son kosthold og greier...

Klesklypa

Gift med forumet
hm.. vesla mi har alltid vert lang, men ho har alltid vert lang og tynn :) son at vi må stresse litt med å få i ho nok mat.. men dette har snudd seg :) ho har fått en veldig appetitt i sommer, og no ser vi at ho begynner å bli ganske blubbete:)
eg er egentlig ikkje stressa på det, men eg ser jo at ho er en del rundere enn de andre i barnehagen på samme alder..
og eg er så redd ho skal få en tung kropp som hemmer ho i å være så aktiv som ho vil!
(son som eg hadde det...)
så her er det ho spiser i løpet av en dag.. gidder du lese? og si om du synes det høres håreisende ut :)

eg må understreke at eg på ingen måte har tenkt å begynne å slanke jenta mi! for ho er uendelig vakker og sunn son som ho er! Men kanskje eg må korigere litt...

frokost: 2 brødskiver med smør+ost, skinkeost, leverpostei, prim eller smør+skinke..

mellommåltid: 1 yougurt eller 1 frukt

lunsj: samme som frokosten, eller når pappan er hieme med ho lager han havresuppe eller semuliegrynssuppe.

mellommåltid: 1 frukt (pga ofte sein middag)

middag: div.. men mengde er som oftest type 2 kjøttkaker og 1 middels potet. det går mest i farsemat da.. kjøttkaker, fiskekaker, fiskeboller, pølser.. sonne ting..

så får ho ei flaske med MME på senga før legging (mellom 150-200 ml)

ka dokke trur?
og ka dokkes spiser??

må bare legge til at ho kun drikker vann! Aldri fått noke anna enn det og MME, smakte litt melk med det kom fort ut igjen :)

ho har aldri smakt noke snop, sjokolade, brus eller chips.
men har fått vafler, boller og kjeks om noken servere det eller vi er på kafe

Er jo langt i fra noe jeg hevet øyenbrynene på :) :

Ut i fra det jeg leser så spiser hun helt normalt, pluss i den alderen så har de som regel høy forbrenning. Så jeg hadde ikke vært bekymret :) 

Milan er forholdsvis småpist og ikke spesielt glad i brødmat.

Iløpet av en dag spiser han:

* 2 flasker med velling (200 ml * 2 altså)

* 0,5-1 middagsglass (eller tilsvarende mengde av vår middag)

* 2-3 grøtporsjoner laget på 50-100 ml vann, med fruktpurè.

* Frukt og smoothies 

Jeg pleier prøve meg med skiver også. En gang spiste han nesten en hel en, men stort sett sliter jeg for å få i han en halv...

Du er heldig som har ei som spiser godt---nyt det! Jeg vil ikke si at hun spiser for mye, dessuten skal hun jo være aktiv i barnehagen å leke å løpe dagen lang fremover, så ikke bekymre deg! Det eneste jeg stusser på er MME.....hvorfor? Hun trenger den jo slett ikke ut fra hva hun spiser i løpet av dagen ;-)

Snickers skrev:
Du er heldig som har ei som spiser godt---nyt det! Jeg vil ikke si at hun spiser for mye, dessuten skal hun jo være aktiv i barnehagen å leke å løpe dagen lang fremover, så ikke bekymre deg! Det eneste jeg stusser på er MME.....hvorfor? Hun trenger den jo slett ikke ut fra hva hun spiser i løpet av dagen ;-)

Nei, vi lurer på om vi skal kutte den ut når pakken er ferdig no snart. har egentlig bare fått det som kos om kvelden av gammel vane:)
også drikker ho ikkje melk så da har vi fått i ho litt kalsium slik.. men no spiser ho jo ost, yougurt og havresuppe laga på melk så ho trenger det ikkje meir..

vi slutta også med melkeflaska på kvelden for en ukes tid siden eller så - gikk helt utrolig fint! :-O trodde hun trengte den flaska siden den var så nam, men ;)

Jeg har ikke så mange tanker om matinttaket, syntes nå det virket passe :)

Men vil bare si at min gutt har vært stoooor hele tiden. Han var 10,5 kg på 6 mnd kontrollen for eksempel. Nå nærmer han seg nok 14 kg og er gjennomsnittlig lang, så han er en tung kropp. Han begynte å dra seg frem tidlig og har vært ganske normal på å begynne å krabbe og gå, og har aldri vært hemmet av å være kraftig! :) Nå vil jeg si at han er bedre enn gjennomsnittet grovmotorisk. Jeg vil tro at det skal en del til før en blir hemmet av vekten, når de er så små som de er :)

Det ser helt flott ut det kostholdet der, Klypa:)

Her spiser mini
-Frokost: 1-2 skiver med ulikt smørepålegg
-Lunsj: 1-2 skiver med ulikt pålegg eller risgrøt
-Mellommåltid: Frukt, yoghurt og skive ved behov
-Middag: 1 potet, gjerne med sos, MASSE grønnsaker, og her foretrekker han faktisk reine produkter fremfor farse... kyllingfilet, fiskefilet, etc.
-Kvelds: 1 skive, evt. en porsjon risgrøt eller semulegrøt

Jeg synes han spiser godt, men han er veldig gjennomsnittlig på både vekt og lengde. Han er svært aktiv og forbrenner nok en hel del. 

I barnehagen ser jeg jo at barna som er like gamle er svært ulike i størrelse. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, men samtidig forstår jeg tankegangen..

Jeg aner ikke hva som er normalt på denne alderen men som trone skriver så er det ingenting jeg hever øyenbrynene på :) 

Her spiser snuppa : 

Frokost : Ett glass vann, en porsjon grøt (1dl)  Av og til skive.. men det er hun ikke så glad i. 

Lunsj : 1 skive og frukt/yoghurt + smoothie

Middag : En halv potet, masse gulerøtter & en kjøttkake eller fiskekake(you get it :)

Kvelds : 1 porsjon grøt, (nå i det siste har vi fått i henne 2 fiskekaker også, hun rooooper "kaaaaakaaa" det er da fiskekaka) hehe..

Også får hun en flaske med varm melk når hun legger seg, 200 ml :) stresser ikke med å slutte med den :) hs sa at det kom som regel av seg selv :) 

Hun drikker også en del vann ila dagen :) 

Trone skrev:
Er jo langt i fra noe jeg hevet øyenbrynene på :) :

Ut i fra det jeg leser så spiser hun helt normalt, pluss i den alderen så har de som regel høy forbrenning. Så jeg hadde ikke vært bekymret :) 

Det samme tenker jeg!
Her kan det enkelte dager spises både 7 og 8 brødskiver i tillegg til middag, yoghurt og frukt.....min snupp har alltid vært kraftig...ikke feit, men kraftig, og med grov beinbygning....en temmelig robust krabat. Jeg ser ut fra vektkurven på helsestasjonn at veksten er perfekt, så da bekymrer jeg meg ikke. Han spiser til han er mett og ferdig med det.......

Ylva spiser gjerne 5 skiver til frokost og  4-5 til lunch... Men så aktiv som hun er så må hun jo få energi fra en plass...

Back
Topp