har ikke noe spesielt hvitt belegg på tungen..
Kan du beskrive smertene ved sopp?

Hvis du har sopp så har baby sopp og hvis baby har sopp ser du det med en gang sa legen min. Her var det ingen sopp. Litt tette melkeganger og brystspreng, hovne melkekjertler, utdrivningsrefleks og såre brystvorter. Men smertene lignet sopp ut i fra hva jeg kunne lese på ammehjelpen ol.

Jeg hadde ikke sopp selv, men har fått smertene beskrevet som om man har ståltråd stukket inn i brystet, det svir liksom innover i brystvevet. Ikke så godt forklart, men...Vil uansett tro at du hadde sett det hvite belegget, men kan jo høres litt ut som trøske ut i fra det du beskriver, spesielt med tanke på at det er vondt en stund etterpå. Skader jo ikke med en tur til legen, slik at du eventuelt kan få behandling.

Gratulerer med den lille, forresten :)

Hvis du har sopp så har baby sopp og hvis baby har sopp ser du det med en gang sa legen min. Her var det ingen sopp. Litt tette melkeganger og brystspreng, hovne melkekjertler, utdrivningsrefleks og såre brystvorter. Men smertene lignet sopp ut i fra hva jeg kunne lese på ammehjelpen ol.

Det er jeg fullt klar over, derfor jeg la til i hi at jeg ser ikke noe belegg hos babyen.. Men vet at det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er sopp av den grunn.
Jeg hadde feber, kuler, smerter og et veldig varmt bryst i helgen. Og ammet da veldig mye i et døgn, kulene og feberen forsvant så regner med at jeg klarte å redde meg fra en betennelse. Men kanskje det sitter fortsatt i?

Det er jeg fullt klar over, derfor jeg la til i hi at jeg ser ikke noe belegg hos babyen.. Men vet at det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er sopp av den grunn.
Jeg hadde feber, kuler, smerter og et veldig varmt bryst i helgen. Og ammet da veldig mye i et døgn, kulene og feberen forsvant så regner med at jeg klarte å redde meg fra en betennelse. Men kanskje det sitter fortsatt i?
Som sagt, det var legen som sa at hvis det ikke er belegg så er det ikke sopp. Men dra å ta prøve hos legen om du er usikker.

Her har det vært smerter en stund erter betennelse og tette melkeganger.

Jeg hadde ikke sopp selv, men har fått smertene beskrevet som om man har ståltråd stukket inn i brystet, det svir liksom innover i brystvevet. Ikke så godt forklart, men...Vil uansett tro at du hadde sett det hvite belegget, men kan jo høres litt ut som trøske ut i fra det du beskriver, spesielt med tanke på at det er vondt en stund etterpå. Skader jo ikke med en tur til legen, slik at du eventuelt kan få behandling.

Gratulerer med den lille, forresten :)

Når hun tar tak så kjennes det langt inn og smertene etterpå så er det som om noen stikker meg..
Jeg gikk med det en stund sist gang før jeg skjønte at noe var "galt" og jeg husker jeg satt å gråt av smerte, så vondt er det ikke enda.. Jeg får bestille meg en time over helgen om det ikke har blitt bedre.
Håper ikke det er sopp for det er utrolig stress :o

Tusen takk!:)

Når hun tar tak så kjennes det langt inn og smertene etterpå så er det som om noen stikker meg..
Jeg gikk med det en stund sist gang før jeg skjønte at noe var "galt" og jeg husker jeg satt å gråt av smerte, så vondt er det ikke enda.. Jeg får bestille meg en time over helgen om det ikke har blitt bedre.
Håper ikke det er sopp for det er utrolig stress :eek:

Tusen takk!:)

Au, hørtes ikke godt ut :eek: God bedring, håper det ikke er sopp da, og at smertene forsvinner etter hvert. Det er jo så utrolig vondt når det er sårt.

Som sagt, det var legen som sa at hvis det ikke er belegg så er det ikke sopp. Men dra å ta prøve hos legen om du er usikker.

Her har det vært smerter en stund erter betennelse og tette melkeganger.

Håpe det bare sitter i her også da :)
For det er veldig vondt spesielt etter det har gått en stund mellom ammingene, og da er jo puppene ganske fulle av melk..
Er det like vondt over helgen så får jeg bestille meg en time :)

Kan det være reynauds fenomen?

Hvordan er brystvortene dine under og etter amming? Blir de hvite?

Dette kan også være smertefullt.
Jeg har et snev av det, men har klart å amme likevel.
Var verst på den puppen som ungene ikke var så glad i heldigvis :-P

Kan det være reynauds fenomen?

Hvordan er brystvortene dine under og etter amming? Blir de hvite?

Dette kan også være smertefullt.
Jeg har et snev av det, men har klart å amme likevel.
Var verst på den puppen som ungene ikke var så glad i heldigvis :-P

Ja, det blir de. Så blir de fort veldig røde igjen. Slik har de vært med de andre også, men har jo hatt veldig mye ammeproblemer med de to andre.. Hmm.Dette må undersøkes, kanskje det er dette som er problemet?

Ja, det blir de. Så blir de fort veldig røde igjen. Slik har de vært med de andre også, men har jo hatt veldig mye ammeproblemer med de to andre.. Hmm.Dette må undersøkes, kanskje det er dette som er problemet?
Ja da kan det være det.

Det er vanligere enn man tror, så mange sliter med amming pga det.

Google det.

Det er samme fenomen som blir kalt "likfingre" eller "liktå" hvis du har hørt om det.
Jeg har det i perioder på både tær og fingre.
Ble oppdaget på sykehuset da jeg skulle repareres for fødselskaden min faktisk :-P

Ja da kan det være det.

Det er vanligere enn man tror, så mange sliter med amming pga det.

Google det.

Det er samme fenomen som blir kalt "likfingre" eller "liktå" hvis du har hørt om det.
Jeg har det i perioder på både tær og fingre.
Ble oppdaget på sykehuset da jeg skulle repareres for fødselskaden min faktisk :-P

Ja, jeg googlet det. Så også bilde av en brystvorte som ble sånn hvit og den var lik min.. Kanskje dette som er årsaken til alle mine smerter med ammingen.

Ja da er sannsynligheten stor.

Er det like vondt nå som i starten?

Ja, de smertene da hun tar tak er like vonde om ikke vondere. Eneste er at melka nå er stabilisert så sprengen er borte :) Så kom de stikkende smertene etter amming i går kveld og vært ganske vonde i dag..
Gjør vondt når jeg er nær brystvortene, så de er ømme held tiden. Er jo så dumt for ammingen går veldig bra denne gang, har til og med litt rutine :)

Ja, de smertene da hun tar tak er like vonde om ikke vondere. Eneste er at melka nå er stabilisert så sprengen er borte :) Så kom de stikkende smertene etter amming i går kveld og vært ganske vonde i dag..
Gjør vondt når jeg er nær brystvortene, så de er ømme held tiden. Er jo så dumt for ammingen går veldig bra denne gang, har til og med litt rutine :)
Men er det vondt hele tiden eller bare under og etter amming?

Æsj så dumt det er, siden det går så bra denne gangen :-(

Men er det vondt hele tiden eller bare under og etter amming?

Æsj så dumt det er, siden det går så bra denne gangen :-(

Det er verking hele tiden, mens de stikkende smertene kommer om vi ikke har ammet på en liten stund og når hun tar tak er det vondt i 2-3 minutter før smertene er borte.

Back
Topp