sonde valig mat

Jenta10

Glad i forumet
jeg har bare sondet sondeernæring. så sluttet hun helt emd det og spiste alt i munnen.
nå nekter hun alt av mat, hyle rog skriker... får ikke i henne ingenting..
hun har alvorlige lungeproblemer å må derfor ha en viss mengde. raser ned i vekt fort.

jeg finmoser maten nå å blander den med melk men enda vil den ikke gjennom sonden. bare stopper...
noen her som er flink på å sonde vanlig mat gjennom sonden, hvordan gjør dere det.
hva blander dere det med....?
vi har en mini button. 12

skal ringe lege, ernæring i morgen. får nå får hun i seg en skje yougurt omd agen å det e rså lite. sur og grinete dagen lang....
kjenner ikke igjen jenta mi om dagen...
noe plager henne men jeg vet ikke hva....

noen som kan gi meg råd angpende å sonde vanlig mat....

takk på forhånd

Vi har sondet både vanlig mat og sondenærling.
Av vanlig mat var det lettest å blande ut grøtpulver i sondematen, men det må være tyntflytende. Vil du sonde minddagsmat og ligende må du gjøre det flytende ved å bruke stavmikser og blande med væske.

ORIGINAL: MissLilly

Vi har sondet både vanlig mat og sondenærling.
Av vanlig mat var det lettest å blande ut grøtpulver i sondematen, men det må være tyntflytende. Vil du sonde minddagsmat og ligende må du gjøre det flytende ved å bruke stavmikser og blande med væske.

jeg har most våres middag og gjort den ganske flytende å blandet i melk og olje men enda vil den ikke inn....
lite lyst emd sondemat men må man så må man...
mat må hun ha får nå spise rhun ingenting....
får høre med sykehuset.
men tusen takk

Vi har sondet vanlig mat på dagen hele tiden.

Knappen jeg har best erfaring med når det kommer til vanlig mat er mic-key. Men vet mange med minibutton også sonder vanlig mat. Det er litt mer knotete, men så mye bedre for barnet.

Først må du ha en skikkelig stavmikser eller blender. Burde ha over 600w.
Så er det enkelte mattyper som ikke egner seg så veldig godt.
Kjøtt med trevler, personlig har jeg alltid hatt problemer med paprika, selv om jeg vet mange som klarer det helt fint, store frø i brød osv... Potet liker jeg heller ikke fordi blandingen blir fort tykkere under sonding og den må spees ut med mye veske, noe som jo da øker mengden og vi får ikke alt inn uten oppkast.

Ellers så lager jeg mat til ett måltid. (ca 200 cal til frokost, lunsj, middag og kvelds og ca 100 cal til mellommåltid mellom lunsj og middag, sonder 200 cal på natten, da sondemat = vi skal ha 1300 cal pr døgn)

Hun tilbys så den maten jeg har laget, og det som ikke spises moses veldig godt, og spees ut med drikken + den ekstra vesken vi behøver for å få den tynn nok.

Ellers liker jeg godt å sonde kokte grønnsaker, gjerne med fisk eller lignende til.
Blander gjerne i litt olje + tran og vitaminer for bedre sammensetning.
Vi blander med soya/havre/rismelk pga allergi, brukte nutramigen tidligere.

Sonder både brød med pålegg, middager, frukt og bær osv.

Du kan sonde youghurten også. [;)]

Back
Topp