Sommervarme

Rorøvoveror

Glad i forumet
Sensommerskattene 2023
Heisann,

Jeg har begynt å bekymre meg over årets sommervarme. Har lest at soverommet helst bør være 16-20 grader, det tror jeg blir vanskelig hos oss da sola har en tendens til å varme godt. Hvordan har dere løst dette? Eller tenker å løse? Jeg har vifte og kommer til å ha vindu åpen, men frykter at temperaturen blir høy uansett. Vil ikke utsette lille for noe som er potensielt skadelig, men mulig jeg også bekymrer meg unødvendig mye. Her er jeg åpen for erfaringer som kan lette litt på bekymringen. :)

Hee har solen steiket inn på soverommet hver ettermiddag og kveld så ganske så varmt. Har kledd ungene etter hvor varmt det har hvert på soverommet. Eventuelt hatt en vifte på før vi har lagt oss.

Portabel AC er fantastisk. vi har tette og varme rom, og AC'ene er virkelig lifesaver. Men om det blir veldig varmt, så kan baby ligge i bare bleien altså. Men er jo ikke noe behagelig når soverommene begynner nærme seg tredve grader liksom..

Altså noe ala disse;
Screenshot_2023-05-06-21-19-05-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Anbefaler å kjøpe nå, dog. Ikke vent til det blir varmt, for da er det plutselig ingen som har det på lager mer. :bag:

Portabel AC er fantastisk. vi har tette og varme rom, og AC'ene er virkelig lifesaver. Men om det blir veldig varmt, så kan baby ligge i bare bleien altså. Men er jo ikke noe behagelig når soverommene begynner nærme seg tredve grader liksom..

Altså noe ala disse;
Vis vedlegget 404888

Anbefaler å kjøpe nå, dog. Ikke vent til det blir varmt, for da er det plutselig ingen som har det på lager mer. :bag:
Enig med denne! Vi måtte kjøpe en sånn for 3 år siden da det ble opp mot 30-40 grader på soverommene :o (vi har soverommene i andre etasje uten AC; men nede i første etasje har vi AC, så der er det lett å styre temperaturen) Har sola som steker i de store vinduene våre hele døgnet nesten, så her var det absolutt nødvendig.

Her har vi alle lameller og rullegardiner igjen, samt gardinene trukket for over der igjen. Så bruker vi å starte AC’en på kvelden ca et par timer før vi legger barna, først i stua/gangen imellom alle soverommene, deretter inni hvert soverom for så å sette den på i stua igjen fram til vi legger oss.

Viktigste å passe på er at det ikke blir kjølig, da er det lett for at folk blir forkjølet. Vi prøver å holde en jevn temperatur slik at det ikke blir for brå overgang fra varm til kald.

Enig med denne! Vi måtte kjøpe en sånn for 3 år siden da det ble opp mot 30-40 grader på soverommene :eek: (vi har soverommene i andre etasje uten AC; men nede i første etasje har vi AC, så der er det lett å styre temperaturen) Har sola som steker i de store vinduene våre hele døgnet nesten, så her var det absolutt nødvendig.

Her har vi alle lameller og rullegardiner igjen, samt gardinene trukket for over der igjen. Så bruker vi å starte AC’en på kvelden ca et par timer før vi legger barna, først i stua/gangen imellom alle soverommene, deretter inni hvert soverom for så å sette den på i stua igjen fram til vi legger oss.

Viktigste å passe på er at det ikke blir kjølig, da er det lett for at folk blir forkjølet. Vi prøver å holde en jevn temperatur slik at det ikke blir for brå overgang fra varm til kald.

Vi har en sånn på hvert soverom. Er null isolasjon i veggene her, gammelt tømmerhus; og varmen siger godt inn.. Nytter ikke å ha det på bare noen timer her, blir varmt igjen med en gang...

Det til tross for at vi bor nordpå, og det ikke egentlig er skrekkelig varmt i utgangspunktet. ><

Vi har en sånn på hvert soverom. Er null isolasjon i veggene her, gammelt tømmerhus; og varmen siger godt inn.. Nytter ikke å ha det på bare noen timer her, blir varmt igjen med en gang...

Det til tross for at vi bor nordpå, og det ikke egentlig er skrekkelig varmt i utgangspunktet. ><
Vi bor i et nybygg, så her er det veldig godt isolert! Men med svære vinduer i hele huset samt sol inn der døgnet rundt.. Vel, det er som å være i en badstue. Det blir varmt her også etter noen timer, men det er levbart siden vi da sover :p

Tusen takk for tips! Jeg har begynt å se på portable AC og det gleder meg å høre at så mange av dere har god erfaring med dette. Vi har også store vinduer som fanger inn alt av sol og jeg mener å huske at temperaturen lå på rundt 30 i fjor sommer. Det blir ikke godt for noen av oss!

Vi bor i et nybygg, så her er det veldig godt isolert! Men med svære vinduer i hele huset samt sol inn der døgnet rundt.. Vel, det er som å være i en badstue. Det blir varmt her også etter noen timer, men det er levbart siden vi da sover :p

Blir veldig badstue ja. Soverommet til eldste er verst, her.. :/

Blir veldig badstue ja. Soverommet til eldste er verst, her.. :/
Soverommet til eldste hos oss og er verst :arghh: og hun er i tillegg den som til vanlig sliter mest med innsovningen. Så hennes rom er alltid det vi prioriterer om vi har glemt å sette på AC

Sniker fra september. Jeg tror det skal mye til at det er farlig for babyen i magen at det er varmt så lenge du passer på å drikke nok vann så du ikke blir helt dehydrert. Tenk på hvor mange gravide som bor i land som er mye varmere enn her :)

Et tips som jeg lærte fra noen jeg kjenner er å ta sånne kjøleelementer som man har i fryseren til å bruke i kjølebag og legge i senga før man skal legge seg. Da blir senga god og kjølig før man legger seg og hvis man flytter de rundt i løpet av natta så har man alltid en kjølig del av madrassen som man kan flytte seg til. :)

Sniker fra september. Jeg tror det skal mye til at det er farlig for babyen i magen at det er varmt så lenge du passer på å drikke nok vann så du ikke blir helt dehydrert. Tenk på hvor mange gravide som bor i land som er mye varmere enn her :)

Et tips som jeg lærte fra noen jeg kjenner er å ta sånne kjøleelementer som man har i fryseren til å bruke i kjølebag og legge i senga før man skal legge seg. Da blir senga god og kjølig før man legger seg og hvis man flytter de rundt i løpet av natta så har man alltid en kjølig del av madrassen som man kan flytte seg til. :)
Det var et godt tips, tusen takk! ❤️

Nei, er ikke så bekymra for babyen så lenge den er i magen. Er mer bekymra for når den kommer ut med tanke på varme. Akkurat nå håper jeg den har det fint, men skal sies at moren synes det er mindre deilig å bli kokt om natta. :hilarious:

Det var et godt tips, tusen takk! ❤️

Nei, er ikke så bekymra for babyen så lenge den er i magen. Er mer bekymra for når den kommer ut med tanke på varme. Akkurat nå håper jeg den har det fint, men skal sies at moren synes det er mindre deilig å bli kokt om natta. :hilarious:
Det skjønner jeg! Vi får håpe vi får en fin og akkurat passe varm sommer :)

Jeg kjøpte meg kjølematte for hund i fjor jeg, helt genial! 160 kr på biltema.
Det er riktignok et tips for å overleve sommeren for oss gravide, ikke at baby skal ligge på den. :hilarious:

Kjente veldig på den sommervarmen i går altså! Wow for et vær! Hittil gikk det greit å gå i luftig sommerkjole. Så blir spennende å se hvordan det går etter hvert når det blir enda varmere !

Kjente veldig på den sommervarmen i går altså! Wow for et vær! Hittil gikk det greit å gå i luftig sommerkjole. Så blir spennende å se hvordan det går etter hvert når det blir enda varmere !
Føler med deg! Til og med Trøndelag slo på varmen og da var det fram med luftig kjole. Lurer på om jeg må kjøpe meg et basseng som jeg kan ligge i. Får fylle det med isvann når sommeren kommer for fult, pæs!

Back
Topp