Sopp - kontakte lege?

Håpefull94

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei!
Jeg har aldri hatt sopp i underlivet før, som jeg vet om i alle fall - og leser på apoteket sine sider at man skal kontakte lege ved første gang man opplever symptomer, samt om man får symptomer på sopp mens man er gravid.

Noen som har vært hos lege pga dette tidligere, og vet hva h*n gjør?
Har symptomer som vil tilsi sopp, men ikke gjort noe med å kontakte lege enda/behandle det enda, da jeg nylig har fått det.

Du trenger ikke ta kontakt med lege om du er sikker på at det er soppinfeksjon. Men om behandling ikke har effekt etter noen dager bør du kontakte legekontoret og få sendt en prøve til dyrking. Jeg hadde en soppinfeksjon som ikke ble bedre etter to uker med behandling, fastlege sendte henvisning til gynekolog. Men fikk jo ikke time før i slutten av måneden, og nå er heldigvis infeksjonen blitt bedre.

Hvis du har illeluktende utflod ville jeg sendt en melding eller ring fastlegen. Det kan tyde på bakteriell vaginose og du trenger antibiotikabehandling.

Du trenger ikke ta kontakt med lege om du er sikker på at det er soppinfeksjon. Men om behandling ikke har effekt etter noen dager bør du kontakte legekontoret og få sendt en prøve til dyrking. Jeg hadde en soppinfeksjon som ikke ble bedre etter to uker med behandling, fastlege sendte henvisning til gynekolog. Men fikk jo ikke time før i slutten av måneden, og nå er heldigvis infeksjonen blitt bedre.

Hvis du har illeluktende utflod ville jeg sendt en melding eller ring fastlegen. Det kan tyde på bakteriell vaginose og du trenger antibiotikabehandling.
Ok, tusen takk for svar!:) Føler man har nok avtaler som det er så hadde veldig lite lyst å gå til lege for noe sånt som dette i tillegg.
Er 90% sikker på at det er sopp, har ellers aldri hatt kløe eller ømhet nedentil så kan vel ikke være så mye annet..:)

Hei!
Jeg har aldri hatt sopp i underlivet før, som jeg vet om i alle fall - og leser på apoteket sine sider at man skal kontakte lege ved første gang man opplever symptomer, samt om man får symptomer på sopp mens man er gravid.

Har symptomer som vil tilsi sopp, men ikke gjort noe med å kontakte lege enda/behandle det enda, da jeg nylig har fått det.

Sniker
I svangerskap har jeg først forsøkt canesten krem reseptfritt og sett om det har ordnet seg selv først. Du kan spørre om råd på apotek, vagitorier skal kun føres inn med hånda og ikke med aplikatoren som ligger i esken ellers er behandling lik som ikke-gravid.
Lettere å få sopp i svangerskap, er kun da jeg har hatt det.

Ellers:
Ikke vask innsiden av underlivet, kun spyle lett med vann fra dusjen eventuelt. Ikke såpe.
Bruk bomullstruse og skift gjerne flere ganger daglig når du har sopp. Gå mest mulig uten truse
når du har sopp, feks sove uten truse og truseløs i løs joggebukse hjemme.
Unngå stringtruser og bukser som strammer mye nedentil akkurat mens du har sopp.

Sniker
I svangerskap har jeg først forsøkt canesten krem reseptfritt og sett om det har ordnet seg selv først. Du kan spørre om råd på apotek, vagitorier skal kun føres inn med hånda og ikke med aplikatoren som ligger i esken ellers er behandling lik som ikke-gravid.
Lettere å få sopp i svangerskap, er kun da jeg har hatt det.

Ellers:
Ikke vask innsiden av underlivet, kun spyle lett med vann fra dusjen eventuelt. Ikke såpe.
Bruk bomullstruse og skift gjerne flere ganger daglig når du har sopp. Gå mest mulig uten truse
når du har sopp, feks sove uten truse og truseløs i løs joggebukse hjemme.
Unngå stringtruser og bukser som strammer mye nedentil akkurat mens du har sopp.
Tusen takk for svar!:)

Hei!

Hadde soppinfeksjon nettopp, da tar man bare kur fra apoteket (reseptfri) : )

Kan man ha sopp eller lignende som bare går over av seg selv?
Har aldri hatt sopp noen gang, så vidt jeg vet, men har en sjelden gang(ofte etter perioder med mye sex) merket endring i lukten, men ingen kløe eller svie. Har aldri gjort noe med det og det har alltid forsvunnet igjen etter en dag eller to. Mulig bare bakteriefloraen som tøyser litt? Andre med lignende erfaring?

Har aldri hatt sopp noen gang, så vidt jeg vet, men har en sjelden gang(ofte etter perioder med mye sex) merket endring i lukten, men ingen kløe eller svie. Har aldri gjort noe med det og det har alltid forsvunnet igjen etter en dag eller to. Mulig bare bakteriefloraen som tøyser litt? Andre med lignende erfaring?

Ja, sopp kan gå over : ) Men når det blir veldig plagsomt buede det behandles. Sopp lukter ikke, men klør veldig. Bakteriell vaginose derimot, det lukter! Da må man ha antibiotika-kur. Man sjekker dette enkelt hos legen : )

Har opplevd det samme som deg. Vær litt obs hvis du ofte merker lukt fra utflod da det kan være bakteriell vaginose. Det skal behandles i graviditet :rolleyes:

Har opplevd det samme som deg. Vær litt obs hvis du ofte merker lukt fra utflod da det kan være bakteriell vaginose. Det skal behandles i graviditet :rolleyes:

Notert! Om det kommer tilbake skal eg ta det opp med legen om det varer mer enn en/to dager:)

Hei!

Kløe og ubehag i underlivet kan være flere ting enn sopp,og det kan være lurt å sjekke det opp med lege,det ville jeg gjort. I alle fall siden det er første gang :) Canesten er et helt supert,reseptfritt alternativ,men dessverre ikke så snill mot slimhinnene. Så om det ikke er sopp er det kjekt å få riktig kur,og omdet er sopp er det lurt å bli fulgt opp dersom Canesten ikke fungerer.

Dersom du velger å prøve Canesten uten legebesøk ville jeg uansett uten tvil gått for både vagitorie og salve.Kun salve kan lindre problemet en stund,men kommer fort tilbake igjen.Og fullfør kuren,ikke minst! :) Ville også forsøkt å unngå sukker i perioden,da det er super mat for soppen :p

har for øvrig selv hatt sopp flere ganger :p det er noe herk! Håper det løser seg!

Sniker.

Jeg var hos gynekolog og fikk sjekket at det faktisk var sopp. Det jeg ble anbefalt var denne:

46568AAD-7A5D-4619-8956-7B7E20BD3171.png
Man skal ikke bruke appikatoren, men sette den inn med fingeren:p Hun anbefalte også at mannen bruker krem de dagene man selv bruker tablettene, for å være på den sikre siden, siden forskningen var todelt.

Back
Topp