Sommervarmen og påkledning

Kh86

Flørter med forumet
Hva har dere på babyen når dere er ute i disse sommerdager? Tenker på ute på verandaen f.eks.
 
Skal ikke spedbarn helst ikke ligge i direkte sollys? Noe med st huden ikke tåler det enda?

Vi kjører body og tynn bukse. Blåser mye der jeg bor :rolleyes:. Og helseteppe i vogn. Frykter å koke han :p
 
Bruker body, kanskje en tynn bukse.. og teppe i vognen. En tynn lue om det er litt vind.
Og så har jeg alltid med mer klær i vognen så jeg kan kle på mer.
 
Skal ikke spedbarn helst ikke ligge i direkte sollys? Noe med st huden ikke tåler det enda?

Vi kjører body og tynn bukse. Blåser mye der jeg bor :rolleyes:. Og helseteppe i vogn. Frykter å koke han :p


Det er super hysteri rundt sol på barn noen som igjen fører til D vitamin mangler blant annet.
Vi lar sønnen vår (16 mnd nå) ha en 20-25 min i solen - men selvfølgelig ikke på det sterkeste. Man kan bruke skjønn. Så får han på langermet silke/ulltrøye og solhatt eller gå naken om man har skygge. Bruker minst mulig solkrem. Dette har fungert utmerket.

som baby fikk han 10-20 min sol avhengig av når på dagen og lå ellers naken i skygge :) litt like rødhet på lår en varm ettermiddag på trilletur når jeg glemte tynt pledd ellers aldri vært solbrent.

Bruker vi solkrem så går vi for Badger som er naturlig og uten kjemikalier :)
 
Frøkna mi er snart 4 uker, og jeg syns det er vanskelig spesielt når det blåser. Oppi vogna er det jo greit, men hvordan er det for så små med tanke på vind når de ikke ligger i vogna?
 
Det er super hysteri rundt sol på barn noen som igjen fører til D vitamin mangler blant annet.
Vi lar sønnen vår (16 mnd nå) ha en 20-25 min i solen - men selvfølgelig ikke på det sterkeste. Man kan bruke skjønn. Så får han på langermet silke/ulltrøye og solhatt eller gå naken om man har skygge. Bruker minst mulig solkrem. Dette har fungert utmerket.

som baby fikk han 10-20 min sol avhengig av når på dagen og lå ellers naken i skygge :) litt like rødhet på lår en varm ettermiddag på trilletur når jeg glemte tynt pledd ellers aldri vært solbrent.

Bruker vi solkrem så går vi for Badger som er naturlig og uten kjemikalier :)

Det er så mye som er blåst opp og ut av proporsjoner at man som førstegangs foreldre blir helt paranoid. Det blir jo født barn i solfylte land også! Jeg trenger kanskje ikke være så redd for at guttungen skal få litt sol på kroppen :)

Bare lurer, hvorfor bruker dere helst ikke solkrem? Har lest at vanlig hudkrem heller ikke er å foretrekke, men det står aldri hvorfor.o_O
 
Det er så mye som er blåst opp og ut av proporsjoner at man som førstegangs foreldre blir helt paranoid. Det blir jo født barn i solfylte land også! Jeg trenger kanskje ikke være så redd for at guttungen skal få litt sol på kroppen :)

Bare lurer, hvorfor bruker dere helst ikke solkrem? Har lest at vanlig hudkrem heller ikke er å foretrekke, men det står aldri hvorfor.o_O
Solkrem er en sammensurium av sterke kjemikalier som ofte forårsaker allergi- aka soleksem. i tillegg har nyere forskning indikert at det kan være en sammenheng mellom hudkreft og høy solfaktor.

Nå er jeg sensitiv selv og jeg hsr ingen tro på masse solkrem. Man kan bruke en del diverse oljer for eksempel og som gir mild beskyttelse og unngå den sterkeste solen. Jeg bruker sjeldent solkrem selv og blir også sjeldent solbrent :) jeg kn godt ha en stund her og der i sola men så beskytter jeg meg etterpå med lette luftige klesplagg. Sønnen min får som oftest løpe piltus men har en litt lengre trøye på som dekker litt pilt og rumpe.

og om vi skal være mange timer i solen så har badger kun en aktiv ingrediens og den er ikke skadelig ^^

det er så hinsides mye man skal være hysterisk over. Her i huset drikkes det rå melk, allyoghurt etc er hjemmelaget og jeg fråtser i spekeskinke og lett stekt kjøtt. men(!) det er oss :)
 
Jeg synes det er en SKIKKELIG uting å gi anbefalninger som strider SÅ IMOT råd gitt sb helsepersonell og som potensielt kan få katastrofale følger dersom det følges!!!!

Grunnlaget for hudkreft legges i de første leveårene så det å holde de små unna sol og smøre på utsatte steder er faktisk ikke hysteri..
 
Jeg synes det er en SKIKKELIG uting å gi anbefalninger som strider SÅ IMOT råd gitt sb helsepersonell og som potensielt kan få katastrofale følger dersom det følges!!!!

Grunnlaget for hudkreft legges i de første leveårene så det å holde de små unna sol og smøre på utsatte steder er faktisk ikke hysteri..

å følge anbefalinger fra helsepersonell blindt uten å bruke egen sunn fornøyde kan ende katastrofalt. For 30 år siden var det anbefalt å sove på magen for spedbarn med det resultat at Norge var på verdenstoppen i krybbedød.

man anbefales magre produkter, lite fett og masse frukt og grønt idag stikk i strid med hva som er sunt og bra for kroppen til små (og store)

i tillegg anbefales det st babyer skal gråte og klare seg på eget rom.

jeg følger sunn fornuft som er sol på naken kropp så den kan produsere riktig vitaminer for deretter å unngå direkte sol, og dekke til hud. Å smøre babyer inn med faktor 50 er sinnsykt. De har ikke noe i steikende sol å gjøre så hvorfor skal du smøre de inn? kommer langt med å tenke selv.
 
Mi ligger i kortermet body i vogna under parasolen akkurat nå☺️ Ingenting over, hun sparka det av seg. 22 grader
 
har dere de ute uten vogn? er så redd for å gjøre noe galt, så vi sitter inne med 25 dager ute om dagen :hilarious: så liker ikke frøkna mi å ligge flatt (eller i vogn som triller), hun skal aller helst bæres :shy:
 
har dere de ute uten vogn? er så redd for å gjøre noe galt, så vi sitter inne med 25 dager ute om dagen :hilarious: så liker ikke frøkna mi å ligge flatt (eller i vogn som triller), hun skal aller helst bæres :shy:

Godt vi er fler hehe... jeg er mest redd for å ta med frøkna mi ut uten vogn pga vinden. Hu ligger gjerne i vogna når hu sover og kan ligge ei stund våken også, men når hun vil opp så går vi somregel inn igjen :p
 
har dere de ute uten vogn? er så redd for å gjøre noe galt, så vi sitter inne med 25 dager ute om dagen :hilarious: så liker ikke frøkna mi å ligge flatt (eller i vogn som triller), hun skal aller helst bæres :shy:

Jeg tusler rundt med frøkna i ene armen og en liten UV-parasoll i den andre mens jeg følger etter den minste storebroren. Så ringer jeg til pappaen når jeg vil hjem:hilarious: Klarer ikke bære med meg begge og parasollen.
 
Last edited:
Skal ikke spedbarn helst ikke ligge i direkte sollys? Noe med st huden ikke tåler det enda?

Vi kjører body og tynn bukse. Blåser mye der jeg bor :rolleyes:. Og helseteppe i vogn. Frykter å koke han :p
Spedbarn skal helst hverken smøres med solkrem ELLER ligge i direkte sol :) tynne tynne heldekkende klær gjør nytten som solbeskyttelse, samt en solhatt med vid brem/nakkebeskyttelse om de må være i for eksempel bæresele osv. Ellers kan man bruke en solkrem med fysisk filter på de små på utsatte steder som på for eksempel hender osv. Folk kan kalle det så hysteri man bare vil - men små barn burde og skal beskyttes fra solen. Norge er forøvrig på andreplass når det kommer til hudkreft tilfeller i verden ;-) vi er så desperate etter sol på kroppen at når den endelig kommer mister vi hodet totalt og smører oss til nøds med faktor 15... idioti.
 
Etter å ha søkt opp anbefalinger for barn og sol for flere land, blant annet solfylte Australia, leser jeg at SAMTLIGE land har retningslinjer som sier at barn skal holdes unna direkte sollys frem til 6 mnd eller 1 år. Det er dermed ingen tvil om at omfattende forskning viser at det beste for små barn er å unngå direkte sol. Disse rådene er ment for å beskytte barnet ditt mot solbrenthet og hudkreft senere i livet.

Hold barnet i skyggen. Ha på solhatt da barna fort kan bli solbrent i hodebunnen. Ha på tynne og heldekkende klær eller UV-drakt. Bruk solbriller for å beskytte øynene. Man kan smøre med allergivennlig solkrem fra 6 mnd alder, men man skal likevel holde barn unna direkte sollys frem til de er 1 år. Det er anbefalingene i en rekke land, og de er der for en grunn.

Følg anbefalingene til norske myndigheter, og snakk gjerne med lege eller helsesøster dersom du lurer på noe! Man skal ikke ta alt det random mødre sier på internett for god fisk når det gjelder noe så viktig som ditt barns helse. Spesielt når forskning sier det stikk motsatte.
 
å følge anbefalinger fra helsepersonell blindt uten å bruke egen sunn fornøyde kan ende katastrofalt. For 30 år siden var det anbefalt å sove på magen for spedbarn med det resultat at Norge var på verdenstoppen i krybbedød.

man anbefales magre produkter, lite fett og masse frukt og grønt idag stikk i strid med hva som er sunt og bra for kroppen til små (og store)

i tillegg anbefales det st babyer skal gråte og klare seg på eget rom.

jeg følger sunn fornuft som er sol på naken kropp så den kan produsere riktig vitaminer for deretter å unngå direkte sol, og dekke til hud. Å smøre babyer inn med faktor 50 er sinnsykt. De har ikke noe i steikende sol å gjøre så hvorfor skal du smøre de inn? kommer langt med å tenke selv.

hva du gjør m ditt barn et naturligvis helt opp til deg, men å anbefale det videre til andre er helt feil mener jeg.

men for å forsøke å komme med roe respons på det du skriver..

Jeg synes ikke 30 år gammel praksis er relevant

jeg har ikke fått anbefalning om lettprodukter med noen av mine barn jeg.. og har vært mamma i 11 år

heller aldri blitt rådet til å ligge alene å gråte.. dette var vel ofså anbefalning 30 år tilbake?

og hvis du ikke er klar over det så er vi utsatt for uv stråler også i skyggen og m tanke på kreftforebygging bør man altså derfor også smøre på UTSATTE områder når barnet oppholder seg ute i skyggen. Endel steder kan klær hjelpe til men f.eks på hender og ansikt wr det vanskelig å bære tildekket hele tiden. Man skal såklart ikke ha barnet i stekende sol (men her opplever jeg deg noe selvmotsigende siden du mener små barn ikke skal oppholde seg i solen samtidig som du lar dine barn gjøre nettopp det). Jeg satser på at barnet mitt får de næringsstoffene hun behøver det første året via mm, mme og d vitamin dråper, og har på ingen måte tenkt å utsette huden for stekende sol med det formålet :)
 
Back
Topp