Sopp i puppene = sopp i underlivet?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Ja i dag var vi hos legen med lillemann og meg. Lillemann har sopp i munn og jeg har sopp i puppene. Herlig!:( Men altså jeg glemte å spørre legen om dette betydde at jeg hadde sopp i underlivet også. For vi har hatt dette siden fødselen og mest sansynlig var det pga jeg har gått på antibiotika i svangerskapet. Men er det sånn? Bør jeg kjøpe noe til underlivet også?

Det er ikke sikkert du har, vist du ikke har plukket deg mye på puppene og så mye nedentil da?? (tuller) 

Lillemann her slet også mye med sopp i munnen, og jeg med sopp på brystvortene. Hadde det aldri nedentil! Så det har absolutt ikke noen sammenheng.

LadyZ skrev:
Det er ikke sikkert du har, vist du ikke har plukket deg mye på puppene og så mye nedentil da?? (tuller) 

Lillemann her slet også mye med sopp i munnen, og jeg med sopp på brystvortene. Hadde det aldri nedentil! Så det har absolutt ikke noen sammenheng.

Haha... Neidu, har ikke plukket så mye der nå. Hihi Men godt å høre det ikke har en sammenheng da. Hvordan får man sånn sopp da? Og hvordan ble du kvitt det til slutt? Høres utrolig vannskelig ut og ikke minst masse jobb!

søteste skrev:

LadyZ skrev:

Haha... Neidu, har ikke plukket så mye der nå. Hihi Men godt å høre det ikke har en sammenheng da. Hvordan får man sånn sopp da? Og hvordan ble du kvitt det til slutt? Høres utrolig vannskelig ut og ikke minst masse jobb!

Du kan få sopp ved at du feks. går med våte ammeinnlegg for lenge. Sopp liker seg i fuktighet og varme. Så tror jeg også at det er noe i MM som gjør at barn ofte får sopp i munnen, og da smitter de oss igjen.

nei en behøver ikke ha det nedentil selv om en har det på brystet,Samme som en kan ha i munnen uten at en har det andre steder

LadyZ skrev:

søteste skrev:

LadyZ skrev:

Du kan få sopp ved at du feks. går med våte ammeinnlegg for lenge. Sopp liker seg i fuktighet og varme. Så tror jeg også at det er noe i MM som gjør at barn ofte får sopp i munnen, og da smitter de oss igjen.

Siden legen nevnte antibiotikaen i svangerskapet som årsak tenkte jeg at da måtte det komme nedenfra jeg, men godt å høre at det ikke er slik, da gidder jeg ikke å behandle meg der iallefall. Da bare smører vi meg og gir lillemann den kuren. Så får vi håpe vi blir kvitt det. Jeg har aldri hatt våte innlegg eller noe slikt, for jeg lekker ikke noe særlig. Bruker heller ikke sånne engangsinlegg, men fikk beskjed om å bruke dette nå. Så da satser vi på at det gir seg:)

Sa han noe om trøske? Lillemann her fikk det og vi måtte smøre noe greier i munnen hans og jeg på puppene mine, men det spredde seg aldri "nedover", hehe;)

Knøttebærer skrev:
Sa han noe om trøske? Lillemann her fikk det og vi måtte smøre noe greier i munnen hans og jeg på puppene mine, men det spredde seg aldri "nedover", hehe;)

Det er vist det samme som sopp :) Vi skal også smøre noe greier i munnen og bruke canesten (om det er sånn det skrives) på meg. Godt å høre, vill ikke ha sopp der også. Holder med ett sted på kroppen:)

Har aldri fått noen antydning til at jeg kunne hatt det nedentil når jeg har hatt sopp på brystene.....

Holder på med behandling på både lillegutt og meg selv as we speak. Men er det så lurt å smøre canesten på puppene dine når du ammer da? Det må jo ikke komme i munnen på babyen da:( jeg fikk beskjed å smøre på samme greier som lillegutt får i munnen jeg da.. Begynte med dette for noen dager siden og den hvite lille tunga er snart ikke noe hvit, så går fort å bli kvitt det;)

søteste skrev:

Knøttebærer skrev:

Det er vist det samme som sopp :) Vi skal også smøre noe greier i munnen og bruke canesten (om det er sånn det skrives) på meg. Godt å høre, vill ikke ha sopp der også. Holder med ett sted på kroppen:)

Det hørtes såpass kjent ut. Derfor jeg lurte. Det var mange som påsto til oss at det skulle være så vanskelig å bli kvitt, men det gikk så fint så:) Tar ikke lang tid heller:)

proudmummy skrev:
Holder på med behandling på både lillegutt og meg selv as we speak. Men er det så lurt å smøre canesten på puppene dine når du ammer da? Det må jo ikke komme i munnen på babyen da:( jeg fikk beskjed å smøre på samme greier som lillegutt får i munnen jeg da.. Begynte med dette for noen dager siden og den hvite lille tunga er snart ikke noe hvit, så går fort å bli kvitt det;)

Jeg fikk beskjed om canesten jeg. Og at det ikke var noe problem å amme med. Nå ble jeg usikker :(

Jeg gikk inn på ammehjelpen jeg, og der står det at man skal bruke canesten og ikke mikskuren. Dette er hentet fra ammehjelpen: Fordi den ammende mor og barn kan smitte hverandre, bør det foreskrives medisiner for begge to om kvinnen har symptomer, selv om det ikke kan observeres tegn på sopp i barnets munn. Smør et tynt lag med Clotrimazole* (Canesten) krem på brystknoppene og det brune området etter hver amming, men maksimum 8 ganger i døgnet. Kremen behøver ikke tørkes av før amming. Behandlingen bør vare minimum 14 dager. Noen kvinner kan trenge behandling over lengre tid. Dette vurderes av den behandlende lege. Bruk et nytt ammeinnlegg (for eksempel papir, lommetørkle, riv opp gammelt rent laken) etter hver amming i tiden du blir behandlet. Ammeinnlegg av ull bør ikke brukes i denne perioden om det ikke kan kokes. Vask bh, sengetøy og håndklær i minst 60o varmt vann i behandlingsperioden. Vask hendene nøye etter toalettbesøk og skifting av bleier. Ved residiverende soppinfeksjon eller manglende effekt av lokalbehandling går en over til systemisk behandling av kvinnen med flukonazol (eks. Diflucan) 200 mg første dag og deretter 100 mg daglig i 14 dager. Av og til kreves lengre tids behandling og enda høyere dosering. Barnet kan trygt fortsette å ammes på denne behandlingen. *Mykostatin krem er gått ut av markedet per nov. 2008. Det anbefales ikke å bruke Mykostatin mikstur på brystet da en del kvinner har rapportert om sviing og yterligere sår og tørr hud. Og det høres bra at det ikke var vannskelig å bli kvitt. Vi skal sette i gang i morgen:)

Back
Topp