sopp i munnen/på brystene??

førstegang25

Glad i forumet
Noen her som har noe erfaring med det?? Lurer på om helsestasjonen kan gjøre noe med det om han og jeg har det? Eller må man til legen for å fikse det, med tanke på medisiner etc??

du må til legen for å få medisiner mot det...

er du plaget eller er det barnet som har trøske? dersom det starter hos barnet med trøske kan man pensle på farris på tunga for å se om det funker... hvis ikke bør man dra og få resept på riktig medisiner! både mor og barn må da behandles! [:)]

Du behandles med vanlig Canesten mot sopp.
medisin til babyen må du til legen for å få.

ok. Jeg er ikke sikker på om det er sopp, men synes han har ett hvitt belegg på tunga hele tiden. Selvfølgelig mer rett etter han har spist men er der liksom hele tiden. Og jeg klør en del på hele brystet, og det ene er fortsatt vondt å amme med. Bare misstenker at det må være noe annet enn bare sårhet. Er jo snart 4 uker siden jeg fødte og det ene brystet er hel fint, mens det andre gjør fortsatt kjempevondt?! Skal på hs i morgen men da kan de tydeligvis ikke gjøre noe med det om det er sopp da?? Har en stygg følelse av at det blir legevakten på meg jeg da[&:]

hvis det ikke er veldig akkutt ville jeg ventet til i morgen og hørt med hs... så kan de ihvertfall si om edt er sopp! [;)]

ORIGINAL: Wibe^

hvis det ikke er veldig akkutt ville jeg ventet til i morgen og hørt med hs... så kan de ihvertfall si om edt er sopp! [;)]

Ja tenkte det jeg også:) Er ikke veldig hastverk, nei[:)] Bare kjipt at legen min er så travel, hun har garantert ikke noe ledig før over nyttår[&:] Så da må jeg sitte i flere timer på legevakten, men men må jeg, så må jeg[;)]

Et kjerringråd mot trøske er å ta litt tyttebær på en q-tips og smøre tunga til babyen. Man må sikkert også smøre puppene hvis ikke har det vel ikke effekt. Har aldri prøvd det selv, men har ihvertfall hørt av flere at det funker.
Men aner ikke hvor bra det er å putte tyttebær i munnen til de små...[8|]

ORIGINAL: november2010

Et kjerringråd mot trøske er å ta litt tyttebær på en q-tips og smøre tunga til babyen. Man må sikkert også smøre puppene hvis ikke har det vel ikke effekt. Har aldri prøvd det selv, men har ihvertfall hørt av flere at det funker.
Men aner ikke hvor bra det er å putte tyttebær i munnen til de små...[8|]

FARRIS er noe de anbefaler på HS, så tror jeg heller ville gått for det da! [;)]

Både tyttebær og farris kan brukes på de små, men vil nok ikke virke særlig godt på deg..
Er vel lege på hs som kan hjelpe deg? Om ikke så skulle det ikke være nødvendig med konsultasjon hos lege, hvis hs kan si deg sikkert at det er sopp. Da burde det holde å ringe å få en resept[:)]

lille her har fått forferdelig trøske i munnen og på leppene, fikk resept av legen på hs[;)] 

tips fra min hs var å ta farris på q-tips og gni på tunga, samt at det var viktig at puppene fikk luft tørke før man "pakket de inn etter amming....! Jeg trodde trollet mitt hadde sopp, noe det ikke var.. var "gulpe rester" som hadde festet seg på tunga... 

Hvitt belegg på tunga, ja. Hvis småen din har det så må du til legen og få resept på Mycostatin mikstur. Mens du kan bruke Canesten (bare husk å tørke/vaske det vekk før amming).

Jeg fikk råd om å smøre med farris eller tyttebærsaft på tunga til babyen, for å unngå at jeg fikk det på puppene. Når du sannsynligvis allerede har fått det må du ha mycostatin, og det fås på resept av lege såvidt jeg vet. Til du kommer deg til lege, begynn med å behandle lille, og kanskje det hjelper å klemme ut litt melk og la det lufttørke etter hver gang du har ammet. Typisk for sopp er sånn stikning som stråler langt inn i brystet, gjør vondt. Husk å vaske ullinnleggene dine hver dag om du har sopp, ha flere å bytte mellom. Eventuelt bruk engangs i den perioden.

Back
Topp