Sopp i munnhulen som gravid

Mosse

Lille bekymring ventet i slutten av januar <3
Januarskatter 2015
Noen som har opplevd det?

Jeg har hvit tunge og hvitt belegg i ganen. Rødlig i halsen/svelget.

Kontaktet lege forrige mandag, men min fastlege var på ferie. Jeg fikk komme til en turnuslege, men da hadde jeg ikke belegg i ganen. Kun hvit tunge og hvitt belegg nederst i halsen/svelget og det var vondt å svelget. Konklusjonen ble streptokokkinfeksjon, selv om jeg ikke hadde feber, crp var fin og streptesten var negativ. Hun skrev ut en pencillinkur, som jeg kunne ta ut hvis det ble verre utover uka.
Jeg er generelt skeptisk til å ta pencillinkur uten at det er virkelig nødvendig, så jeg har ikke tatt ut den kuren da jeg mener det er noe annet enn streptokokkinfeksjon.
Jeg kvier meg litt for å ta kontakt med fastlegekontoret igjen iom jeg ikke vet når min fastlege kommer tilbake, men ser jo at jeg bør gjøre det. Det blir nemlig ikke bedre der inne........

Dette kom forresten etter 2 uker med forkjølelse. Har hanglet veldig i sommer. Har ikke spist så sunt kosthold i det siste, da jeg har vært kvalm og nesten alt jeg har fått ned, har kommet opp.

Har ikke hatt det som gravid men har hatt det. Fikk det etter en antibiotikakur, fikk flytende soppmiddel, mycostantin-eller noe i den duren :p husker jeg følte det var vondt å svelge og litt vanskelig å puste liksom... I tillegg til hvitt belegg. Ville nok dratt til legen igjen, eventuelt legevakt på kveldstid om du er veldig lite gira på å treffe den turnuslegen igjen.. :p

Back
Topp