Sopp i underlivet og healing etter fødsel

Jentehumor

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Hei!
Jeg sliter med mye sopp i underlivet..
Har hatt plager mange år før jeg ble gravid, og det overrasket ikke meg da jeg fikk sopp igjen noen uker etter jeg ble gravid.
Smører meg hver dag, men det blir ikke å forsvinne med bare krem.

Det jeg lurer på et hvordan det vil gro med eventuelt rift etter fødsel når man er full av sopp? For meg så skaper sopp sår som ikke gror så lenge det får lov til å bli der nede:(



Sent from my iPho
 
Det finnes tabletter mot sopp. Jeg brukte de etter fødsel for legen trodde jeg og babyen hadde trøske. Disse tablettene tar visst sopp i underlivet også. 2 år siden nå og har ikke hatt sopp i underlivet (som jeg vet om :p ) spør legen om dette! Går fint å amme selv om du bruker tablettene :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei på deg!

Det er en del gravide som er plaget av sopp i underlivet. Det er nemlig slik at pHverdien i alle slimhinner blir mindre sur under svangerskap, og da trives soppen bedre.
Aller først er det viktig å "lufte" deg så ofte du bare kan... ;) Sov uten truser og unngå truseinnlegg og alt for trange truser. Bruk canesten systematisk og som beskrevet på pakken

Hvis dette ikke er nok, ville jeg fått en gynekolog til å se på det siden du forteller at du får sår som ikke vil gro. Du kan be din fastlege om en henvisning til en gynekolog. Der kan du også få resept på tabletter som behandler sopp-infeksjonen mer systematisk hvis gynekologen mener det er på sin plass.

Det er en fordel å være relativ "soppfri" når du skal føde. Vi ser nok at kvinner med kraftig sopp-infeksjon har en tendens til å få litt mer bristninger ifm fødselen.

Lykke til videre da!
Jordmor Ragna.
 
Back
Topp